• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070504019
  • خبرنگار : 71121

رونمایی از برنامک تشخیص سرطان پروستات

رونمایی از برنامک تشخیص سرطان پروستات

«برنامک تشخیص سرطان پروستات بر اساس‌ ام‌آرآی مولتی پارامتریک و فاکتورهای بالینی و پاتولوژیک با استفاده از یادگیری عمیق» عنوان طرح پژوهشی علی اصغر صفائی است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

به گزارش ایسنا، استفاده از فناوری برای درمان و تشخیص بیماریها در سال‌های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است و بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه حمایت می‌کند.

به نقل از روابط‌ عمومی بنیاد ملی علم ایران(INSF)، «برنامک تشخیص سرطان پروستات بر اساس‌ ‌ام‌آرآی مولتی پارامتریک و فاکتورهای بالینی و پاتولوژیک با استفاده از یادگیری عمیق» عنوان طرح پژوهشی علی‌ اصغر صفائی است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

صفایی با مدرک دکتری تخصصی مهندسی کامپیوتر - سیستم‌های نرم‌افزاری از دانشگاه علم و صنعت ایران درباره این طرح توضیح داد: سرطان پروستات سالانه با بیش از یک میلیون مبتلا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و مهم‌ترین عوامل مرگ در بین مردان است.

وی افزود: تشخیص به‌ هنگام این بیماری و درمان آن می‌تواند باعث کاهش تعداد مرگ‌ومیر بیماران شود. تاکنون این بیماری برحسب سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات و بررسی موارد مشکوک با نمونه‌برداری تشخیص داده شده است. به‌تازگی نیز از ‌ام‌آرآی مولتی‌پارامتریک برای این کار استفاده می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: سرطان‌های بدون علائم محرز معمولاً در نمونه‌برداری‌ها به‌راحتی شناخته نمی‌شوند زیرا یک نمونه‌برداری عادی تمام قسمت‌های پروستات را پوشش نمی‌دهد در نتیجه توصیف‌کننده‌ تمام قسمت‌های این غده نیست. در این طرح برای تشخیص به‌ موقع و افزایش دقت از تلفیق روش‌های تصویربرداری، پاتولوژیک و اطلاعات بالینی بیمار استفاده شده است. زیرا اضافه کردن اطلاعات‌ ام ‌آر آی می‌تواند به تشخیص وضعیت کلی بافت‌های نرم نظیر پروستات کمک کند.

وی تصریح کرد: برای بهره‌گیری از شاخه‌های هوش مصنوعی در CAD یا تشخیص پزشکی به‌ وسیله کامپیوتر، تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق استفاده می‌شوند. بدین منظور، داده‌های مورد بررسی باید به دو دسته‌ آموزش و آزمون تقسیم‌ شوند که داده‌های آموزش دارای برچسب بوده و یادگیری مدل تشخیص از روی آنها انجام می‌شود. داده‌های آزمون نیز برای ارزیابی دقت مدل هوش مصنوعی ساخته‌ شده مورد استفاده ‌قرار می‌گیرند. در این طرح، تهیه داده‌های بومی از چند مرکز رادیولوژی مجهز به ‌ام‌آرآی مولتی پارامتریک به انجام رسیده است.

صفائی در پایان خاطرنشان کرد: کمک به تشخیص به‌ هنگام سرطان پروستات، انتخاب روش درمان صحیح و جلوگیری از درمان‌های بی‌مورد و تشخیص درجه بیماری براساس الگوهای حاکم بر داده‌های بومی با استفاده از دانش به‌روز یادگیری عمیق از جمله اهداف انجام این طرح بود. برنامک تهیه شده از این مدل تشخیص سرطان پروستات به‌وسیله هوش مصنوعی می‌تواند در قالب برنامه موبایل یا ارایه خدمت برخط تحت وب در اختیار شهروندان قرار گیرد و به‌عنوان غربالگری به سلامت مردان در کشور کمک نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha