• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403070302178
  • خبرنگار : 50560

نکاتی که‌ والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

نکاتی که‌ والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

ایسنا/قزوین یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: آغاز سال تحصیلی با تمام شور و نشاطی که برای والدین و دانش‌آموزان دارد، برای برخی‌ دانش‌آموزان به‌خصوص کلاس اولی‌ها همراه با اضطراب و نگرانی است که در صورت عدم مدیریت صحیح از سوی والدین عواقب بدی به همراه خواهد داشت.

محدثه کشاورز به مناسبت آغاز سال تحصیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایفی که خانواده‌ها در قبال دانش آموزان خود به خصوص کلاس اولی‌ها دارند، ایجاد فضایی امن و بدون استرس در مواجهه با مدرسه رفتن است.

وی ادامه داد: برخورد والدین برای کلاس اولی‌ها بسیار مهم است، چراکه بخشی زیادی از علاقه‌مندی دانش‌آموزان با درس و مدرسه به واسطه برخوردهایی است که در اولین روزهای ورود به مدرسه شکل می‌گیرد.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: کمال‌گرایی از سوی والدین برای دانش‌آموزان ممنوع است. برخی والدین کمال‌گرا هستند، به این معنی که از دانش‌آموزان انتظار دارند تمام امور مربوط به مدرسه را بی‌نقص انجام دهند؛ در حالی که این موضوع باعث ایجاد استرس در بین دانش‌آموزان می‌شود و این استرس تا سال‌های سال نتایج منفی در زندگی فردی وی می‌گذارد از طرفی در طول مدرسه تمرکز لازم را از دانش‌آموز سلب می‌کند.

وی بیان کرد: به‌ والدین توصیه می‌شود که نسبت به مطالعه رفتار استاندارد اهتمام ورزند و این نکته را در نظر بگیرند که مدرسه بستری برای ایجاد و تقویت استقلال است و در این میان خانواده نقش مثمرالثمری در سوق دادن دانش آموز خود به استقلال دارد.

کشاورز خاطرنشان کرد: والدینی که با دانش‌آموزان خود بر سر مسائلی چون واهمه دانش‌آموز بابت جدایی از مادر چالش دارند باید پیش از شروع سال تحصیلی دانش‌آموز را با بردن در مراکزی مانند مهد و یا تنها گذاشتن در خانه اقوام آماد می‌کردند اما برای چالشی که امروز برایشان پیش آمده است با گفتار مثبت می‌توانند از این چالش عبور کنند.

وی افزود: جملات مثبت که با آرامش از زبان مادر گفته شود، بسیار تأثیرگذار است. مادران در وهله اول باید آرامش خود را حفظ کنند و اصلأ در حالت عصبانیت با دانش‌آموز صحبت نکنند و با بیان جملاتی مثل «تو تمام امید زندگی من هستی» و «خیلی دوستت دارم» آرامش خاطر به کودک تزریق کنند. از بیان جملاتی مثل اینکه «معلم ناراحت می‌شود» یا «آبرویت پیش بقیه می‌رود» یا «معلم دعوایت می‌کند«، بپرهیزند.

این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند برای برای رفع بی‌تابی و دلتنگی طبیعی کودکان، شیء یا وسیله‌ای از مادر را به او بدهند تا با خودش به مدرسه ببرد و هر زمان که ناآرام شد به آن وسیله یا شیء نگاه کند و آرامش بگیرد. اگر بعد از پایان کلاس، والدین به دنبال کودک می‌روند، حتماً چند دقیقه زودتر از پایان کلاس‌ها، در مدرسه حضور داشته باشند چراکه دیرتر رفتن والدین برای آوردن کودک به خانه، می‌تواند آغازی برای اضطراب جدایی وی باشد.

وی ادامه داد: والدین باید توجه داشته باشند که تمرکز آن‌ها با ورود کودک به مدرسه فقط در انجام تکالیف خلاصه نشود؛ در نظر بگیرید که کودک تازه وارد کلاس اول شده است و نباید مشق و تکلیف برای او جنبه فشار، اجبار و استرس داشته باشد.

کشاورز خاطرنشان کرد: داشتن دل‌درد، دردهای جسمانی در دوران مدرسه زیاد از دانش‌آموزان شنیده می‌شود که بنابر بررسی کارشناسان حوزه سلامت ۸۰ درصد این شکایات ناشی از استرس است. خانواده در کنار مدرسه نقش مؤثری در تزریق حس لذت یادگیری و آموختن دارد البته این بدان معنا نیست که خانواده دچار سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی شود، بلکه به این معنا است که خانواده‌ها باید با شیوه‌ای متعادل، فرزند خود را برای گذراندن کلاس اول همراهی کنند.

این روانشناس کودک و نوجوان در پایان اظهار کرد: لازم است خانواده‌ها در مدیریت خواب و نوع تغذیه کودک نیز اهتمام داشته باشند تا کودک در شروع فعالیت‌های جدی خود سبک زندگی مناسبی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha