• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070504081
  • خبرنگار : 50121

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان:

بسیاری از پرونده‌های قضایی با پا درمیانی حل می‌شود

بسیاری از پرونده‌های قضایی با پا درمیانی حل می‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان گفت: بسیاری از پرونده‌های قضایی با پا درمیانی برطرف می‌شود ولی مسئولان دادگستری در این شهرستان هنوز نتوانستند از ظرفیت ریش سفیدان به خوبی استفاده کنند.

عبدالحسین مرادی، رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان، امروز(پنجشنبه، ۵ مهر) در مراسم افتتاح دفتر دادگاه صلح شهرستان اردستان اظهار کرد: بر اساس قانون جدید شورای حل اختلاف، قوه قضاییه مکلف شد در هر شهرستانی دادگاهی با عنوان دادگاه صلح راه اندازی کند. از این پس شوراهای حل اختلاف از جهت دادرسی به پرونده‌ها رسیدگی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح این است مواردی که در شوراهای حل اختلاف مطرح می‌شود و نیاز به صدور حکم دارد در محکمه رسمی دادگاه صلح رسیدگی شود، افزود: شهرستان اردستان ششمین شهرستان استان است که دادگاه صلح در آن افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان هدف از راه‌اندازی دادگاه‌های صلح و مزایای آن را ترویج فرهنگ صلح و سازش و کاهش هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی عنوان کرد و گفت: دادگاه صلح از مهلت و حجم پرونده‌های دادگاه‌ها کم می‌کند.

مرادی تصریح کرد: دادگاه‌های صلح صلاحیت رسیدگی به حدود ۲۸ عنوان خواسته، شکایت و درخواست می‌شود که طی آن علاوه بر صلاحیت‌های سابق شورای حل اختلاف از قبیل تأمین دلیل، گواهی حصر وراثت و… به موضوعاتی از جمله رسیدگی به دعاوی مالی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، رسیدگی به دعاوی راجع به شناسنامه اعم از استرداد، اصلاح یا تغییر نام و امثالهم و نیز پرونده‌های مربوط به مهریه و نفقه و جرایمی مانند تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان کوچک مانند اردستان محوریت با دادگاه‌های صلح است و این دادگاه دارای جایگاه برجسته خواهد شد، گفت: دادگاه‌های حقوقی از این پس به پرونده‌های سنگین رسیدگی می‌کند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با اشاره به بررسی پرونده‌های صلح و سازش در شهرستان اردستان خاطرنشان کرد: شهرستان اردستان با توجه به سبقه تاریخی و قدمتی که دارد در بین ۳۷ حوزه قضاییِ و رسیدگی به پرونده‌های صلح و سازش در رتبه ۳۳ قرار دارد و فقط ۲۳ درصد پرونده‌های دادگستری به صلح و سازش ختم می‌شود.

مرادی یکی از نیازهای دادگستری و شورای حل اختلاف این شهرستان را افزایش افراد صاحب نفوذ بین مردم و جامعه و ریش سفید عنوان کرد و گفت: خیلی از پرونده‌ها با پا درمیانی برطرف می‌شود ولی مسئولان دادگستری در این شهرستان  هنوز نتوانستند از ظرفیت این افراد به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha