• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403070201576
  • منبع : بانک مرکزی

۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا دوم مهر ماه امسال ۳۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابلا صادرات و خدمات تأمین کرده است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی، از اول فروردین ماه تا دوم مهر ماه امسال، ۳۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابلا صادرات و خدمات تامین کرده است.

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار، برای خدمات ۸۰۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات هفت میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار ارز تامین کرده است. بانک مرکزی در مجموع ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر تامین کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و در مجموع ۲۴ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

این گزارش حاکی از آن است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۱۱۹ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۸۰ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار، ۶۱۳ میلیون دلار، ۲۵۴ میلیون دلار، ۴۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲ مهر ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

همچنین تا تاریخ دوم مهر ماه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲ مهر ماه، ۴۳ هزار و ۸۰۷ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۸۹۹ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۹۲۸ تومان برای درهم، ۶ هزار و ۲۱۲ تومان برای یوآن، ۴۷۳ تومان برای روبل، هزار و ۲۸۴ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

 گفتنی است؛ در روز دوشنبه دوم مهر ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۵۶۹ تومان، یورو با نرخ ۵۵ هزار و ۳۳۰ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۹۷ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۴۵۶ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۸۵۶ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۶۴۹ تومان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha