• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403070403043
  • خبرنگار : 50163

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان:

وقف در اسلام یکی از برترین مصادیق نیکوکاری است

وقف در اسلام یکی از برترین مصادیق نیکوکاری است

ایسنا/زنجان مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: امروز با توجه به فعال بودن کارکردهای فرهنگی مساجد و هزینه‌های مورد نیاز برای مباحث اجتماعی و تربیتی، درآمدزایی مساجد یک شرط لازم است که واقفان و خیران مسجدساز به آن توجه کنند.

حجت‌الاسلام علی یوسفی امروز (چهارشنبه، چهارم مهر ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وقف در اسلام یکی از برترین مصادیق نیکوکاری و احسان است، اظهار کرد: وقف نقش مهمی در حمایت از بدنه اجتماع، مسائل دینی و اعتقادی مردم دارد و ایجادکننده زیرساخت‌های اجتماعی در جامعه اسلامی است.

وی بیان کرد: از صدر اسلام موضوع وقف در جامعه جاری و مرسوم بوده است و مسلمانان برای اینکه یک اثرماندگار از خود باقی گذارند، با وقف اموال خود در خیر ماندگار و ثواب اخروی شرکت می‌کردند.

او با بیان اینکه مسلمانان همواره به وقف اموال خود علاقه‌مند بودند، گفت: در اسلام از وقف به‌عنوان یک صدقه جاری یاد می‌شود و کسی که اموالی از خود وقف می‌کند مستمرا در حال احسان و صدقه دادن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه ثمرات وقف در طول تاریخ انکارناپذیر است، ادامه داد: از صدر اسلام تاکنون موقوفات متعددی در ساخت مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و موقوفاتی که درآمد آن صرف امور دینی و تربیتی، ساخت حوزه‌های علمیه و تقویت عالمان دین و ساخت بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی وقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه انسان می‌تواند در هر موضوع اجتماعی و دینی وقف کند، بیان کرد: در شرایط امروز جامعه باید جریان وقف را برای مردم تبیین و مردم را به وقف در زمینه مسائل اجتماعی علاقه‌مند کرد. اگر مسجد یا مدرسه‌ای ساخته می‌شود لازم است تا این بنا یک ماهیت وقفی داشته باشد و این مهم جز با تبیین جایگاه و ثمرات وقف برای خیرین ممکن نیست.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر جریان وقف در جامعه وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد و حضور واقفانی را در استان شاهد هستیم که اموال خود را صرف امور خیر می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه ساخت مسجد به‌عنوان موقوفه از صدر اسلام تاکنون مرسوم بوده است، گفت: مسجد یکی از مراکزی است که وقف به عبادت، برپایی نماز و پاسداری از حریم دین می‌شود و در طول تاریخ مسلمانان اهتمام جدی به وقف زمین و دارایی برای احداث مسجد و تامین مایحتاج مساجد داشتند.

یوسفی با بیان اینکه تبلیغات اسلامی در زمینه ساخت مسجد در مناطقی که نیاز به مسجد وجود دارد یا تکمیل مساجد نیمه‌کاره در سطح استان، با اوقاف و امور خیریه و واقفان رایزنی کرده است، افزود: لازم است خیران و واقفان در ساخت مسجد، محلی را برای درآمدزایی که صرف هزینه‌های مسجد می‌شود، پیش‌بینی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha