• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403070503871
  • خبرنگار : 71664

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله تشریح کرد

درس‌آموخته‌های کرونا، از اقدامات و باورهای غلط تا کنترل آن

درس‌آموخته‌های کرونا، از اقدامات و باورهای غلط تا کنترل آن

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله ضمن تاکید بر لزوم توجه به «درس‌آموخته‌های کرونا» جهت مقابله با پاندمی‌های احتمالی دیگر، در عین حال درباره سرانجام پلاسمادرمانی بیماران کرونا و همچنین واکسن‌های تولید شده برای این بیماری در کشورمان توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن ابوالقاسمی در آیین افتتاحیه «همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» که امروز، پنج‌شنبه (۵ مهر ماه) در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: مسائل و چالش‌هایی بر مسیر کرونا سبب‌شده از دوران کرونا مانند دوران دفاع‌مقدس یادکنند.

وی با بیان اینکه کووید برای نخستین‌بار در کشور چین شناسایی شد، خاطرنشان کرد: دسامبر ۲۰۱۹، یک پزشک چینی توانست بیماری کرونا را در شهر یوهان شناسایی کند. حدود یک هفته پس از شناسایی کرونا در شهر یوهان، چین از اپیدمی یک بیماری نوظهور خبرداد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی است که به کرونا مبتلا شد، افزود: به واسطه تعامل بازرگانان ایرانی با کشور چین و رفت‌وآمدهای میان این دو کشور، ایران جزو نخستین کشورهایی بود که به بیماری کرونا مبتلا شد.

ابوالقاسمی ادامه داد: اولین مورد ابتلا به کووید در شهر قم گزارش شد؛ پس از شهر قم، ابتلا به کویید در استان‌های مازندران و گیلان گزارش شد و بلافاصله تمام کشور درگیر این بیماری شد.

وی با بیان اینکه برخی بر این باور بودند ویروس بیماری کرونا یک ویروسی آزمایشگاهی است، توضیح‌داد: برخی بر این باور بودند که عامل ابتلا به کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است. اگرچه ویروس آزمایشگاهی مطرح شده بود اما نسبت به عامل حیوانی این بیماری آگاه بودیم. بررسی‌ها بیانگر این است که غذاهای دریایی سبب انتقال بیماری به انسان‌ها شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه تجربه پاندمی کرونا یک موضوع غافلگیرکننده برای انسان‌ها بود، گفت: جوامع بشری، اپیدمی آنفلوآنزا را در سال ۱۹۱۸ تجربه کردند اما مواجه با ویروس کرونا یک تجربه جدید بود؛ چرا که این ویروس علاوه بر واکنش‌های ویروسی سبب التهاب هم می‌شد.

وی با بیان اینکه چین جزو کشورهای موفق در زمینه کنترل بیماری کرونا به حساب می‌آید، توضیح داد: چین با اجرای پروتکل‌های قوی توانست بیماری کرونا را کنترل‌ کند. ایران نیز به منظور کنترل بیماری کرونا نسبت به تعریف پروتکل‌های بهداشتی اقدام‌ کرد.

ابوالقاسمی ادامه داد: سوم اسفند ماه ۹۸، پروتکل‌های بهداشتی مانند محدودیت پروازها، آموزش الکترونیکی و ممنوعیت سفرها به منظور کنترل کرونا ایجاد شد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها طی روزهای نخست کرونایی بسیار زیاد بود، گفت: به طور مثال، برخی پزشکان طی روزهای نخست کرونایی نسبت به ضرورت ماسک‌زدن اعتقادی نداشتند و معتقد بودند که این بیماری از طریق تماس منتقل می‌شود. همچنین کارهایی مانند دفن فوتی‌های کرونایی در عمق بسیار زیاد، تدفین فوتی‌ها با فاصله از شهرها و الکل‌پاشی معابر جزو اقدامات اشتباهی بود که طی روزهای نخست کرونایی انجام داده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه ۷۷۶ میلیون نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ابتلای ۷۷۶ میلیون نفر به بیماری کرونا مربوط به افرادی که دارای علائم خفیف بوده‌اند و به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند، نمی‌شود. بررسی‌ها بیانگر این است کشورهایی مانند آمریکا که زیرساخت‌های بسیار قوی در حوزه درمان دارند، میزان ابتلای بیشتری به بیماری کرونا دارند.

وی درباره میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در جهان اظهار کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که ۷ میلیون نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست‌داده‌اند. آمار و ارقام وزارت بهداشت بیانگر این است که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور معادل ۱۴۶ هزار نفر است اما برخی منابع میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور را ۳۰۰هزار مورد اعلام‌ کرده‌اند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که آمار مربوط به کرونا را به طور دقیق اعلام کرده است، افزود: برخی نسبت به چگونگی اعلام آمار و ارقام مربوط به بیماری کرونا انتقادهایی مطرح کردند و به صریح بودن آمارها انتقاداتی داشتند.

وی با بیان اینکه ۶ واکسن ایرانی با پلتفرم‌های متفاوت در دوران کرونا تولید شد، افزود: برخی نسبت به تولید ۶ واکسن به صورت جداگانه انتقادهایی وارد و معتقد بودند یک واکسن باید تولید می‌شد این در حالیست که ۶ واکسن با روش‌های متفاوت تولید کرده‌ایم و دانشگاه بقیه‌الله توانست واکسن «نورا» را تولید کند و یک میلیون دوز از این واکسن را تزریق‌ کردیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله گفت: برخی کشورهای جهان نسبت به تولید واکسن اقدام کردند اما از در اختیار قرار دادن واکسن تولیدی به سایر کشورها خودداری کردند. به طور مثال، شرکت «بهارات» هند از دادن واکسن به کشور خودداری کرد در حالی که هزینه انتقال واکسن به کشور را دریافت کرده‌بود. تجربه تولید واکسن در دوران کرونا یک تجربه ارزشمند بود چرا که انسان‌ها نشان‌دادند که در دوران بحران می‌توانند به سرعت عمل کنند. مدت زمان ساخت یک واکسن حدود ۱۰ سال است اما واکسن‌های دوران کرونا در کمتر از دو سال ساخته شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شد، افزود: فقط ۶۷ درصد از افرادی که واکسن زده بودند نسبت به دریافت دوز «بوستر» اقدام‌کردند.

ابوالقاسمی با اشاره به «پلاسما درمانی» برای بیماری کرونا گفت: چین اولین کشوری بود که نسبت به پلاسمادرمانی کرونا اقدام‌کرد. دانشگاه بقیه‌الله حدود یک ماه پس از کشور چین نسبت به پلاسمادرمانی کرونا اقدام کرد. ۲۰ شرکت در زمینه پلاسما در کشور فعالیت‌می‌کنند و این شرکت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود به کمک دانشگاه بقیه‌الله آمدند. پس از چین و ایران، ایالات‌متحده نسبت به پلاسما درمانی اقدام‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله ادامه داد: طی روند پلاسما درمانی به این نتیجه رسیدیم که زمان تزریق پلاسما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی، پایان پاندمی کرونا را در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد، گفت: تمام مردم پای کار آمدند و برای کنترل این بیماری تلاش کردند. مساجد و مراکز خرید به بیمارستان تبدیل شد؛ همچنین خیرین به اقداماتی مانند خرید ونتیلاتور دست‌زدند و برخی شرکت‌ها نیز ونتیلاتور و کیت تشخیصی ساختند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه نظام سلامت ۳۰۰ شهید در دوران کرونا به کشور تقدیم کرد، گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله ۸ شهید به نظام سلامت تقدیم کرده‌است. ما باید از دستاوردهای دوران کرونا استفاده کنیم. اگرچه سازمان بهداشت جهانی، پایان پاندمی کرونا را اعلام کرده اما درباره انتقال تجربه هیچ اتفاقی صورت نگرفته است. دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله به منظور انتقال تجربه از تمامی افرادی که در دوران کرونا نقش داشتند خواسته است برای انتقال تجربه در همایش شرکت‌ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha