• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070403574
  • خبرنگار : 71935

ابراز علاقه پوتین برای دیدار با همتای ترکیه‌ای خود

ابراز علاقه پوتین برای دیدار با همتای ترکیه‌ای خود

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با رئیس مجلس ترکیه، اشتیاق خود نسبت به دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نشست بریکس در کازان را ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در دیدار با «نعمان کورتولموش» رئیس مجلس ترکیه، اشتیاق خود نسبت به دیدار با رئیس جمهور ترکیه در نشست آتی بریکس در کازان روسیه را ابراز کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، پوتین شامگاه چهارشنبه به کورتولموش گفت: «لطفا بهترین آرزوهایم را به رئیس جمهور ترکیه آقای اردوغان ابلاغ بفرمایید. من مشتاق دیدار با او در روسیه، در کازان هستم. فکر می کنم در ۲۳ اکتبر، ما یک دیدار دوجانبه برنامه ریزی شده داریم.»

«والنتینا ماتوینکو»، رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

پیشتر، رئیس مجلس ترکیه به تاس گفته بود که قصد دارد با رهبر روسیه گفت‌وگو کند، اما کرملین از قبل این دیدار را اعلام نکرده بود، اگرچه گفته بود که رئیس دولت روسیه یک نشست بین‌المللی را برنامه‌ریزی کرده است.

کورتولموش پیشتر با «ویاچسلاو ولودین»، رییس دومای دولتی روسیه دیدار کرد. ۲

سیاستمدار در مورد همکاری بین دو کشور گفت‌وگو و خاطرنشان کردند که سطح بالای اعتماد بین مسکو و آنکارا از جمله به دلیل روابط شخصی خوب بین رهبران ۲ کشور، یعنی پوتین و اردوغان امکان‌پذیر شده است.

روابط روسیه و ترکیه به سرعت در حال توسعه است. آنکارا یکی از سه شریک تجاری بزرگ مسکو است.

از طرفی، در پی درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به بریکس، رئیس جمهور این کشور آماج انتقادات کشورهای غربی گرفته است.  

در همین راستا، اردوغان در مصاحبه‌ای، تاکید کرد: «روابط ما با روسیه چند بعدی و دارای بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مرتبط با صنایع نظامی است. ابعاد زیادی در این روابط ما هست و ما از هر روز با هم تعامل و همبستگی از جمله به طور اقتصادی داشته‌ایم که ادامه یافته است و این روابط در حال گسترش هستند.»

از طرفی، هفته گذشته، رئیس جمهور ترکیه گفت: «ترکیه از تعمیق روابط با شرق، از جمله گروه کشورهای بریکس و سازمان همکاری شانگهای، حتی در صورت ادامه تعامل با غرب، دست نخواهد کشید.»

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن ملحق شد. این گروه در سال جاری زمانی که مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی به عضویت کامل درآمدند، گسترش یافت. به گفته اوشاکوف، بیش از ۳۰ کشور به طور رسمی برای پیوستن درخواست داده‌اند.

نشست آتی اجلاس بریکس ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ماه) در کازان روسیه برگزار می‌شود و سران کشورهای عضو بریکس، از جمله «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران و سران کشورهای خواستار پیوستن به این گروه، در نشست مذکور حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha