• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403070503876
  • منبع : خبرگزاری‌ها

فراموش‌کاری روزمره به معنای ابتلا به آلزایمر است؟

فراموش‌کاری روزمره به معنای ابتلا به آلزایمر است؟

فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: فراموش‌کاری بعضی موارد همچون فراموش کردن مکان قرارگیری یک شی به‌دلیل استرس‌ها و دغدغه‌های روزمره به‌طور معمول گاهی اتفاق می‌افتد و ممکن است نشانه بیماری آلزایمر نباشد.

به گزارش ایسنا، ندا شیخی‌نیا در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به علائم درگیر شدن افراد با بیماری آلزایمر اظهار کرد: فراموش کردن اتفاقات اخیر یا داشتن دشواری در به یاد آوردن آن‌ها، یکی از نخستین علائم بیماری آلزایمر محسوب می‌شود و به‌طور معمول بیمار در ابتدا اتفاقات مربوط به گذشته را به یاد می‌آورد و بیشتر، مشکل در حافظه اخیر او دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است افراد درگیر با این بیماری یک وعده غذایی را مصرف کنند، اما آن را به فراموشی بسپارند و مجدد غذا بخورند، افزود: نداشتن درک صحیحی از زمان و مکان، به‌طور معمول جزو مراحل ابتدایی درگیر شدن افراد با بیماری آلزایمر نیست، اما در سیر زمان و به تدریج اتفاق می‌افتد.

فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه با پیشرفت بیماری آلزایمر، در نهایت حافظه قدیم‌تر فرد نیز دچار اختلال می‌شود، تصریح کرد: به‌طور معمول در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر، گفتار فرد دچار مشکل نمی‌شود، اما در سیر بیماری، به تدریج بیمار دچار کاهش دایره لغات می‌شود، لغات را به خاطر نمی‌آورد و در نهایت این بیماری بر گفتار و تکلم بیمار تاثیر می‌گذارد.

شیخی‌نیا با اشاره به اینکه در مراحل پیشرفته‌تر بیماری آلزایمر روی بینایی فرد نیز تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: فراموش‌کاری بعضی موارد همچون فراموش کردن مکان قرارگیری یک شی به‌دلیل استرس‌ها و دغدغه‌های روزمره به‌طور معمول اتفاق می‌افتد و ممکن است نشانه بیماری آلزایمر نباشد؛ در واقع بیماری که درگیر با آلزایمر می‌شود، از بیماری خود ناآگاه است و به‌دلایل دیگری ممکن است به پزشک مراجعه کند، اما برخی افراد که به‌دلیل افسردگی، اضطراب و نداشتن تمرکز ممکن است دچار فراموشی شوند، خود از این موضوع آگاه و ناراضی هستند.

وی گفت: ممکن است افرادی که به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند تا پیش از آن، فردی اجتماعی بوده باشند و پس از درگیر شدن با این بیماری، علائمی از بی‌علاقگی نسبت به صحبت یا حضور در جمع را تجربه می‌کنند و بهداشت و آراستگی آن‌ها ممکن است تغییر کند، همچنین جابه‌جا گذاشتن وسایل و قرار دادن اشیا در مکان‌های دور از تصور از جمله دیگر علائم بیماری آلزایمر است.

فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اضافه کرد: اضطراب این افراد به‌طور غیرمعمول افزایش پیدا می‌کند و قرارهای جدید، شماره تماس دیگر افراد و اسامی همکاران خود را فراموش می‌کنند، همچنین گم کردن زمان و مکان از جمله دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود و این افراد ممکن است حتی مسیر هر روز خود را فراموش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha