• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070301998
  • خبرنگار : 50042

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری:

برش استانی سند مهندسی فرهنگی گیلان تدوین می‌شود

برش استانی سند مهندسی فرهنگی گیلان تدوین می‌شود

ایسنا/گیلان مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان از تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی گیلان خبر داد و گفت: تهیه برش استانی مهندسی فرهنگی با پشتیبانی شورای فرهنگی عمومی و سازمان مدیریت از دیگر اقدامات در دستور کار است در این راستا ۵ مسئله مهم فرهنگی اجتماعی استان شناسایی می‌شود و متناسب با نقشه مهندسی فرهنگی کشور اقدامات لازم استخراج می‌شود و بر اساس آن برنامه عملیاتی تدوین خواهد شد.

محمدمهدی نیازمند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت‌های اداره‌کل اجتماعی فرهنگی استانداری با محوریت کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: اداره‌کل اجتماعی فرهنگی استانداری ذیل سازمان اجتماعی وزارت کشور فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند سال‌های اخیر در دولت دوازدهم زمینه‌ای فراهم شد که معاونت اجتماعی به سازمان اجتماعی وزارت کشور تبدیل شود و سیر کار هم تمرکز بر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: در حوزه اجتماعی ضمن اینکه طی چند حوزه مسیر جدی را دنبال می‌کنیم برای رصد دقیق آسیب‌های اجتماعی و تحقق کاهش آن، یک‌سری هماهنگی‌ها برعهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شده که شامل شناسایی دقیق آسیب‌های اجتماعی، بررسی آمارهای خودکشی، نزاع، طلاق، ازدواج و تکدی‌گری می‌شود.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بیان کرد: یکی از اقداماتی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد تهیه برنامه جامع در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی است و مبنا هم عملکرد دستگاه‌های اجرایی و رویکردهای مردمی است. در حوزه‌های پیشگیری و افزایش نشاط اجتماعی نیاز به هماهنگی دستگاه‌هایی که متولی این حوزه هستند،داریم علاوه بر این راه‌اندازی گروه‌های مردمی و حمایت و هدایت سمن‌ها آموزش و پشتیبانی آنها هم از دیگر عوامل موثر در کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است.

نیازمند با اشاره به تقویت بودجه‌های اجتماعی دستگاه‌ها، گفت: ۱۸ دستگاه اجرایی از شورای اجتماعی کشور بودجه برای موضوعات طلاق، خودکشی، سکونتگاه‌ها و غیره دریافت کردند که نظارت بر آنها بر عهده ماست، این روند امسال هم آغاز شده یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها آموزش و پرورش است که شناسایی و آسیب‌های اجتماعی مهمترین رسالت نهاد مذکور بوده و بودجه این دستگاه در قالب اجرای طرح «نماد» تخصیص یافت. پشتیبانی از گروه‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقداماتی انجام می‌دهند مهمترین رویکرد سازمان اجتماعی وزارت کشور است.

وی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها طرح‌های خاصی داریم که می‌توان به مدیریت سواحل اشاره کرد، از سال ۱۴۰۰ با رویکرد دولت سیزدهم ناظر بر خارج کردن تملک دستگاه‌های دولتی از سواحل اتفاقاتی رقم خورد که مستند به آن باید سواحل مدیریت می‌شدند.

مدیرکل اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به اجرای طرح‌های سالم سازی تصریح کرد: امسال ۱۸ شناگاه دارای پرچم‌های آبی در سواحل گیلان داشتیم که همه این‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند، با توجه به نقاط خطرآفرین ۸۰۰ ناجی و امدادگر در ۳۴۰ نقطه استان به کار گرفتیم تا از ورود مردم به این نقاط جلوگیری شود متاسفانه برخی از افراد به هشدارهای ناجیان غریق بی‌توجه هستند که متعاقباً هم شاهد وقوع حوادث دلخراش بودیم. یکی از اتفاقات خوبی که دو سال اخیر به وقوع پیوست پرداخت به موقع حقوق ناجیان بود در حالی که سال‌های قبل نارضایتی‌هایی وجود داشت.

نیازمند تصریح کرد: از ۱۲ خرداد امسال تاکنون نزدیک به ۲۵۰ نفر نجات یافته و متاسفانه تقریباً ۱۵ غریق هم داشتیم، فعالیت ناجیان از ۸ صبح تا ۸ شب است. آمارهای نهایی غریق طی این هفته جمع‌بندی و اعلام می‌شود. برای رودخانه‌های خروشان هم تمهیداتی اندیشیده شده تا در حوزه غریق رودخانه‌ها هم بتوانیم شاهد کاهش جانباختگان باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه سواحل برنامه‌های فرهنگی متعددی با حضور مبلغان سازمان تبلیغات و همچنین برنامه ویژه کودک و نوجوان با حضور کاروان شادی کانون پرورش فکری اجرا شده است، این برنامه‌ها با همکاری ستاد ساماندهی سواحل به مدیریت استاندار و حضور کمیته‌ها و همکاری تشکل‌های مردم نهاد انجام گرفت.

مدیرکل اجتماعی استانداری گیلان تأکید کرد: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی در حوزه خودکشی، طلاق، اعتیاد و غیره برنامه‌هایی را اجرا کنیم که که با همکاری هیئت اندیشه ورز غربالگری شده و برش‌های استانی متناسب با آسیب‌های موجود تدوین شده است.

وی بیان کرد: تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی با پشتیبانی شورای فرهنگی عمومی و سازمان مدیریت از دیگر اقدامات در دستور کار است تا بتوانیم به این برش استانی برسیم در این راستا ۵ مسئله مهم فرهنگی اجتماعی استان شناسایی می‌شود و متناسب با نقشه مهندسی فرهنگی کشور اقدامات لازم استخراج می‌شود و بر اساس آن برنامه عملیاتی تدوین خواهد شد و بودجه دستگاه‌ها متناسب با آن برنامه‌ریزی شده و تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha