• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403070403500
  • منبع : شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

جهش ۱۹ پله‌ای پتروشیمی ایران طی سه سال اخیر

جهش ۱۹ پله‌ای پتروشیمی ایران طی سه سال اخیر

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با کسب رتبه ۱۸ در میان ۱۰۰ شرکت برتر شیمیایی جهان، تاریخ‌ساز شد و سه رکورد مهم را برای نخستین‌بار از آن خود کرد.

به‌ گزارش ایسنا، عبدالعلی علی عسکری با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری این هلدینگ در سال ۲۰۲۳، گفت: این گروه در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی مؤسسه ICIS، موفق به ثبت سه رکورد مهم شده است، با توجه به فروش ۱۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار و ۳.۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ هلدینگ خلیج‌فارس توانسته است در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی مؤسسه ICIS، در میان ۱۰۰ شرکت برتر شیمیایی جهان، رتبه ۱۸ را کسب کند، به‌طوری که در سال ۱۴۰۰ این هلدینگ در جایگاه ۳۷ قرار داشت و در ۳ سال گذشته با جهش ۱۹ پله‌ای بهترین رتبه تاریخ خود را ثبت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه  این نخستین‌بار است که یک شرکت ایرانی در میان بیست شرکت برتر شیمیایی جهان قرار می‌گیرد، گفت: این هلدینگ رتبه سوم جهان در سود خالص و رتبه چهارم جهان در سود عملیاتی را بدست آورده است، و توانسته غول های صنعت شیمیایی را پشت سر بگذارد .

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه تولید این گروه از ۲۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است، اظهار کرد: فروش این گروه از ۳۰۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۵۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، همچنین پیش بینی میشود این افزایش در سال ۱۴۰۳ به ۲۸ میلیون ۶۰۰ هزار  تن برسد.
علی‌عسگری به چالش‌های صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: با وجود تحریم‌های سنگین، تمامی منابع مالی شرکت به سلامت برگشته است و نیروی انسانی متخصص در موفقیت‌های این هلدینگ بر نقش بسزایی داشته است. در سال گذشته مگاپروژه پالایشگاه گازی هویزه، پتروشیمی گچساران را که پایین‌دستی بیدبلند خلیج‌فارس است به مرحله راه‌اندازی رساندیم و ابتدای امسال، فاز نخست پروژه بزرگ پتروشیمی هنگام، واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا و تصفیه‌خانه بزرگ پتروشیمی بندر امام به بهره‌برداری رسید.
وی با بیان اینکه امسال برنامه داریم که سه پروژه پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی صدف و ارغوان گستر ایلام را به بهره‌برداری برسانیم و به‌سوی توسعه پارک‌های پتروشیمی که اقدام بزرگ و راهبردی برای حرکت به‌سمت پایین‌دستی پتروشیمی است، پیش برویم، گفت: مقدار سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان بود و امسال حجم سرمایه‌گذاری‌ها از ۵۰ هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.
به گفته مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین در راستای حمایت از ساخت داخل در این مدت ۶۱۶ قرارداد و تفاهم‌نامه با ۴۴۰ شرکت دانش بنیان و حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان قرارداد با تولیدکنندگان ایرانی منعقد شده است.
علی عسکری بر لزوم جذب سرمایه خارجی تأکید کرد و گفت : این گروه به دنبال تحقق برنامه توسعه خود و پیشرفت در عرصه پتروشیمی است و در همین راستا مذاکراتی را با چند شرکت چینی برای همکاری در برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha