• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070302327
  • خبرنگار : 71661

پسکوف: صحبت از صلح در خاورمیانه دشوار است

پسکوف: صحبت از صلح در خاورمیانه دشوار است

سخنگوی کرملین با بیان اینکه فرایند صلح در غرب آسیا تحت انحصار یک طرف به‌خصوص قرار دارد، گفت نمی‌توان درباره چشم‌انداز صلح در این منطقه گفت‌وگو کرد. به گفته او، حمله تل‌آویو به لبنان خطر بی‌ثباتی کامل منطقه را به دنبال دارد. پسکوف همچنین درباره احتمال دیدار اردوغان و بشار اسد در کازان اطلاعاتی ارائه نکرد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (سه‌شنبه) گفت صحبت درباره چشم‌انداز حل‌وفصل وضعیت در غرب آسیا دشوار است و مسیر صلح به انحصار یک طرف به‌خصوص درآمده است.

به گزارش اسپوتنیک، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در صبح روز دوشنبه نواحی جنوبی و شرقی لبنان را بمباران کردند، حمله‌ای که به ویرانی روستاها و مجتمع‌های مسکونی منجر شد. در مقابل، رزمندگان حزب‌الله لبنان راکت‌های خود را به سوی نواحی شمالی اراضی اشغالی روانه کردند. دولت لبنان از سازمان ملل درخواست کرده که تهاجم رژیم اشغالگر را متوقف کند.

پسکوف در این باره گفت: «در حال حاضر گفت‌وگو درباره هر نوع چشم‌اندازی برای حل‌وفصل مناقشات دشوار است. شما خود می‌دانید که مسیر صلح در انحصار یکی از کشورها قرار دارد... در نتیجه نمی‌توانیم هیچ چشم‌اندازی را در حال حاضر شرح دهیم و این چشم‌انداز خود می‌تواند حتی خطرناک‌تر باشد.»

حمله تل‌آویو به لبنان خطر بی‌ثباتی کامل منطقه را به دنبال دارد

دیمیتری پسکوف گفت حملات رژیم صهیونیستی به خاک لبنان خطر بی‌ثبات‌سازی کامل غرب آسیا را در پی خواهد داشت.

او در این باره گفت: «این اقدامی بسیار خطرناک است که احتمال گسترش مناقشه و بی‌ثبات‌سازی کامل منطقه را به دنبال دارد. این موجب نگرانی و اضطراب بسیار شدید ما می‌شود.»

احتمال دیدار اردوغان و بشار اسد

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دیدار «رجب طیب اردوغان» و «بشار اسد» روسای جمهور ترکیه و سوریه در کازان، گفت روسیه ترجیح می‌دهد فعلا درباره جزئیات نشست بریکس صحبت نکند.

در روز دوشنبه یک ستون‌نویس در روزنامه دولتی «ملیت» ترکیه مدعی شد پس از چندین سال، ممکن است بشار اسد و اردوغان در نشست آتی بریکس که در کازان برگزار خواهد شد، دیدار کنند.

پسکوف در این باره تاکید کرد که چنین پرسشی را باید از مقامات کشورهای متبوع پرسید و گفت: «در حال حاضر ترجیح می‌دهیم درباره جزئیات این برنامه و برنامه زمانی دیدارهای دوجانبه صحبت نکنیم، مخصوصا وقتی بحث کشورهای ثالث در میان باشد.»

او همچنین گفت آماده‌سازی اجلاس بریکس در کازان در مراحل نهایی قرار دارد و این رویداد به یک رویداد مهم بین‌المللی بدل خواهد شد. او گفت: «تدارکات نشست کازان حالا در مراحل نهایی قرار دارد. این یک رویداد بسیار بزرگ در سطح بین‌المللی خواهد بود و این را با اطمینان می‌گوییم.»

موضع ایران درباره جنگ اوکراین

پسکوف همچنین در واکنش به اظهارات «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران درباره جنگ اوکراین گفت که این اظهارات، مواضع ایران به‌عنوان یک کشور مستقل است و مسکو به گفت‌وگو با مقامات ایرانی ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه در حاشیه اجلاس مجمع‌ عمومی سازمان ملل متحد گفت آماده است تا درباره وضعیت اوکراین با نمایندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده گفت‌وگو کند. پزشکیان با تأکید بر لزوم احترام به حریم کشورها، افزود ایران به‌هیچ‌وجه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده و نخواهد کرد.

سخنگوی کرملین در این باره گفت: «این موضع مستقل ایران است. ما همچنان مواضع خود و تمام مسائل مربوط به جنگ اوکراین را برای دوستان ایرانی تشریح می‌کنیم. همکاری ما در حوزه‌های مختلف به‌صورت بسیار مثبت گسترش می‌یابد.»

انتخابات آمریکا اولویت مسکو نیست

سخنگوی کرملین گفت انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده که در پنج نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد، برای روسیه از اولویت خاصی برخوردار نیست و مسکو دستور کار خود را پیش می‌برد.

ساعاتی پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی گفت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ترجیح می‌دهد نامزد دموکرات این انتخابات پیروز شود تا میلیاردها دلار حمایت آمریکا از کی‌یف ادامه داشته باشد.

پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا این اظهارات ترامپ موجب تغییر در مواضع و انتظارات روسیه شده است، گفت: «خیر، این از اولویت‌های ما نیست. ما مشکلات خود را داریم و بر اساس دستور کار خود رفتار می‌کنیم. این پرسش را باید از رأی‌دهندگان آمریکایی پرسید. باور کنید که این مهم‌ترین مسئله ما نیست.»

روسیه به هدف خود دست خواهد یافت

پسکوف در واکنش به اظهارات کی‌یف درباره نزدیک بودن پایان جنگ هم گفت هر جنگی بالاخره به صلح ختم خواهد شد، اما اینکه روسیه به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد، غیر قابل انکار است.

زلنسکی در گفت‌وگویی با شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» گفت طرفین در این جنگ از آنچه عموم مردم فکر می‌کنند، به دستیابی به راهکاری برای پایان این مناقشه نزدیک‌تر هستند.

پسکوف در این باره به خبرنگاران گفت: «می‌دانید که هر جنگی بالاخره به صلح ختم خواهد شد. اما برای ما، دستیابی به اهدافمان تنها گزینه ممکن است. به محض اینکه اهدافمان محقق شود، عملیات ویژه نظامی تکمیل خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha