• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403070302273
  • خبرنگار : 71498

راه ۲۰ ساله توسعه تجدیدپذیرها را در یکسال می‌رویم

راه ۲۰ ساله توسعه تجدیدپذیرها را در یکسال می‌رویم

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: اکنون مجلس و دولت راه نجات را در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دیده‌اند و امیدواریم این همکاری‌ها صورت بگیرد و بتوانیم میزانی که طی ۲۰ سال اتفاق افتاده است را در طول یکسال آینده تامین کنیم و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ۱۲۰۰ مگاوات را قطعا تامین خواهیم کرد.

به‌گزارش ایسنا، محسن طرزطلب امروز در حاشیه دومین همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته در این راستا، اظهار کرد: مکلف به اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و طبق آن تا انتهای برنامه ۱۲ هزار مگاوات پیش‌بینی شده آنطور که برنامه‌ریزی شده به‌طور متوسط در سال ۲۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات است اما انتظار وزارت نیرو و دولت برای سال جاری ۴۰۰۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه این وظیفه سنگین است و در حال بررسی برای تحقق آن هستیم، علاقمند به اجرای ۱۲ هزار مگاوات و حتی بیشتر از آن هستیم، گفت: در حال حاضر کشور با مشکلات متعددی همچون کمبود سوخت و برق دست و پنجه نرم می‌کند و به همین دلیل همه به این نتیجه رسیده‌اند که انرژی تجدیدپذیر می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اخیرا از محل تبصره ۱۸ منابعی در اختیار ما قرار گرفته است و امیدواریم طی هفت و هشت روز آینده فراخوانی را منتشر کنیم و متقاضیانی که در این حوزه فعال هستند را به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی خواهیم کرد، گفت: تمهیدات تسهیلات ارزی را نیز فراهم می کنیم که به تولیدکنندگان و فعالان این حوزه پرداخت کنیم.

به گفته وی تلاش ما این است که تعهدات را اجرایی کنیم، طی دو و سه دهه گذشته کل ظرفیتی که به تجدیدپذیرها اضافه شده است، ۱۳۰۰ مگاوات بوده و نباید اعداد غیرقابل تصوری عنوان شود اما باید این موضوع را نیز پذیرفت که طی چند سال اخیر ریل‌گذاری نسبتا خوبی در این حوزه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه منابع خوبی نیز در این مدت تخصیص یافته است، گفت: تلاش ما این است که این اقدامات را به نتیجه برسانیم اما این مساله به همکاری تمام ارگان‌های کشور برمی‌گردد، دنبال این هستیم تسهیلاتی که در قانون دیده شده و تسهیلاتی که قول داده‌اند این بخش دریافت کند از محل منابع خط اعتباری چین در بلند مدت پروژه‌های را تعریف و مصوبات آن را دریافت کنیم، منابعی در اختیار ما قرار گرفته و امیدوارم تا دو ماه آینده مناقصه بادی ۱۲۰ مگاواتی را برگزار کنیم.

وی افزود: از هر روش و امکانی دریغ نخواهیم کرد چراکه کشور نیاز دارد و تمام امید ما این است که همه به این بخش کمک کنند، اگر با فضای مثبتی که وجود دارد نتوانیم این اقدام را رقم بزنیم کار بسیار سخت خواهد شد.

او با بیان اینکه چندان روی استفاده از منابع بین‌المللی برای توسعه انرژی تجدیدپذیر حساب باز نکرده‌ایم، گفت: خط اعتباری چین هم منابع ایران است که اگر بتوانیم از خط قدیم استفاده کنیم که طبق تجربه یک و دو سال طول می‌کشد تا عملیاتی شود بنابراین برای پیک سال آینده حساب ویژه‌ای روی این بخش باز نکرده‌ایم باید بتوانیم از منابع فعلی استفاده و بخش خصوصی را مطمئن کنیم که اگر برقی را تولید کرد و در اختیار شبکه قرار داد مشمول محدودیت نمی‌شود و با قیمت خوب خریداری می‌کنیم.

وی با اشاره به سهم تجدیدپذیرها در بهینه‌سازی انرژی، گفت: در حال حاضر چیزی اختصاص پیدا نکرده اما در قانون بودجه از ۵۰ همت ۴ همت در اختیار این بخش قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha