• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070201503
  • خبرنگار : 50653

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

هسته اولیه‌ی توسعه عمران حضور مردم در عرصه‌های مختلف است

هسته اولیه‌ی توسعه عمران حضور مردم در عرصه‌های مختلف است

ایسنا/اصفهان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: هسته اولیه توسعه عمران این است که از همه اقشار و تشکل‌ها در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند تا بتوانیم یک نماینده‌ای از مردم داشته باشیم. در واقع شرکت تعاونی استان اصفهان می‌تواند دوباره در ریل پیشرفت مسئولیت‌های مختلف قرار بگیرد.

میثم مداحی، امروز(دوشنبه، ۲مهرماه) در نشست خبری با بیان اینکه شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اصفهان مجوزهای لازم را برای تشکیل دریافت کرده و برنامه‌ریزی آغاز پذیره‌نویسی در حال انجام است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را به نام  «سال جهش تولید با افزایش مشارکت مردمی» نام‌گذاری کردند که تحقق آن به زیرساخت نیاز دارد. در واقع باید زیرساخت لازم فراهم شود تا سرمایه‌های خُرد مردم تجمیع و به سمت تولید هدایت شود چرا که شرکت‌های تعاونی به ویژه شرکت‌ تعاونی توسعه و عمران می‌توانند این بستر را فراهم کنند.

وی ادامه داد: اساسنامه شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و مطابق با قانون در هر شهرستان، تنها یک شرکت تعاون توسعه و عمران می‌تواند تأسیس شود که همین موضوع مزیت و ظرفیت این شرکت‌ها را نشان می‌دهد. بر این اساس دستگاه‌های دولتی رانت‌زا هستند و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند و از طریق مذاکره به شرکت‌های تعاون توسعه و عمران واگذار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه شرکت تعاونی توسعه و عمران اصفهان باید ۱۲ هزار نفر عضو اولیه داشته باشد، افزود: بر اساس قانون تعداد اعضای شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران، باید معادل نیم درصد جمعیت شهرستان مربوطه باشد چرا که به منظور جلوگیری تشکیل سهام‌داران عمده، هر فردی اجازه دارد نهایتاً نیم درصد سهام را بخرد. عضویت در شرکت‌ توسعه و عمران هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و همه اقشار جامعه از جمله کارگران، کارمندان و زنان خانه‌دار می‌توانند عضو شوند و در راستای تجمیع سرمایه‌های خرد و کمک به جهش تولید، سهام را خریداری کنند و از این طریق شعار سال را محقق کنیم.

مداحی با اشاره به اینکه ۱۸۰ شرکت تعاون توسعه و عمران در کشور ثبت شده است که در سطح اصفهان تاکنون ۱۶ شرکت تعاونی توسعه و عمران به ثبت رسیده و در مجموع ۱۲ هزار نفر عضو دارند که معادل تعداد اعضای اولیه شرکت شهرستان اصفهان است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که این شرکت برای محقق کردن اهداف قانون‌گذار چقدر اهمیت دارد. شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌های گلپایگان،چادگان، تیران و کرون جزو تعاونی‌های موفق و سودآور کشور به شمار می‌آیند و ارزش سهام آنها افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه پروسه تأسیس شرکت تعاون توسعه و عمران شهرستان اصفهان از هفتم مهرماه آغاز خواهد شد و پذیره‌نویسی شرکت از تاریخ ۷ تا ۱۷ مهرماه به مدت ۱۰ روز انجام می‌شود، اضافه کرد: هر متقاضی باید ۱۵۰۰ سهم هزار تومانی خریداری کند که یک‌سوم این مبلغ (معادل ۵۰۰ هزار تومان) قابل پرداخت است چرا که این تسهیلات تنها یک بار و در زمان تأسیس شرکت وجود دارد و اعضایی که در آینده  قصد عضویت در شرکت را داشته باشند، باید کل هزینه سهم را پرداخت کنند.

مداحی با بیان اینکه اگر این شرکت توسعه‌ عمران شهرستان اصفهان را بتوانیم با قدرت تأسیس کنیم و هدایت آن را در اختیار مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره‌ مجمع قرار دهیم، افراد می‌توانند از امکانات استفاده کنند، افزود: اگر آن‌ها پروژه‌های مختلفی از دستگاه‌های اجرایی مانند، شهرداری‌ها و بخش خصوصی بگیرند، می‌توانند با توانایی که در این شرکت توسعه عمران از نظر نیروی انسانی و سرمایه‌های اجتماعی و مالی دارد، اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تعاونی مزایای مختلفی از جمله معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و بحث ترک تشریفات عقد قراردادها دارد، یادآور شد: تشکیل شرکت‌های مادر تخصصی با ایجاد شرکت‌های اقماری جهت سرمایه‌گذاری در طرح یا طرح‌های توسعه شهرستان را باید ضروری بداند. تملک اراضی واقع در طرح‌های بافت‌های فرسوده شهری و روستایی می‌تواند با مصوبه شورای عالی شهرسازی معماری و کمیسیون ماده ۵ قرار بگیرد و همچنین از طریق پرداخت حقوق دولتی از تسهیلات قوانین مربوط به تملک اراضی استفاده کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: هسته اولیه توسعه عمران این است که از همه اقشار و تشکل‌ها حضور داشته باشند تا بتوانیم یک نماینده‌ای از مردم داشته باشیم. در واقع شرکت تعاونی استان اصفهان می‌تواند دوباره در ریل پیشرفت مسئولیت‌های مختلفی قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha