• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070201337
  • خبرنگار : 50233

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

وقوع حوادث مرگبار در معادن استان سمنان همچنان محتمل است

وقوع حوادث مرگبار در معادن استان سمنان همچنان محتمل است

ایسنا/سمنان رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی سمنان که سال گذشته به‌عنوان رئیس فوریت‌های پزشکی در حادثه مرگبار معدن طزره حضور داشت، با اشاره به حادثه دردناک مرگ معدنکاران طبسی گفت: بروز چنین حوادثی در معادن استان سمنان همچنان محتمل است.

پژمان قرائیان امروز (دوشنبه، دوم مهر ماه) در نشستی با خبرنگاران در استان سمنان، اظهار کرد: ماهیت حوادث تلخی مانند آنچه در معدن طبس یا طزره دامغان رخ داد، چه برای افرادی که در این معادن کار می‌کنند و چه تیم‌های درمانی و فوریت‌های پزشکی که باید آلام ناشی از این حوادث را تحمل کنند، بسیار تلخ و تکان‌دهنده است. امیدوارم به جنبه‌های عبرت‌آموزی حوادثی از این دست که منجر به مرگ تعداد زیادی می‌شود، توجه جدی شود.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که بعد از تجربه تلخ طبس و حوادث چند باره طزره و زغال سنگ البرز، آیا معادن استان سمنان و بخصوص معادن پرحادثه شهرستان دامغان همچنان می‌توانند آبستن حوادث تلخ دیگری باشند یا بعد از حوادث مرگبار این چند ساله، ضریب ایمنی در آنها ارتقا یافته است؟ گفت: اگرچه مرکز اورژانس پیش بیمارستانی فقط در حوادث این معادن حضور می‌یابد و وظیفه نظارتی در این بخش ندارد اما براساس شنیده‌ها، معادن ما همچنان ناایمن هستند و احتمال وقوع حوادث مرگبار در اینگونه معادن همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با تجربه حوادث تلخی از این دست، شاهد توسعه ایمنی در واحدهای صنعتی - تولیدی و بخصوص معادن در کشور و استان باشیم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی استان با اشاره به الزام قانونی برخی واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی به داشتن آمبولانس و تیم درمانی، بیان کرد: براساس قانون برخی صنایع و معادن بزرگ موظف به تجهیز مرکز خود به آمبولانس و تجهیزات مورد نیاز درمانی هستند؛ اما برخی واحدها، چندان به این الزام قانونی توجه نمی‌کنند. البته معدن طزره که سال گذشته شاهد یک حادثه مرگبار برای معدنکاران بود، در آن زمان آمبولانس داشت.

قرائیان از عنصر زمان به‌عنوان یک مؤلفه مهم در درمان بیماران حوادث یاد کرد و افزود: بهره‌مندی این واحدها از تجهیزات لازم و تسریع در انتقال بیمار و مصدوم به مرکز درمانی می‌تواند به کاهش تلفات در حوادث و بلایای طبیعی کمک کند.

وی از تامین سه موتورآمبولانس خبر داد و گفت: این موتورآمبولانس‌ها در حوادث شهری و ترافیکی و تسریع در حضور در صحنه حوادث نقش مهمی دارند، چراکه هرچه تیم درمانی زودتر به صحنه حوادث برسد، زمینه تامین حیات بیمار بیشتر فراهم می‌شود.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: قرار است که امسال سه یا چهار دستگاه موتورآمبولانس دیگر را به ناوگان فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کنیم.

انجام ۳۶ ماموریت توسط اورژانس هوایی سمنان

وی از برخورداری این دانشگاه از یک اتوبوس‌آمبولانس خبر داد و افزود: این اتوبوس‌آمبولانس در سمنان مستقر است و معمولاً در حوادثی که تعداد حادثه‌دیدگان بیشتر باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: تعداد کل ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ علوم پزشکی سمنان در شش ماه گذشته حدود ۲۳ هزار ماموریت بوده است.

وی از وجود ۴۴۰۰ تماس منجر به ماموریت ترافیکی در سمنان خبر داد و بیان کرد: در این مدت ۳۵۰۰ ماموریت غیرترافیکی در مدیریت حوادث استان ثبت شده است. ضمن اینکه ۱۵ هزار تماس منجر به ماموریت مرتبط با بیماری‌ها نیز در اورژانس پیش‌ بیمارستانی سمنان ثبت شده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی استان سمنان اظهار کرد: براساس آمار رسمی حدود ۹۷ درصد بیماران منتقل‌شده توسط اورژانس هوایی استان، بعد از بازیابی سلامت خود از بیمارستان ترخیص شدند. معمولاً اورژانس هوایی در مواردی که شدت حادثه زیاد است یا بیماران قطع عضو، بدحال و ... دارند اعزام می‌شوند.

۲۰۰۰ تماس منجر به اعزام آمبولانس در ۶ ماه

قرائیان از وجود یک پایگاه هوایی و یک تیم ویژه فرماندهی حوادث در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان خبر داد و بیان کرد: اورژانس هوایی سمنان در شش ماه امسال ۳۶ ماموریت انجام داده که منجر به انتقال ۴۷ بیمار به مراکز درمانی و بیمارستانی شده است.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی سمنان از انجام حدود ۵۶ هزار تماس با اورژانس پیش‌ بیمارستانی و ۱۱۵ این استان در شش ماه نخست سال خبر داد و افزود: ۲۰۰۰ از این تماس‌ها منجر به اعزام آمبولانس به محل حادثه شده است.

وی از انجام بیش از ۲۰۰۰ ماموریت توسط تیم‌های عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث علوم پزشکی سمنان در نیمه اول امسال خبر داد و اظهار کرد: در شش ماه امسال ۴۳۰۰ تماس مزاحم در مجموعه اورژانس ۱۱۵ استان ثبت شده است.

وقوع حوادث مرگبار در معادن استان سمنان همچنان محتمل است

وی ادامه داد: اگرچه تعداد تماس‌های مزاحم در مجموعه مناطق تحت پوشش دانشگاه کاهش یافته است، اما همچنان نیازمند کار فرهنگی در این بخش هستیم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای در این مرکز، گفت: در شش ماه اول سال در مجموع بیش از ۳۴۰۰ مشاوره پزشکی با تماس‌های برقرارشده با ۱۱۵ سمنان ارائه شده که برخی از آنها منجر به احیای بیمار نیز شده است.

بهره‌مندی ۲۳ هزار نفر مصدوم از فوریت‌های پزشکی

وی از بهره‌مندی ۲۳ هزار مصدوم از فوریت‌های پزشکی در شش ماهه اول سال خبر داد و گفت: ۶۱۶۸ نفر از این مصدومان، مصدومان ترافیکی و ۱۷ هزار از آنها مصدومان غیرترافیکی یا بیمار بودند.

قرائیان ادامه داد: تعداد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای قبل از رسیدن تیم‌های فوریت‌های پزشکی در این شش ماه ۵۴ نفر بوده است.

وی از پایگاه امام رضا (ع) سمنان به‌عنوان پرماموریت‌ترین پایگاه شهری استان نام برد و اظهار کرد: پایگاه امداد جاده‌ای ایوانکی، پرماموریت‌ترین پایگاه جاده‌ای در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بوده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سمنان از پایگاه زنان به‌عنوان یک پایگاه با عمر حدود یک سال در استان نام برد و افزود: این مرکز تاکنون ۴۵۰ ماموریت داشته است.

وقوع حوادث مرگبار در معادن استان سمنان همچنان محتمل است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha