• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403070403480
  • خبرنگار : 71658

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از بارندگی‌های شدید در ژاپن گرفته تا ثبت حدود ۳۰ هزار مورد مشکوک «آبله میمونی» در سال جاری در آفریقا از جمله مهم‌ترین رویدادهای دنیا در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش ایسنا، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون شناسایی سویه مسری «آبله میمونی» در هند یا اقدامات مقابله با کرونا همزمان با تغییر فصل در آمریکا بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی روزهای اخیر هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

بارش‌های سیل‌آسا در ژاپن یک کشته و چندین مفقود برجای گذاشت

در پی بارندگی شدید که منجر به جاری شدن سیل و وقوع رانش زمین در منطقه «ایشیکاوا» در ژاپن شد، یک نفر کشته و هفت تن دیگر نیز مفقود شدند.

آژانس هواشناسی ژاپن (JMA) روز شنبه بالاترین سطح هشدار خود را برای منطقه ایشیکاوا به دنبال بارش های سیل آسا صادر کرد.

بیش از ۴۰ هزار نفر در چهار شهر پس از طغیان چندین رودخانه در این منطقه دستور تخلیه دریافت کرده‌اند.

تیراندازی در «آلاباما»ی آمریکا ۴ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت

پلیس ایالت «آلاباما»ی آمریکا می‌گوید در یک رشته تیراندازی‌ در شهر «برمینگام» دست‌کم ۴ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

به گفته یکی از نیروهای پلیس این شهر، چند مهاجم به سوی گروهی از مردم در یکی از مناطق تفریحی شهر شلیک کردند.

پلیس جسد ۲ مرد و یک زن را در صحنه این واقعه پیدا کرده و قربانی چهارم نیز بر اثر اصابت گلوله در بیمارستان جان باخته است.

تیم تحقیقات پلیس در حال بررسی این مسئله است که آیا مردان مسلح به سمت قربانیان پیاده رفته و اقدام به تیراندازی کردند یا هنگام عبور با ماشین به سوی آنها شلیک کرده‌اند.

اقدامات مقابله با کرونا همزمان با تغییر فصل در آمریکا

با سرد شدن هوا و احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا از این ماه، آمریکایی‌ها می‌توانند کیت‌های رایگان تست کووید-۱۹ را سفارش دهند که به خانه‌هایشان پست می‌شود.

طبق این برنامه خانواده‌ها در ایالات متحده می‌توانند حداکثر چهار آزمایش سواب بینی را سفارش دهند.

آژانس بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده که بر این برنامه نظارت دارد، هنوز تاریخ دقیقی را برای شروع سفارش اعلام نکرده است.

سخنگوی این آژانس گفته است این آزمایش‌ها انواع ویروس‌های فعلی را شناسایی می‌کنند و می‌توانند قبل از فصل تعطیلات، زمانی که افراد برای جشن سال نو دور هم جمع می‌شوند، سفارش داده شود.

عوامل افزایش سکته‌های مغزی در جهان

یک بررسی جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا و افزایش دما تعداد سکته‌های مغزی را در سراسر جهان افزایش داده است.

مقاله‌ای که در مجله «لنست نورولوژی» منتشر شده است، نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا به سکته مغزی در جهان طی سه دهه گذشته به‌شدت افزایش یافته است و آلودگی هوا، افزایش دما و عوامل (factors) سبک زندگی به این افزایش کمک کرده‌اند.

در حال حاضر، سکته مغزی سالانه نزدیک به ۱۲ میلیون نفر را درگیر می‌کند و موجب هفت میلیون مرگ می‌شود.

ممنوعیت استفاده از تمام کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های «کالیفرنیا»

بنابر قانون جدید از این پس در صندوق‌های فروشگاه‌های موادغذایی در ایالت کالیفرنیای آمریکا هیچ نوع کیسه پلاستیکی به مشتریان عرضه نخواهد شد.

بر اساس قانون جدیدی که روز یکشنبه توسط «گاوین نیوسام»، فرماندار کالیفرنیا امضا شد و به موجب آن استفاده از همه انواع کیسه‌های خرید پلاستیکی ممنوع می‌شود، از این پس «کاغذ یا پلاستیک» گزینه‌ای در دسترس مشتریان در فروشگاه‌های مواد غذایی این ایالت نخواهند بود.

کالیفرنیا قبلاً خرید کیسه های پلاستیکی نازک را در سوپرمارکت ها و سایر فروشگاه ها ممنوع کرده بود اما خریداران می توانستند کیسه های ساخته شده با پلاستیک ضخیم تر را خریداری کنند که ظاهراً آنها را قابل استفاده مجدد و بازیافت می کرد.

حدود ۳۰ هزار مورد مشکوک «آبله میمونی» در سال جاری در آفریقا ثبت شده است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه اعلام کرد نزدیک به ۳۰ هزار مورد مشکوک ابتلا به «ام پاکس» (آبله میمونی) از ابتدای سال جاری تاکنون در آفریقا گزارش شده است که بیشتر آنها در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است.

این آژانس بهداشتی سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد در این بازه زمانی بیش از ۸۰۰ نفر در سراسر این قاره به دلیل ابتلا به ام پاکس جان خود را از دست دادند. بروندی نیز تحت تأثیر شیوع فزاینده ای قرار گرفته است.

ام پاکس می تواند از طریق تماس نزدیک پخش شود. معمولا خفیف است اما در موارد نادر کشنده است. معمولاً علائمی شبیه آنفلوآنزا و ضایعات چرکی در بدن ایجاد می کند.

شناسایی سویه مسری «آبله میمونی» در هند

مقامات هند روز دوشنبه گفتند اولین مورد ابتلا به سویه Clade ۱ «ام پاکس» (آبله میمونی) را در یک مرد ۳۸ ساله در ایالت «کرالا» ثبت کرده‌اند.

رسانه های محلی گزارش دادند وزارت بهداشت این کشور تأیید کرده است که این مرد هفته گذشته از امارات متحده عربی بازگشته است.

به گفته منابع رسمی، وضعیت او پایدار است و این اولین مورد از سویه فعلی است که باعث شد سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته برای دومین بار شیوع ام پاکس را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کند.

پیش از این یک مورد از سویه Clade ۲ در «دهلی نو»، پایتخت هند در یک مرد ۲۶ ساله گزارش شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha