• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403070201589
  • منبع : وزارت راه و شهرسازی

مدیرعامل راه‌آهن:

کمبود قطار در کشور جدی است

کمبود قطار در کشور جدی است

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: اگر خط آهن جدیدی توسعه پیدا می‌کند، قطاری از محور دیگری حذف و به خط جدید افزوده می‌شود؛ چرا که کمبود قطار همچنان در کشور جدی است.

به گزارش ایسنا، جبارعلی ذاکری در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو گفت: این نشست برگزار شد تا دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی بخش خصوصی و راه‌آهن شنیده شود و این نشست‌ها به صورت حوزه‌ای و تخصصی برگزار خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم با همفکری هم بتوانیم گام‌هایی مهم را رو به جلو برداریم.

ذاکری در ادامه با قدردانی از زحمات مدیران پیشین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: با همدلی و همفکری این قافله را به سمت جلو پیش خواهیم برد و نباید به عقب برگردیم و در این راستا باید تلاش‌های مضاعفی صورت گیرد.

وی ادامه داد: با همه ذینفعانی که در این حوزه فعالند دست به دست هم خواهیم داد تا به اهداف راه‌آهن برسیم.

ذاکری در ادامه اظهار کرد: در یک دوره گذار قرار داریم و الگوهای راه‌آهن دولتی باید به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کنند.

وی افزود: بهترین راه این است که نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راه‌آهن به رسمیت شناخته شوند تا از نظرات تشکل‌ها و شرکت‌ها بهره گرفته شود و بخش خصوصی بتواند حضور مستمری در بخش‌های مختلف داشته باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: آماده به کاری لکوموتیوهای کشور حدود ۵۰ درصد است و ورود لکوموتیوهای جدید و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی می‌تواند کارگشای کمبودهای موجود شود.

وی با بیان این که باید امری مشابه فاینانس خارجی برای فاینانس داخلی ایجاد شود، گفت: خرید لکوموتیو از شرکت‌های تولیدکننده خارجی با حدود ۱۵ درصد قیمت نهایی انجام می‌شود و مابقی مبلغ با استفاده از درآمدهای همان لکوموتیو پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که برای خرید محصولات داخلی باید همه مبلغ را پرداخت کرد.

ذاکری در ادامه اظهار کرد: اگر خط آهن جدیدی توسعه پیدا می‌کند، قطاری از محور دیگری حذف و به خط جدید افزوده می‌شود؛ چرا که کمبود قطار همچنان در کشور جدی است.

وی در خصوص پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز گفت: بانک ملی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از تبصره ۱۸ را پرداخت کرده و با مبلغی که مجموعه راه‌آهن پرداخت می‌کند به ۳.۶ همت می‌رسد و پرداخت مطالبات تبصره ۱۸ انجام خواهد شد. در خصوص ماده ۱۲ نیز گفت‌وگوهایی با وزارت نفت انجام شده و قول‌هایی نیز دریافت شده است که امیدوایم آثار آن را به زودی ببینیم.

ذاکری ضمن تاکید بر توسعه حمل‌ونقل مسافری در کنار حمل‌ونقل باری گفت: باید با حرکت روبه‌جلو قطارهای مناسب و شایسته مردم تهیه شود.

همچنین در این نشست، سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی، با ابراز امیدواری نسبت به حضور یک پیش‌کسوت در حوزه حمل‌ونقل ریلی در جایگاه مدیرعاملی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز روشنی را برای آینده صنعت ریلی کشور پیش‌بینی کرد.

وی تأکید کرد که فعال‌سازی دوباره اتوماسیون مشترک راه‌آهن با تشکل‌های بخش خصوصی می‌تواند تعامل بهتری بین این فعالان و راه‌آهن ایجاد کند.

نظری در ادامه به مشکلاتی که صنعت ریلی طی سه سال گذشته با آن مواجه بوده است، اشاره کرد و گفت: در این مدت شاهد نزول شاخص‌های عملکردی حوزه حمل‌ونقل ریلی بوده‌ایم و فاصله بین بخش خصوصی و دولت افزایش یافته است، به طوری که در برخی موارد، نشست‌های مشترک به جای آن که در راه‌آهن و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شود، به دادگاه‌ها کشیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه تشکل‌های ریلی همانند یک زنجیره به یکدیگر و به راه‌آهن متصل شده‌اند، یکی از چالش‌های اصلی پیش روی بخش خصوصی حوزه ریلی را تاخیر در اجرای فرایند پرداخت یارانه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید عنوان کرد که باعث کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در خرید ناوگان جدید شده است و گفت: موضوع قیمت‌گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از دیگر مسائلی است که باعث توقف سفارش ساخت واگن‌های مسافری شده است.

وی به چالش دیگر، یعنی تفسیر نادرست از مشوق مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی اشاره و اظهار کرد: این موضوع در عمل به یک جریمه برای بخش خصوصی تبدیل شده است.

نظری همچنین از نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل در حوزه حمل‌ونقل ریلی به عنوان یکی از مشکلاتی یاد کرد که علاوه بر کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری جدید، موجب هدررفت سرمایه‌گذاری‌های موجود نیز می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی در پایان به موضوع رقابت ناعادلانه بین حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای اشاره و تأکید کرد که این رقابت بر خلاف اسناد بالادستی است.

نظری همچنین تاکید کرد که با وجود چالش‌های فراوان، امید به بهبود شرایط همچنان بسیار قوی است.

ناصر بختیاری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری نیز در این نشست بر اهمیت بهره‌وری و نقش بخش خصوصی در بهبود حوزه ریلی تأکید کرد.

وی با اشاره به شناخت مدیرعامل جدید از ارکان مختلف حوزه ریلی، ابراز امیدواری کرد که حضور وی منجر به افزایش بهره‌وری و توسعه بیشتر در راه‌آهن شود.

بختیاری افزود: در فرمایشات وزیر راه و شهرسازی، به نقش بخش خصوصی در حوزه ریلی تأکید جدی شده است و ظرفیت‌های بسیاری در بخش خصوصی و تشکل‌های مهندسی و مسافری وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند منافع قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.

وی گفت: امیدواریم راه‌آهن آغوشی باز برای پذیرش بخش خصوصی داشته باشد و بتوان از ظرفیت‌های خالی این بخش بهره‌برداری کرد.

بختیاری به کندی سرعت در بخش‌های مسافری و باری اشاره و تأکید کرد که تمامی دست‌اندرکاران حوزه ریلی باید با هم تلاش کنند تا سرعت و بهره‌وری در این زمینه افزایش یابد.

وی همچنین اظهار کرد: باید آئین‌نامه‌هایی که موانعی را برای پیشرفت حمل‌ونقل ریلی ایجاد کرده‌اند، بازنگری شوند. اصل بر افزایش سرعت است، اما سرعتی که ایمن باشد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری، به موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی اشاره و بر ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی تأکید کرد.

وی افزود: حمایت‌ها از شرکت‌های حمل‌ونقل حوزه ریلی باید افزایش یابد و فضای انگیزشی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود تا آن‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش پیدا کنند.

بختیاری همچنین به ضرورت ایجاد مکانیزم‌های روشن و مطمئن برای قیمت‌گذاری اشاره و عنوان کرد که مهم‌ترین چالش فعلی در حوزه ریلی، بخش لکوموتیو است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری در پایان اظهار امیدواری کرد که با کاهش تصدی‌گری راه‌آهن و افزایش وظایف بخش خصوصی، بتوان از ظرفیت‌های خالی در حوزه ریلی به‌طور بهینه استفاده کرد و بر اهمیت حمایت از ارکان مختلف بخش خصوصی در این زمینه تأکید کرد.

 افزایش بهره‌وری و بهبود سرعت سیر در حمل‌ونقل ریلی موجب رشد دارایی‌های راه آهن می‌شود

ابوالفضل بهره‌دار، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی نیز در این نشست به اهمیت قدردانی از تغییرات به سمت بهبود در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر لزوم ادامه این روند تأکید کرد.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت‌گرفته، اعلام کرد که دارایی‌های راه‌آهن کشور بسیار ارزشمند و بالاست در حالی که درآمد سالانه این بخش پایین است.

بهره‌دار خاطرنشان کرد که این درآمد می‌تواند با افزایش بهره‌وری و بهبود سرعت سیر در حمل‌ونقل ریلی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی همچنین بر لزوم تحول‌گرایی در مجموعه راه‌آهن تأکید کرد و افزود: ایجاد تحول می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه بیشتری در این حوزه شود.

وی پیشنهاد کرد که برای جذب بخش خصوصی و تشویق آن به فعالیت‌های گسترده‌تر در حوزه حمل‌ونقل ریلی، مشوق‌های متنوع و مناسبی ایجاد شود؛ چرا که این اقدامات می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت صنعت ریلی کشور ایفا کند.

صنعت ریلی یک درصد صنعت خودرو ارز دریافت کرده است

رحمت‌الله پوربابایی، دبیر انجمن صنایع ریلی ایران هم در این نشست نسبت به کاهش فعالیت تولیدکنندگان ناوگان در کشور هشدار داد.

وی اعلام کرد که تولیدکنندگان این بخش با ظرفیت‌های بسیار ناچیزی به فعالیت مشغول‌اند و اگر سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم به صورت مشوق انجام نشود، احتمال تعطیلی کارخانه‌های این حوزه وجود دارد.

پوربابایی همچنین بر اهمیت ارتقای آموزش در صنعت ریلی تأکید و بیان کرد: در بخش آموزش باید جدیت بیشتری به خرج داده شود تا کارکنان این صنعت بتوانند در حوزه‌های مختلف عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به تفاوت تخصیص ارز به صنایع مختلف اظهار کرد: سال گذشته برای صنعت ریلی حدود ۱۳۰ میلیون دلار ارز مصرف شده، در حالی که صنعت خودروسازی ۱۳ میلیارد دلار ارز دریافت کرده است.

پوربابایی این تفاوت را به عنوان یکی از چالش‌های جدی در پیشرفت و توسعه صنعت ریلی کشور دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۶:۲۰

چه عجب یه خبر هم در مورد کمبود قطار دادین مردم بیش از 2 ساله در رنج پیدا کردن بلیط قطار هستند چه کلاه‌برداری که در این زمینه نمیشه/همش تو دیوار میزنن فروش بلیط قطار واریزی رو انجام میدی بعد طرف گم و گور میشه