• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070504042
  • خبرنگار : 50355

شناسایی ۵۰ دهنه غار در بجستان

شناسایی ۵۰ دهنه غار در بجستان

ایسنا/خراسان رضوی  رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان از شناسایی نزدیک به ۵۰ دهنه غار در این شهرستان خبر داد.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: غارها، اکوسیستمی بسیار پیچیده و حساس و ارزش‌های بسیار بالای فرهنگی، تاریخی، زمین‌شناسی، تنوع زیستی و زیست‌محیطی، تأمین آب‌های زیرزمینی، ذخیره آب و ... دارند که همه این موارد، اهمیت حفاظت و حراست از آنها را روزبه‌روز بیشتر نمایان می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون در بجستان حدود ۵۰ دهنه غار توسط هیئت کوهنوردی و غارنوردی شهرستان و محیط‌ زیست شناسایی شده و با همت دوستان و همکاران در هیئت غارنوردی شهرستان و همچنین کمک محیط‌بانان، محل دقیق و مختصات جغرافیایی این غارها تعیین و روی نقشه جانمایی شده است.

رضانژاد بیان کرد: بعضی غارهای متعددی که در بجستان شناسایی شده است، غارهای بسیار مهم، زیبا و ارزشمندی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به غار بلور، غار تکسرا، غار آغل سوخته، غار درخت انجیرو غار کمربزرگ اشاره کرد.

او مهم‌ترین عامل تخریب غارها در حوزه بجستان را عوامل انسانی دانست و در این زمینه توضیح داد: تعدادی از غارهای بجستان در سال‌های گذشته توسط افراد ناآگاه تخریب شده، به‌طوری که رها کردن زباله در غارها و روشن کردن آتش در دهانه غارها باعث شده است دهانه ورودی غارها سیاه و بدشکل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان با بیان اینکه خارج کردن سنگ‌ها و احجام از داخل غارها از جمله آسیب‌های دیگری است که توسط عوامل انسانی به غارها وارد می‌شود، گفت: عده‌ای ناخواسته و ندانسته، اقدام به شکستن و خارج کردن سنگ‌ها و احجام زیبایی شامل احجام گل‌کلمی، دندان‌کوسه‌ای، استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها از درون غارها می‌کنند که این امر باعث خسارات جبران‌ناپذیری به غارها می‌شود.

وی یکی دیگر از عوامل خسارت‌زا به غارها را فعالیت‌های معدنی دانست و افزود: تلاش ما این است که قبل از صدور مجوز برای معدن‌کاوی و فعالیت‌های معدنی، اقدامات نظارتی لازم به لحاظ نبود غار و جلوگیری از تخریب انجام شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان با اشاره به گردشگری بی‌ضابطه، بیان کرد: گردشگرانی که بدون ضابطه و قانون و گاهی با جمعیت زیاد از غارها بازدید می‌کنند، خود باعث تخریب غارها می‌شوند.

رضانژاد ادامه داد: با توجه به شعاری که در امسال به‌مناسبت روز غار پاک با عنوان «حفاظت مشارکتی کلید حفظ احیای غارها» مشخص شده است تلاش داریم با مشارکت جوامع محلی، کمک سمن‌ها و طرفداران و علاقه‌مندان به محیط‌ زیست، اقدام به حفاظت از غارها کنیم.

وی گفت: حفاظت و حراست از غارها، بخصوص در مناطق حفاظت‌شده، برای ما اهمیت بسیاری دارد و نیروهای یگان حفاظت محیط‌ زیست در این زمینه پایش‌هایی را انجام می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان اظهار کرد: در تلاش هستیم تا طبقه‌بندی کامل غارها را در بجستان انجام دهیم و غارهایی را که به لحاظ اکولوژیکی، تاریخی و زمین‌شناسی و ... ارزشمند هستند، به ثبت برسانیم تا از این طریق هم بتوان از ظرفیت گردشگری ضابطه‌مند آنها استفاده کرد و هم از آنها برای مطالعات زمین‌شناسی و ... بهره برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha