• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403070301892
  • خبرنگار : 71299

یک مسئول در سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

کنترل مناسب عوامل خسارت‌زای کلزا در استان ایلام

کنترل مناسب عوامل خسارت‌زای کلزا در استان ایلام

ایسنا/ایلام مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از کنترل مناسب عوامل خسارتزای کلزا در این استان خبر داد.

رحیم الهیار در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: در سالهای گذشته علف هرز انگلی گل‌جالیز در بسیاری از مزارع کلزای استان مشاهده و باعث کاهش عملکرد کلزا شده است، با وجود توسعه این علف هرز انگلی که به‌عنوان یکی از عوامل محدودکننده توسعه کلزا شناخته شده است خوشبختانه با اجرای صحیح دستورالعمل‌های فنی شاهد کنترل رضایت‌بخش آن در دو سال پیاپی و در نتیجه افزایش عملکرد این محصول ارزشمند در استان بودیم.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت کلزا درسال جاری ۹ هزار ۲۰۰ هکتار بود که نسبت به سال قبل (۳۰۰۰ هکتار) افزایش چشمگیری داشت ادامه داد: قطعاً بخشی از این افزایش سطح حاصل تلاش گسترده همکاران سازمان جهت اقناع کشاورزان در خصوص امکان کنترل گل‌جالیز و ایجاد ذهنیت مثبت در آنان برای پذیرش موثر بودن شیوه نوین کنترل این علف هرز انگلی بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: این تغییر در نگرش کشاورزان، با اطلاع‌رسانی گسترده از طریق ارسال پیامک انبوه، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آموزش چهره به چهره در سطح روستاها، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای بهره‌برداران، تهیه اطلاعیه و بروشور آموزشی ترویجی و انتشار آن‌ها در کانال‌ها و گروه های مجازی پر مخاطب، نصب بنر و اطلاعیه در اماکن پر تردد به‌دست آمد.

الهیار خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری سازمان جهاد کشاورزی استان با ترغیب کشاورزان از طریق توزیع رایگان ۷۵۰ لیتر علف‌کش گلایفوزیت، ۱۵ تن کود سولفات آمونیوم  و ۴ تن انواع کودهای مایع گوگرد و پتاس در بین کلزاکاران و نیز اجرای دستورالعمل کنترل گل‌جالیز در مزارع کلزا برای دو سال پیاپی در این زمینه به‌عنوان پیشرو مطرح شد.

وی اضافه کرد: همچنین با اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته، بیش از ۹۰ درصد مزارع کلزا علیه علف‌های هرز سمپاشی شدند و در سطح بیش از ۸ هزار هکتار علیه آفات مبارزه شیمیایی صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha