• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070100912
  • خبرنگار : 50455

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب؛

ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند

ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند

ایسنا/قم رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: کشور ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند؛ قطع ارتباط این دو کشور در سال‌های اخیر خسارت‌های بسیاری را ایجاد کرده بود، خدا را شاکر هستیم که این مشکل حل شد.

عبدالله بن سعود العنزی سفیر کشور عربستان در ایران به همراه دکتر عبدالعزیز احمد سرحان نماینده و مشاور ویژه دبیر کل رابطه العالم الاسلامی در راس هیئتی بلند پایه امروز یکم مهرماه با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب نزدیکترین تفکر را به مراکزی همچون رابطه العالم الاسلامی دارد. امیدواریم این جلسه آغاز ارتباطی بین دانشگاه ادیان و مذاهب با مرکز رابطة العالم الإسلامی و دانشگاه‌های عربستان سعودی برای همکاری‌های علمی و کارهای مشترک باشد.

وی ادامه داد: کشور ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند. قطع ارتباط این دو کشور در سال‌های اخیر خسارت‌های بسیاری را ایجاد کرده بود و برخی کشورهای ثالث دلیل این قطع ارتباط را نمی‌دانستند و برایشان قابل فهم نبود و خدا را شاکر هستیم که این مشکل حل شد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب با اعلام آمادگی برای گسترش روابط علمی و پژوهشی با دانشگاه‌های عربستان تاکید کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب سه ویژگی مهم دارد اول اینکه غیردولتی است و در تحولات فکری و سیاسی به صورت منفتح فکر می‌کند. ما با اهل سنت هیچ مشکلی نداریم و با ادیان ابراهیمی نیز به صورت دائم گفت‌وگو می‌کنیم که نمونه آن حضور و بازدید قائم‌مقام پاپ از این دانشگاه است. این دانشگاه هم با ادیان ابراهیمی و هم با ادیان غیرابراهیمی ارتباطات خوبی دارد. تقریباً همه ادیان جهان در این دانشگاه تدریس می‌شوند.

وی افزود: دوم اینکه این دانشگاه دارای تحصیلات تکمیلی است و بیشتر دانشجویان ما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین در این دانشگاه از ۳۰ کشور مختلف جهان دانشجو حضور دارد و در حدود پانصد جلد کتاب درباره ادیان و مذاهب توسط دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است، لذا دانشگاه ادیان و مذاهب ظرفیت خوبی برای ارتباط با دانشگاه‌های عربستان سعودی دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، نواب بیان کرد: این دانشگاه می‌تواند با موسسات غیردولتی در کشور عربستان ارتباطات موثری داشته باشد. در حال حاضر نیز برخی موسسات از ریاض و جده ارتباطات خوبی را با این دانشگاه دارند. وجود ۱۴ دانشکده در رشته‌های مختلف در این دانشگاه نشان می‌دهد که می‌توان ارتباط خوب و موثری با موسسات و دانشگاه‌های عربستان سعودی داشت.

وی اعلام کرد: این دانشگاه در حدود ۱۳ هزار دانشجوی عراقی داشته و بسیاری از این دانشجویان از دانشگاه ادیان و مذاهب فارغ التحصیل شده‌اند. زبان عربی در اینجا زبان رایجی است و در حدود ۱۰۰۰ دانشجوی زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند. همچنین در دیگر رشته‌ها مانند حقوق و علوم قرآن نیز دانشجویان بسیاری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

وی افزود: مسئله رئیس‌جمهور جدید ما نیز این است که چرا ارتباطات ما با کشورهای همسایه ضعیف است و باید ارتباط بیشتری با همسایگان خود داشته باشیم. ما نیز بر این باور هستیم و معتقدیم باید ارتباط ما با همسایگان بیشتر از پیش باشد. به همین جهت دانشجویان اهل سنت بسیاری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

نواب تاکید کرد: در این دانشگاه هیچ دیانتی منع تحصیل ندارد و مسیحیان، یهودیان می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند. در گذشته ایجاد چنین مکانی بسیار سخت بود اما به حمدالله با پشتکار توانستیم این مرکز را بیش از ۳۰ سال حفظ کنیم و این کار جهادی در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان الهی بود.

وی در پایان افزود: آینده ایران و عربستان را بسیار روشن می‌بینم و اخبار آن را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنم. قدرتمندی این دو کشور باعث می‌شود تا اسلام قوی و قدرتمند شود. نه‌تنها کشورهای اروپایی ارتباط خود را با ایران قطع نکرده‌اند بلکه کشورهای اسلامی بیش از پیش به دنبال ارتباط موثر با این کشور هستند. بنده ارتباطات خوبی با رهبران مذاهب و ادیان مختلف در جهان دارم و امیدوارم با رهبران جدید در کشور عربستان نیز ارتباطات موثری را برقرار نمایم. جایگاه علمی را بر مقام سیاسی ترجیح می‌دهم چرا که ایجاد و افزایش روابط علمی و فرهنگی در بین مسلمانان برای ما از هر چیزی مهمتر است.

دانشگاه ادیان و مذاهب نقش بزرگی در ایجاد عقلانیت در بین اندیشمندان دارد

در ادامه سفیر کشور عربستان در ایران به برنامه‌های سفارت عربستان برای همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و گفت: همانطور که می‌دانید ما هم معتقدیم که باید ارتباطات را بیشتر کنیم و در این راستا می‌توانیم از فضای مجازی که فرصت‌های خوبی را فراهم کرده استفاده بهینه داشته باشیم. مشترکات کشور عربستان و ایران بسیار است و ما باید با عقلانیت کارهای خود را پیش ببریم.

سفیر کشور عربستان اضافه کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یک مرکز اندیشه‌ورزی نقش بزرگی در ایجاد عقلانیت در بین اندیشمندان دارد. تلاش‌هایی برای ارتقاء سطح تعاملات و ارتباطات مشترک با دانشگاه‌های ایران صورت گرفته است و این دانشگاه پیوند میان متفکران مسلمان در اقصی نقاط جهان را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اراده مقامات سیاسی دو کشور هم بر حل مسائل دو کشور است؛ همچنان که این اراده را در آیت الله رئیسی دیدیم و هم در دکتر پزشکیان می‌بینیم.

عبدالله بن سعود العنزی در پایان بر ضرورت بهره‌گیری عربستان سعودی و ایران به عنوان کشورهای همسایه از تجربیات یکدیگر و اهمیت کنار گذاشتن اختلافات متقابل گذشته و اتحاد برای حل مشکلات مشترک تأکید کرد و افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این دیدارها به فعالیت‌های مشترک علمی و فرهنگی بیشتری منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha