• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070201226
  • خبرنگار : 71402

اکونومیست: برنامه اسرائیل حمله زمینی و تصرف بخشی از لبنان است

اکونومیست: برنامه اسرائیل حمله زمینی و تصرف بخشی از لبنان است
حمله صهیونیست‌ها به بیروت

منابع نظامی می‌گویند که رژیم صهیونیستی در حال برنامه‌ریزی یک حمله زمینی به لبنان است که شامل تصرف یک منطقه حائل متشکل از چند مایل در شمال مرز اراضی اشغالی و لبنان است.

به گزارش ایسنا، نزدیک به یک سال است که حزب‌الله لبنان از بعد از حملات رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر، به مقابله با نیروهای اشغالگر پرداخته و پایگاه‌ها و مواضع آنها در شمال را بارها هدف موشک و پهپادهای خود قرار داده است. شهرک‌نشین‌های صهیونیست هم از ترس حملات مقاومت گریخته‌اند و شهرک‌ها به شهر ارواح تبدیل شده است. نظامیان رژیم صهیونیستی هم با حملات توپخانه‌ای و حملات هوایی اقدام کرده‌اند.

به دنبال آن، در هفدهم سپتامبر هزاران پیجر مورد استفاده اعضای مقاومت لبنان به طور همزمان منفجر شدند که بر اثر آن ده‌ها تن به شهادت رسیده و هزاران نفر زخمی شدند و شبکه‌های ارتباطی مقاومت با این حملات تروریستی و مرگبار رژیم صهیونیستی که غیرنظامیان را هم هدف گرفت، ضربه دید. روز بعد از آن هم صدها دستگاه واکی‌تاکی (بیسیم) با اثری مشابه منفجر شد. این حملات نشان‌دهنده یک تغییر بود و نشان می‌داد رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید جنگ است.

دو روز بعد رژیم صهیونیستی پا را فراتر گذاشت و یک ساختمان آپارتمانی در محله ضاحیه بیروت را بمباران و ویران کرد که بر اثر آن «ابراهیم عقیل» از اعضای موسس حزب‌الله و رئیس عملیات آن، به همراه فرماندهان نیروی نخبه رضوان به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت لبنان از شهادت دست‌کم ۴۵ تن خبر داد. تل‌آویو پیشتر هم دست به ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت زده بود و در ۳۰ ژوئیه «فواد شکر» فرمانده نظامی حزب‌الله را ترور کرده و به شهادت رساند.

از زمان حمله و منفجر کردن پیجرها، رژیم صهیونیستی حملات هوایی شبانه را هم آغاز کرده است و در عمق لبنان بسیار بیشتر از سال گذشته حمله کرده است. افسران اسرائیلی گفتند که بیش از ۳۰۰ سایت را منهدم کرده‌اند.

با وجود این جنایات رژیم صهیونیستی، حزب‌الله دست از مقاومت نکشیده است. حزب‌الله در اوایل صبح روز ۲۲ سپتامبر، ۱۱۵ راکت را به سمت شمال اراضی اشغالی فلسطین شلیک کرد و این یعنی بیشتر از آنچه تاکنون انجام داده بود، به داخل سرزمین‌های اشغالی راکت شلیک کرد.

نشریه اکونومیست با اشاره به تحولات می‌نویسد: «با وجود تشدید وضعیت، این جنگ هنوز همه‌جانبه نیست.»

در گزارش این رسانه انگلیسی تحت عنوان «اسرائیل و حزب‌الله به جنگ همه‌جانبه نزدیک می‌شوند» آمده است: «هیچ یک از طرفین چیزی نزدیک به قدرت آتش کامل خود را رها نکرده است. از سوی حزب‌الله، این به معنای شلیک گلوله‌های بسیار بزرگ‌تر، از جمله موشک‌های دوربرد به سمت مکان‌های غیرنظامی و نظامی کلیدی در مرکز اسرائیل و انجام حملات زمینی متعدد به اسرائیل است. برای اسرائیل، این شامل یک کمپین بمباران بسیار گسترده‌تر علیه شبکه موشکی حزب‌الله، از جمله سایت‌های پرتاب و به‌عنوان آخرین راه‌حل برای نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی به امید شوراندن مردم لبنان علیه این جنبش است.»

در همین حال اکونومیست می‌نویسد، منابع نظامی می‌گویند که رژیم صهیونیستی همچنین در حال برنامه‌ریزی یک حمله زمینی است که شامل تصرف یک منطقه حائل متشکل از چند مایلی قلمرو شمال مرز اراضی اشغالی و لبنان است.

ارتش رژیم صهیونیستی برای آمادگی در این زمینه، از استقرار لشکر دومی که تا حدود یک ماه پیش در غزه بود، به سمت شمال خبر داده است.  اکونومیست گزارش داد، با این حال، در بازدید از نقاط مرزی طی چند روز گذشته، چنین تهاجمی قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسید. یگان‌های رزمی در روز شنبه در پایگاه‌های شمال آموزش می‌دیدند، اما هنوز شروع به تجمع در مناطقی در کنار مرز نکرده بودند.

یکی از افسران ذخیره صهیونیست که در تدارکات شرکت داشت، گفت: «طرح‌های تهاجم زمینی آماده است. اما ما هنوز با داشتن نیروهای کافی برای اجرای آنها فاصله داریم.»

زمان‌بندی آخرین گام‌های رژیم صهیونیستی، شکاف‌ها را در رده‌های بالای نظامی و سیاسی آن نشان می‌دهد. برخی خواستار تشدید تنش بسیار سریع‌تر هستند و استدلال می‌کنند که تل‌آویو باید از موقعیت پیش‌آمده برای حزب‌الله در پی انفجارهای اخیر برای نابودی بخش بزرگی از توانایی‌های حزب‌الله و تصرف قلمرو استفاده کند.

اما ژنرال‌های محتاط‌تر، از جمله «یوآو گالانت» وزیر جنگ صهیونیست، از استراتژی فعلی و تدریجی‌تر حمایت می‌کنند و امیدوارند به حزب‌الله فضایی برای بازنگری در موضع خود و «عقب‌نشینی» بدهد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده است تا ساکنان صهیونیست شمال را به شهرک‌ها بازگرداند. او در تازه‌ترین لفاظی‌هایش گفت: «هدف ما واضح است، اقدامات ما گویاست.»

در واقع، اولویت نتانیاهو این است که به افکار عمومی داخلی که به شدت انتقاد می‌کنند، ثابت کند که حداقل در یک جبهه می‌تواند «عملکرد خوبی» داشته باشد.

در غزه، نیروهای رژیم صهیونیستی بسیاری از نوار ساحلی و به همراه آن ساختار نظامی حماس را ویران کرده‌اند و به گفته مقامات بهداشتی در این منطقه، بیش از ۴۰۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند اما آنها هنوز نتوانستند ۱۰۱ اسیر صهیونیست را که هنوز در آنجا نگهداری می‌شوند، بازگردانند یا حماس را مجبور به پذیرش آتش‌بس بر اساس شرایط تل‌آویو کنند. نتانیاهو می‌خواهد تمرکز خود را به شمال معطوف کند و این دو جبهه را از هم جدا کند؛ خواسته‌ای که مقاومت منطقه اجازه آن را نمی‌دهد.

در ۱۹ سپتامبر، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود همچون اکتبر گذشته تاکید کرد که «تا زمانی که دشمن جنگ خود را در غزه متوقف نکند، ما حملات خود را متوقف نخواهیم کرد.»

بر خلاف غزه، چارچوب آتش‌بس جنگ در لبنان از قبل در قالب قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل وجود دارد، اما سید حسن نصرالله تاکید دارد تا زمانی که رژیم صهیونیستی از غزه عقب‌نشینی نکند، آتش بسی نخواهد بود.

اکونومیست می‌نویسد: «در حال حاضر دور از دسترس است که نتانیاهو بتواند آرامش را بازگرداند یا شهروندان اسرائیلی را قادر به بازگشت به خانه‌هایشان در شمال کند. هر چه نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، نه اهدافش مشخص است و نه راهبردش.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha