• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070503855
  • خبرنگار : 71661

پالتیکو: اوکراین برای پایان جنگ با روسیه به هند امید بسته است

پالتیکو: اوکراین برای پایان جنگ با روسیه به هند امید بسته است

با توجه به اینکه روابط اکثر قدرت‌های غربی با روسیه تیره‌وتار است و طرح صلح پیشنهادی چین هم مورد پذیرش اوکراین واقع نشده، هند به تنها گزینه مورد اعتماد طرفین برای میانجی‌گری مذاکرات صلح بدل شده است.

رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به دیدار اخیر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با «ناردندرا مودی» همتای هندی خود در حاشیه اجلاس سازمان ملل، مدعی شد که کی‌یف باور دارد رئیس‌جمهور هند می‌تواند برای پایان جنگ اوکراین میانجی‌گری کند.

به گزارش پالتیکو، زلنسکی که برای شرکت در نشست سالانه مجمع‌عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، در روز دوشنبه با همتای هندی خود دیدار کرد، دیداری که نمایندگان ۲ کشور در آن درباره راه‌های دستیابی به توافق صلح گفت‌وگو کردند.

یک مقام عالی‌رتبه اوکراینی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با پالتیکو تایید کرد اوکراین برای دستیابی به توافق صلحی که منافع این کشور در آن لحاظ شده باشد، به دولت هند امید بسته است.

به گفته این مقام اوکراینی، مودی در گفت‌وگوی خود با زلنسکی با صراحت گفته است که کی‌یف برای پایان جنگ باید تا حدی به روسیه امتیاز بدهد، اما او همچنین تاکید کرده که پیشنهاد پایان جنگ به هیچ وجه نباید با پیشنهاد امتیاز ارضی به روسیه همراه باشد.

از نظر اوکراین، هند مسیری طولانی را تا این نقطه طی کرده است. هنگامی که مودی در ماه ژوئیه به روسیه سفر کرد و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور را در آغوش گرفت، زلنسکی این تصویر را موجب ناامیدی شدید و ضربه‌ای بزرگ به برنامه‌های صلح دانست. با این حال، هند کشوری است که در سیاست خارجه خود پیرو اصل عدم تعهد است و از آن زمان تا امروز اوکراین به شکلی فزاینده هند را به چشم بهترین واسطه برای مراوده با کرملین دیده است.

سوئیس و اتریش که عمدتاً کشورهایی بی‌طرف هستند، به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوسته‌اند. روابط مسکو و واشنگتن سردتر از همیشه است. تلاش‌های عربستان برای میانجی‌گری با شکست مواجه شده است. چین به طرفداری از مسکو و نادیده‌گرفتن نقطه‌نظرات کی‌یف متهم شده و دولت برزیل هم به اتهام جانب‌داری از روسیه، مورد انتقاد زلنسکی قرار گرفته است.

پالتیکو: اوکراین برای پایان جنگ با روسیه به هند امید بسته است
دیدار نارندرا مودی و ولودیمیر زلنسکی در نیویورک

به گزارش پالتیکو، اگرچه هند هرگز به درخواست کشورهای غربی برای محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین تن نداده است، اما از احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سخن گفته و حامی پایان جنگ بوده است. از این رو، در نگاه اوکراین، هند ممکن است تنها قدرت جهانی باشد که تا حدی اعتماد روسیه را جلب کرده و می‌تواند نقش میانجی‌گر را بر عهده بگیرد.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در سفر خود به مالزی در ماه مه گفت هند کشوری است که می‌تواند درباره مسئله اوکراین با روسیه گفت‌وگو کند. رئیس‌جمهور روسیه نیز در ماه میلادی جاری گفت هند، چین برزیل از اعضای گروه بریکس هستند و مسکو آن‌ها را به عنوان میانجی‌گران مذاکرات احتمالی با اوکراین قبول دارد.

جایشانکار در ماه میلادی جاری در سفری به آلمان گفت هند نسبت به یافتن راهی برای پایان جنگ اوکراین «دغدغه‌مند» است و در این راستا تلاش می‌کند. او همچنین تایید کرد که پیشنهادهایی برای برگزاری یک کنفرانس صلح در هند مطرح شده است، اما چنین اجلاسی بدون حضور روسیه ممکن نیست و هند با نشستی مانند نشست صلح اوکراین در سوئیس مخالف است، نشستی که بدون حضور نمایندگان روسیه برگزار شد.

زلنسکی از مدت‌ها پیش تاکید کرده است هر پیشنهاد صلحی که در آن مسئله امتیاز ارضی اوکراین مطرح شده باشد، مردود است. او پیش‌تر با طرح پیشنهادی ۶ ماده‌ای چین و برزیل که در آن به تمامیت ارضی اوکراین اشاره‌ای نشده بود، به شدت مخالفت کرد.

وزیر خارجه هند هنوز اعلام نکرده است که آیا هند هم طرحی پیشنهادی برای صلح اوکراین دارد یا خیر، اما به گزارش پالتیکو، مقامات اوکراینی امیدوارند هند در آینده به صورت جدی‌تر این مسئله را پیگیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در پاسخ به درخواست پالتیکو برای اظهارنظر در این باره گفت: «می‌توانم بگویم هند برای اوکراین یک شریک قابل‌اعتماد است و قدرتی جهانی است که می‌تواند بر مناسبات جهانی تأثیر بگذارد. می‌خواهیم شاهد شرکت هند در فرایند صلح باشیم، زیرا هند کشوری است مهم و تاثیرگذار است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha