• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070201097
  • خبرنگار : 71402

هشدار ژنرال میلی نسبت به خطرات قمار زلنسکی در «کورسک»

هشدار ژنرال میلی نسبت به خطرات قمار زلنسکی در «کورسک»

حمله غافلگیرانه اوکراین به قلمروی روسیه در «کورسک» که صرفا منجر به تصرف چند شهرک شد، شاید جسورانه‌ترین قمار در بیش از دو سال جنگ باشد اما ژنرال مارک میلی نسبت به خطرات بسیاری که پشت این نفوذ ناگهانی اوکراین نهفته است، هشدار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، «مارک میلی» رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با اشاره به عملیات فرا مرزی کی‌یف علیه قلمروی روسیه می‌گوید: «در اینجا ضربه روانی بزرگی به ذهنیت روسیه وارد شده است، به ویژه پوتین، جایی که شما برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، نفوذ اوکراین به خاک روسیه را دارید.»

اما ژنرال میلی اشاره می‌کند که یک محل ۵۰۰ مایل مربعی (۱۲۹۴.۹ کیلومتر مربع)، به سختی یک نقطه در نقشه روسیه می‌شود و با سه جناح در معرض خطر، خطر قابل توجهی دارد. میلی گفت: «روس‌ها می‌توانند نیروها را جمع کنند، آنها را قطع کرده و اوکراینی‌ها را زیر پا بگذارند.»

رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پاسخ به سوال شبکه خبری «سی‌بی‌اس» مبنی بر اینکه آیا انتظار دارد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه یک ضد حمله بزرگ برای بازپس گیری خاک روسیه انجام دهد، پاسخ داد: «این حداقل یکی از احتمالاتی است که ممکن است در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد.»

استراتژی پوتین در درگیری با اوکراین شامل رویکرد نظامی طولانی‌مدت است. این نشان می‌دهد که او به جای اینکه به دنبال یک پیروزی سریع باشد، روی داشتن تعداد بیشتری از منابع یا نیروها برای تضعیف تدریجی و شکست اوکراین در طول زمان حساب می‌کند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در تلاش است تا جنگ را با بازگرداندن آن به خاک روسیه کوتاه کند. هفته گذشته، یک انبار تسلیحات در ۳۰۰ مایلی داخل روسیه پس از اصابت پهپادهای اوکراینی منفجر شد. زلنسکی همچنین به شدت برای دریافت مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت آمریکا علیه اهدافی در روسیه تقلا می‌کند. او در اوایل این ماه گفت: «ما باید این قابلیت دوربرد را داشته باشیم تا روسیه برای صلح انگیزه پیدا کند.»

اوکراین قبلا از سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (معروف به اتکمز) با اثرات مخرب علیه اهداف روسیه در شبه‌جزیره کریمه استفاده کرده است. به گفته میلی، برد اتکمز حدود ۳۰۰ کیلومتر یا ۱۹۰ مایل است. او گفت: «شما می‌توانید اساسا از واشنگتن دی‌سی به شهر نیویورک شلیک کنید.»

اتکمز «ATACMS» توسط جی‌پی‌اس «GPS» هدایت می‌شود و یک کلاهک ۵۰۰ پوندی (۲۲۶.۷ کیلوگرم) حمل می‌کند. ژنرال میلی گفت: «به وضوح این موشک به هر جایی که ضربه بزند تاثیر می‌گذارد، اما قرار نیست یک انبار کامل را از بین ببرد. این یک تیپ یا لشکر نیروها را نابود نخواهد کرد.»

زلنسکی مدعی است که به این سامانه‌های موشکی برای مقابله با حملات با بمب‌های سُرشی که از پایگاه‌های داخل روسیه پرتاب می‌شوند، نیاز دارد.

«لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که برای این کار خیلی دیر شده است. او گفت: «ما اطلاع داریم که روس‌ها در واقع جنگنده‌های خود را که از بمب‌اندازهای سرشی استفاده می‌کنند، به خارج از برد اتکمز منتقل کرده‌اند.»

اهداف نظامی دیگر روسیه هنوز در محدوده سامانه اتکمز وجود دارند، اما پوتین هشدار داده است که حمله به آنها ناتو و ایالات متحده را مستقیما با روسیه درگیر خواهد کرد.

میلی گفت: «او به طور علنی تهدیدی آشکار و بدون ابهام علیه ناتو می‌کند.»

رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با تهدید روسیه گفت: «شما به راحتی می‌توانید موشک داشته باشید؛ موشک‌های روسی و مثلا به لهستان حمله کنید. اگر یکی از آن موشک‌ها یا ۲ تا از آن موشک‌ها به منطقه‌ای اصابت کند که در آن نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند و سربازان آمریکایی را بُکشند، در آن زمان شما با یک بحران بزرگ بین‌المللی مواجه خواهید شد.»

پوتین می‌گوید، اگر آمریکا یا متحدانش به اوکراین اجازه دهند از رومانی و لتونی عضو ناتو به روسیه موشک‌های دوربرد شلیک کنند، ناتو در جنگ خواهد بود. این در حالیست که رومانی و لتونی به‌تازگی ادعاهایی مطرح کرده و گفتند هواپیماهای بدون سرنشین روسیه حریم هوایی آنها را نقض کرده است. این یک لحظه پر خطر برای جنگی است که قبلا مجموعا برای هر دو طرف یک میلیون تلفات به همراه داشته و در بن‌بست فرو رفته است.

ژنرال میلی همچنین گفت: «احتمال تسلط نظامی روسیه بر اوکراین بسیار بعید است. اما احتمال اینکه اوکراین از نظر نظامی بتواند خروج چند صد هزار نیروی روسی را رقم بزند هم بسیار بعید است.»

زلنسکی در رابطه با حمله به کورسک قمار کرد. او خطوط دفاعی بسیار طولانی‌ای در اوکراین دارد و وعده می‌دهد آنها را تا زمانی که جبهه جدیدی در داخل روسیه باز می‌کند، حفظ کند.

میلی به سی‌بی‌اس گفت: «او ریسک حساب شده‌ای کرد تا خود را در موقعیت قدرتمند قرار دهد چون تصور می‌کند که ممکن است در سال آینده نوعی مذاکره در کار باشد.»

بخشی از این خطر این است که آیا ایالات متحده، با سیاست عمیقا دودسته خود، به ارسال تسلیحات کافی به اوکراین برای جلوگیری از حملات روسیه ادامه خواهد داد یا خیر. بودجه برای این سلاح‌ها قرار است در پایان این ماه به پایان برسد.

ژنرال میلی گفت: «اگر این کمک‌ها به نحوی قطع شود، اگر اروپا یا ایالات متحده به نحوی از اوکراین حمایت نکنند، به نظر من ادامه جنگ برای اوکراین بسیار مشکل‌ساز خواهد شد.»

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha