• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070100815
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با افشین مطرح شد

چالش‌های ادامه تحصیل عضو روشندل بنیاد ملی نخبگان در رشته پزشکی و اختیارات وزارتین بهداشت و علوم

چالش‌های ادامه تحصیل عضو روشندل بنیاد ملی نخبگان در رشته پزشکی و اختیارات وزارتین بهداشت و علوم

یکی از اعضای روشندل بنیاد ملی نخبگان علی‌رغم پذیرش در رشته پزشکی به دلیل شرایط بینایی هنوز ادامه تحصیل وی تعیین تکلیف نشده است و رئیس بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد که رسیدگی به شرایط ادامه تحصیل این فرد در اختیارات بنیاد ملی نخبگان نیست.

به گزارش ایسنا، یکی از اعضای خانواده بزرگ بنیاد ملی نخبگان که جزء روشندلان کشور است، در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته پزشکی عمومی پذیرش شد، وی اولین فرد در ایران و هفتمین فرد در جهان است که توانسته است با این شرایط بینایی در رشته پزشکی پذیرش شود.

وی که تحصیلات دبیرستان خود را در رشته تجربی در خرمشهر ادامه داد، با معدل ۱۹.۹۱ فارغ‌التحصیل شد و به دلیل نبود کتاب‌های بریل، آنها را به بریل تبدیل کرد و بعد از پذیرش در رشته پزشکی نتوانست در این رشته ادامه تحصیل دهد؛ چرا که وزارت بهداشت با آن موافقت نکرد؛ از این رو با برگزاری کمیسیونی، با ادامه تحصیلش‌ در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی موافقت شد.

از آنجایی که رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی جزء رشته‌های تحت پوشش وزارت بهداشت نیست؛ از این رو سازمان سنجش با انتقال رشته وی به این حوزه تحصیلی موافقت نکرد.

بعد از گذشت یک سال و پیگیری‌های وی، اعلام شد که وی می‌تواند در رشته‌ تغذیه ادامه تحصیل دهد، ولی بر اساس آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت، دارا بودن یک چشم و یک گوش برای پذیرفته شدگان رشته تغذیه الزامی است؛ از این رو وی در این رشته نیز نتوانسته مشغول به تحصیل شود!

این پذیرفته شده آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در بخش شناسایی فعال بنیاد ملی نخبگان به عنوان الگوی دانش‌آموزان مستعد، مورد تایید بنیاد ملی نخبگان درآمده است و همچنان نه وی توانسته است در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهد و نه وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش توانسته‌اند برای ادامه تحصیل وی جایابی کنند.

دکتر حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هر فردی که دارای توانایی‌های علمی و مغزی باشد، فارغ از اینکه وی از نظر جسمی توانمندی دارد یا خیر، می‌تواند عضو بنیاد ملی نخبگان شود.

افشین با تاکید بر اینکه چالش‌های ایجاد شده برای ادامه تحصیل این فرد در اختیارات بنیاد ملی نخبگان نیست، اظهار کرد: چالش‌های ایجاد برای ادامه تحصیل این فرد از اختیارات وزارت بهداشت و یا وزارت علوم است.

معاون علمی رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری از رفع مشکلات ادامه تحصیل این عضو بنیاد ملی نخبگان، یادآور شد: رسیدگی به وضعیت تحصیلی این فرد بر عهده دستگاه‌های مرتبط است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha