• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403070302282
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو مطرح کرد

جنایت رژیم صهیونیستی در تبدیل ابزار ارتباطی به ابزار کشنده

جنایت رژیم صهیونیستی در تبدیل ابزار ارتباطی به ابزار کشنده

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکروی معاونت علمی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک جدای از موضوعات اقتصادی، ابعاد امنیتی و راهبردی یافته است، گفت: هم‌اکنون آثار و پدیده‌های امنیتی آن را شاهدیم، به گونه‌ای که جنایات رژیم اشغالگر قدس از توانمندی‌های این حوزه بهره برده و ابزار ارتباطی را تبدیل به ابزار کشنده کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر عماد احمدوند امروز در جشنواره نانو و رسانه با بیان اینکه برای توسعه فناوری نانو توانمندی‌های مختلفی از تولید فناوری تا بازار وجود دارد، افزود: یکی از رکن‌های توسعه نانو، رسانه‌ها هستند و نقش رسانه‌ها برای اجرای نوآوری کشور همانند هوا است که اگر آلوده باشد، عدم حضور رسانه‌ها موجب عدم اتصال اجزای این اکوسیستم خواهد شد.

وی رصدگری و اتصال اجزای اکوسیستم نوآوری را از نقش‌های جدی رسانه‌ها نام برد و اظهار کرد: ما با این دو رویکرد در طی دو دهه با رسانه‌ها همکاری داشتیم و نگاه ما به رسانه‌ها یک نگاه پروژه‌ای نیست، بلکه با رویکرد نقش مکمل با آنها همکاری داشتیم.

احمدوند با تاکید بر اینکه در ستاد نانو رویکرد ما تجمیع همه اجزای نوآوری‌ است، ادامه داد: تاکنون ما رسانه‌های رسمی را در رتبه‌بندی مد نظر قرار داده‌ایم و در حال حاضر در کنار آن شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دانشجویی را نیز وارد این رتبه‌بندی کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه نانو با تاکید بر توجه شرکت‌های فناور به رسانه‌ها خاطر نشان کرد: اگر مدیریت شرکتی تنها به ابعاد فنی توجه کند و به مسایلی مانند تعامل با رسانه‌ها و نیروی انسانی، تامین مالی و ایجاد بازار متمرکز نشود، قطعا موفق نخواهد شد.

وی از رسانه‌ها با عنوان بستری برای رشد شرکت‌ها یاد کرد و یادآور شد: در کنار فناوری نانو از سال قبل ماموریت میکروالکترونیک به این ستاد واگذار شد و ما برای وارد شدن به این حوزه مطالعاتی در خصوص نحوه ورود به این حوزه آغاز کردیم و متوجه شدیم که نحوه ورود ما به میکروالکترونیک همانند ورود کشور به نانو نیست، چرا که زمانی که نانو در کشور شروع شد، زیر ساخت آن در کشور موجود نبود، ولی در حوزه میکروالکترونیک توانمندی‌هایی وجود دارد، ضمن آنکه وابستگی در این حوزه نیز هست.

احمدوند با بیان اینکه نگاه ما به توسعه نانو نگاه زنجیره‌ای است، خاطر نشان کرد: ورود ما به حوزه میکروالکترونیک الزاما همانند توسعه نانو نیست و ایجاد زیر ساخت‌های این فناوری در گام نخست در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت میکروالکترونیک در کشورها، اظهار کرد: حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک جدای از موضوعات اقتصادی، ابعاد امنیتی و راهبردی یافته است و هم اکنون آثار و پدیده‌های امنیتی آن را شاهدیم، به گونه‌ای که جنایات رژیم اشغالگر قدس از توانمندی‌های این حوزه بهره برده و ابزار ارتباطی را تبدیل به ابزار کشنده کرده است.

دبیر ستاد توسعه‌های فناوری نانو و میکروالکترونیک، افزود: در حوزه میکروالکترونیک بازار داریم، ولی از سوی دیگر وابستگی ما به خارج زیاد است و در این زمینه تلاش داریم تا زیر سیستم‌های این حوزه را توسعه دهیم.

وی به برنامه‌های این حوزه برای توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک اشاره کرد و اولین گام در این مسیر را توسعه برداشت انرژی و حسگرها و اینترنت اشیاء دانست و گفت: در حوزه برداشت انرژی از سال‌های قبل به دلیل کاربرد فناوری نانو گام‌هایی برداشته شده بود و ایجاد فناوری در این حوزه اتفاق افتاده بود و امسال نیز در حوزه حسگرها برنامه‌های حمایتی را در دستور کار داریم تا تبدیل به توانمندی فنی در کشور شود.

احمدوند اضافه کرد: از سال‌ها پیش کارهایی برای توسعه فناوری باتری شروع شده بود و در همه زیر سیستم‌ها شامل آند و کاند فعالیت کرده بودیم و با توانمندی‌هایی که ایجاد شده است، تلاش داریم تا در این حوزه با وابستگی حداقلی به پیش برویم و در سال آینده بخشی از نیازهای کشور در حوزه باتری مرتفع شود.

احمدوند با اشاره به توسعه کاربردهای حسگرها در صنابع نفت و گاز، خاطر نشان کرد: تعاملات با کشورهای دیگر برای تبادل فناوری‌ها از دیگر برنامه‌های ما است و در این حوزه ما در ششمین نشست کشورهای بریکس برای اولین بار شرکت کردیم و حضور پر رنگی داشتیم و پیشنهادات ما مورد استقبال کشورها قرار گرفت.

وی داد و ستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه توانمندی‌های مکمل میکروالکترونیک را از برنامه‌های میکرو و نانو ذکر کرد و گفت: از آنجایی که ظرفیت‌های علمی خوبی در کشور وجود دارد، در این داد و ستدها به‌ویژه با کشورهای چین و روسیه تعاملاتی را شروع کردیم.

به گفته وی در حال حاضر این همکاری‌ها در سطح شرکت‌ها ایجاد شده و نشست‌هایی برگزار شده و مذاکراتی در حال انجام است تا معین شود در چه حوزه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha