• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070302462
  • خبرنگار : 50290

کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» منتشر شد

کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» منتشر شد

ایسنا/اصفهان «چیستی واژه‌های تخصصی»، «پیشینۀ آموزش فناوری»، «حفاظت‌گران و نظریه‌پردازان»، «گزیدۀ منشورها و کنوانسیون‌ها»، و «مقدمات آینده‌پژوهی» پنج گفتاری است که کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» با تمرکز بر آن‌ها تألیف‌ شده است.

بهنام پدرام دراین‌باره به ایسنا گفت: مجموعه مطالب نوشته‌شده در این کتاب که باید آن را «درس‌گفتار» نامید، خلاصه‌ای از مباحثی است که طی سال‌ها در دانشگاه تدریس کرده‌ام، این مباحث، دسته‌بندی شده و در قالب پنج گفتار در کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» منتشر شده‌اند. درواقع همان‌طور که در مقدمۀ کتاب نیز به آن اشاره شده، مجموعه گفتارهای ارائه‌شده در این کتاب، تلاشی برای بهتر و کامل‌تر کردن روند آموزش اندیشه‌های حفاظت از میراث معماری و مناظر تاریخی شهری است.

نویسندۀ کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» ادامه داد: «چیستی واژه‌های تخصصی»، «پیشینۀ آموزش فناوری»، «حفاظت‌گران و نظریه‌پردازان»، «گزیدۀ منشورها و کنوانسیون‌ها»، و «مقدمات آینده‌پژوهی»، پنج گفتار کتاب را تشکیل می‌دهند که البته موضوع گفتار پنجم همان‌طور که از نامش پیداست مقدمه‌ای دربارۀ آینده‌پژوهی در حفاظت است که امیدوام چنین گفتاری در آینده شکل بگیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه در کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» و درکنار نام حفاظت‌گران غربی، حفاظت‌گران شرقی نیز معرفی شده‌ و منشورها و کنوانسیون‌ها نیز به‌صورت کاربردی و تحلیلی بیان شده‌اند، توضیح داد: یکی دیگر از نکات مورد توجه که به‌واسطۀ این کتاب دراختیار مخاطب قرار گرفته، آرشیو بسیارغنی و کاملی از منابع فارسی، انگلیسی و روسی در زمینۀ حفاظت است.

او که طراح جلد این کتاب نیز بوده است، افزود: انتخاب عنوان «مبانی نظری و تاریخ حفاظت» برای این کتاب نیز به یکی از دروس دانشجویان مقطع دکترای رشتۀ مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی اشاره دارد و وقتی از این کتاب به‌عنوان درس‌گفتار یاد می‌شود نشان‌دهندۀ آن است که می‌تواند به‌عنوان کتابی کمک‌درسی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا در این رشته استفاده شود.

پدرام با اشاره به اینکه شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها(ایکوموس)، حفاظت از میراث معماری را هم‌تراز حقوق بشر دانسته است دراین‌باره بیان کرد: در منشوری که سال ۱۹۹۶ ازسوی این شورا و درخصوص میراث شهری و حفاظت از اجزای زیست‌محیطی منتشر شد چنین آمده است که «هر شهروند زمین، هر حکومت، هر جامعه، و نیز فرقه‌ها و مذاهب، وظیفۀ اخلاقی در مقابل حفاظت از میراث معماری به‌مثابه فرهنگ جهانی به عهده دارند. حفاظت از میراث معماری به موازات حفاظت از حقوق بشر، نیازمند قانونگذاری دولتی است.»

به گزارش ایسنا، کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» در ۱۹۰ صفحه ازسوی انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان با همکاری انتشارات دانشگاه هنر اصفهان و انتشارات نقش مانا منتشرشده است.

در بخشی از مقدمۀ این کتاب آمده است: «مبانی نظری(غربی و شرقی)، دانش حفاظت و نگاه آینده‌پژوهانه درکنار یکدیگر در این کتاب، رویکردی جامع‌تر را برای پژوهشگر فراهم می‌آورد. بر این مبنا رویکرد گفتارهای کتاب نه‌تنها نگاه به گذشتۀ حفاظت است بلکه دربرگیرندۀ حال و آینده نیز می‌شود. با بررسی آنچه بر میراث معماری و مناظر شهری گذشته است و آنچه اکنون در جریان است، باید با برنامه‎‌ای استراتژیک-نه تاکتیکی- رویکردی آینده‌نگارانه را برای حفاظت از میراث برنامه‌ریزی کرد که هدف این مجموعه‌گفتار نیز توسعه و تشویق چنین اندیشه‌ای است.»

کتاب «مبانی نظری و تاریخ حفاظت از میراث معماری و مناظر شهری تاریخی» منتشر شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha