• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070100745
  • خبرنگار : 71610

عملیات بزرگ حزب‌الله؛ اهمیت «رامات دیوید» و «رافائل» برای صهیونیست‌ها

عملیات بزرگ حزب‌الله؛ اهمیت «رامات دیوید» و «رافائل» برای صهیونیست‌ها

پایگاه هوایی «رامات دیوید» و مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت «رافائل» درحالی توسط حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفته شده‌اند که هم از نظر تسلیحات واقع در آنها و هم از جهت موقعیت و ماموریت‌های هرکدام از اهمیت بسیار بالایی برای رژیم صهیونیستی برخوردار هستند و اشغالگران گمان نمی‌کردند که این ۲ موضع حساس و راهبردی بتوانند از سوی مقاومت اسلامی لبنان هدف قرار گرفته شوند.

به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان ساعات اولیه صبح امروز با شلیک موشک‌های «سنگین» که برای اولین بار از آنها استفاده شد، مناطق وسیعی در الجلیل سفلی و شرق حیفا را هدف قرار داد و از هدف قرار دادن پایگاه هوایی «رامات دیوید» و مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت «رافائل» خبر داد.

حزب‌الله مواضع مذکور را ۲ بار و با موشک‌های «فادی ۱» و «فادی ۲» هدف قرار داد.

مقاومت لبنان این عملیات‌ها را در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها و در واکنش اولیه به کشتار وحشیانه دشمن اسرائیلی در مناطق مختلف لبنان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (کشتار به واسطه پیجرها و بی‌سیم‌ها) انجام داد.

مواضع مذکور درحالی هدف قرار گرفته شدند که ازجمله مهم‌ترین و حساس‌ترین مواضع برای ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت «رافائل»

طبق گزارش شبکه المیادین، مجتمع‌های صنعتی نظامی هدف قرار گرفته شده توسط حزب‌الله وابسته به شرکت صنایع نظامی رافائل است که محل قرار گرفتن آن بسیار حساس و محرمانه است. مساحت کل این مجتمع‌ها ۶.۵ کیلومتر مربع است و از مرز لبنان ۲۴ کیلومتر فاصلع دارد و شامل تعداد زیادی کارخانه، انبار و میدان‌های آزمایشی است که در میان معروف‌ترین تولیدات نظامی آن می‌توان به تولید و مونتاژ اجزای سیستم‌های پدافند هوایی «گنبد آهنین»، «گنبد ضد پهپاد» و «موشک‌های عنکبوت» و «فلاخن داوود» اشاره کرد.

تصاویر هدهد از مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت رافائل در حیفا

شرکت سامانه‌های پدافندی پیشرفته رافائل، یا سابقاً سازمان توسعه تسلیحات رافائل، یکی از برجسته‌ترین بخش‌های رژیم صهیونیستی است که با وظایف توسعه فناوری‌های نظامی مورد استفاده ارتش رژیم اشغالگر و به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های آن در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد.

این شرکت در سال ۲۰۰۲ به طور رسمی به یک شرکت سهامی محدود تبدیل شد و هدف آن نجات از یک سری زیان‌های سالانه انباشته و کمک به ترویج محصولات خود در کنار روابط رسمی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای جهان بود و همچنین وارد رقابتی رسمی با شرکت‌های بین‌المللی شد.

مهم‌ترین تولیدات

این شرکت در تولیدات خود بر روی ساخت تسلیحاتی که ارتش رژیم اشغالگر به آنها نیاز دارد تمرکز می‌کند و بنابراین توسعه تولیدات نظامی آن را می‌توان بر اساس توسعه نیازهای واقعی ارتش وابسته به شرایط جنگی مورد بررسی قرار داد.

در سال‌های اخیر، تولیدات رافائل بر روی تسلیحات پدافندی، به‌ویژه سامانه‌های دفاع موشکی مختلف و به ویژه تولید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» در برابر موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد متمرکز شد. رافائل همچنین در این سالها برای تولید سامانه‌های فلاخن داوود، سامانه دفاع لیزری، به عنوان پاسخی به توانمندی‌های موشکی روزافزون گروه‌های مقاومت در منطقه تلاش کرده است.

این شرکت همچنین سامانه دفاع فعال «تروفی» را برای دفاع فعال تانک‌ها در برابر موشک‌های هدایت‌شونده، به عنوان تلاشی برای حل بحران تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی که در سال ۲۰۰۶ در جنگ با مقاومت در جنوب لبنان به وجود آمد، تولید کرد.

«رامات دیوید» و «رافائل»؛ اهداف حزب‌الله و اهمیت آنها برای صهیونیست‌ها
سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین

این شرکت همچنین علاوه بر صنایع پدافندی، موشک‌های ضد زره و ضد استحکامات هدایت شونده سطح به سطح «اسپایک»، موشک‌های هوا به سطح «پاپ‌آی»، و دیگر موشک‌های دریا به سطح را توسعه و تولید کرد.

دفتر مرکزی رافائل در منطقه خلیج حیفا واقع شده است و این منطقه دربرگیرنده دفاتر اصلی آن است. مجموعه اصلی کارخانه در شرق حیفا واقع شده است. این شرکت همچنین دارای تعدادی کارخانه و آزمایشگاه در شهرک‌های جنوب و شمال فلسطین اشغالی است.

برجسته‌ترین این تأسیسات عبارتند از؛ مؤسسه دیوید در کریات، مؤسسه «لیشیم» در «گوش مشگاو»، مرکز نوآوری در منطقه صنعتی «تریدیون»، و شعبه‌های تحقیق و توسعه در تل‌آویو، قدس و «بئرالسبع». علاوه بر این تعدادی از میدان‌های آزمایشی در مرکز فلسطین اشغالی، جنوب آن و صحرای نقب واقع شده‌اند.

پایگاه هوایی «رامات دیوید»

پایگاه هوایی رامات دیوید نیز که امروز هدف موشک‌های حزب‌الله قرار گرفت، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به شمار می‌رود و تنها پایگاه هوایی ارتش رژیم اشغالگر در شمال اراضی اشغالی است.

طبق  اذعان رسانه‌های عبری، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی از این پایگاه مناطقی در لبنان و سوریه را هدف قرار می‌دهند و یکی از سه پایگاه هوایی مهم این رژیم است؛ چراکه به یک فرودگاه نظامی مدرن با تمام فناوری‌های برخاست و فرود هواپیما در انواع و اندازه‌های مختلف مجهز است.

این پایگاه دربردارنده گروهی از تسلیحات هوایی است که شامل جنگنده‌ها، بالگردهای نظامی، بالگردهای ترابری و نجات، بالگردهای شناسایی دریایی و سامانه‌های جنگ الکترونیک تهاجمی می‌شود.

 این تشکیلات همچنین شامل اسکادران اطلاعات نیروی دریایی، اسکادران جنگ الکترونیک ۱۵۷ و اسکادران پشتیبانی، نگهداری و خدمات رسانی است.

در این پایگاه همچنین بیش از ۱۲۰۰ افسر و سرباز خدمت می‌کنند.

رامات دیوید امروز درحالی توسط حزب‌الله هدف قرار گرفته شد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند روز قبل با حضور در آن مقاومت لبنان را تهدید کرده بود.

گالانت روز چهارشنبه با حضور در این پایگاه اعلام کرده بود که مرحله جدید جنگ با حزب‌الله لبنان آغاز شده است. هدف قرار گرفتن رامات دیوید چند روز پس از تهدیدهای گالانت، دستمایه تمسخر ساکنان شمال اراضی اشغالی شده است.

تصاویر هدهد از پایگاه رامات دیوید

رافائل و رامات دیوید زیر ذره‌بین هدهد حزب‌الله

۱۸ ژوئن رسانه‌های جنگ مقاومت اسلامی لبنان ویدئویی را منتشر کردند که توسط یک پهپاد ضبط شده بود، این ویدئو تحت عنوان «آنچه هدهد آورد» منتشر شد و در آن صحنه‌هایی از مجتمع صنایع نظامی شرکت رافائل و اطلاعات مربوط به آن و همچنین امکاناتی که در آن گنجانده شده است شامل انبارهای موشک‌های پدافند هوایی، گنبد ارتباطی، سکوهای گنبد آهنین، تأسیسات ساخت قطعات موشک، کارخانه‌های سامانه‌های کنترل و هدایت و رادارهای آزمایش به تصویر کشیده شد.

۲۴ ژوئیه نیز رسانه جنگ حزب‌الله یک قسمت ویژه را تحت همین عنوان منتشر کرد که در آن صحنه‌هایی از تنها پایگاه هوایی ارتش رژیم اشغالگر در شمال فلسطین اشغالی به نمایش گذاشته شد.

در آن زمان، مقاومت لبنان اطلاعات دقیقی درباره «رامات دیوید»، به‌ویژه تشکیلات نظامی، ساختمان فرماندهی پایگاه از جمله بخش اقامت فرمانده فعلی آن سرهنگ «عساو اشد» و همچنین اقامتگاه‌های افسران آن را فاش کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha