• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403070100132
  • خبرنگار : 50975

حسرت یک قرص نان با کیفیت

حسرت یک قرص نان با کیفیت

ایسنا/چهارمحال و بختیاری گلایه عمده مردم از کیفیت نان گویای آن است که مصرف‌کنندگان نان از وضعیت کنونی راضی نبوده و به نظر می‌رسد راه حل منطقی نیز برای حل این مشکل وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، ترش و بی کیفیت است، باعث معده درد می‌شود، اغلب سوخته یا خمیر است دورریز زیادی دارد.

شکایت عمده مردم از کیفیت نان گویای آن است که مصرف‌کنندگان نان از وضعیت کنونی راضی نبوده و به نظر می‌رسد راه حل منطقی نیز برای حل این مشکل وجود ندارد.

نان، قوت قالب مردم و ماده غذایی که همه روزه بر سر سفره همه قرار دارد، قیمت و کیفیتش این روزها رها شده و با چالش‌های زیادی روبه رو است.

مردم گلایه‌مندند از بی کیفیتی، ترش بودن و دورریز زیاد نان، آن‌ها می‌گویند: بعضی روزها نان سوخته، ترش،خشک و نازک است، نانوایی در بعضی محله‌ها نان را خوب نمی‌پزد، کیفیت ندارد، ترش است و دورریز زیادی دارد و به خاطر همین مجبورند از محله دیگری نان تهیه کنند.

محمود حبیبیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قیمت نان دولتی و آزاد تفاوت زیادی دارد، اظهار کرد: اختلاف فاحش قیمت نان دولتی و آزاد موجب بروز تخلف، تغییر ساعات پخت نان و کاهش کیفیت این محصول و در نتیجه نارضایتی مردم از نانوایی‌ها شده است.

رئیس اتاق اصناف شهرکرد با بیان اینکه هم اکنون چالش موجود در نانوایی‌ها در خصوص کم بودن وزن چانه نان، عدم کیفیت مطلوب این ماده غذایی و ساعت نامنظم پخت نان است، افزود: اتاق اصناف آمادگی دارد با افرادی که نان دولتی را با قیمت هر قرص ۱۲۰۰ تومان با آرد آزادپز در اختیار مردم قرار می‌دهند، همکاری کرده و مجوزات لازم را صادر کند، البته با رعایت شرایط خاص از جمله پخت نان با کیفیت، وزن چانه مناسب و ساعت‌پخت منظم این امر امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه در راستای بازرسی و نظارت بر نانوایی‌ها یک اکیپ خاص تنها مختص نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها است، گفت: لازم است اختلاف قیمت بین نان آزاد و دولتی کم شود تا نانواها نیز نانی با کیفیت و مد نظر مردم تولید کنند.

حبیبیان ادامه داد: چالش و معضل امروز نانوایی‌ها دستمزد کارگر، اجاره‌بهای بالا، محدود بودن تعداد کیسه آرد است که موجب کم شدن ساعت پخت نان و ارائه نان بی کیفیت می‌شود.

افزایش مجدد قیمت نان، راه‌حل چالش‌های به وجود آمده

وی با بیان اینکه اگر نانوایی آرد دولتی خود را به نرخ آزاد بفروشد متخلف شناخته می‌شود، گفت: تعداد کیسه آردی که روزانه در اختیار نانواها قرار می‌گیرد به اندازه‌ای محدود بوده که در حد پخت نانوایی است.

رئیس اتاق اصناف شهرکرد با بیان اینکه طی سه ماه گذشته یک اکیپ نظارتی مختص نانوایی‌ها قرارداده شده است، گفت: فروش آرد دولتی به نرخ آزاد صرفه اقتصادی برای نانوایان ندارد، همچنین طی چهارماه گذشته ۴۰ نانوایی متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی و چهار نانوایی نیز تعطیل شد.

حسرت یک قرص نان با کیفیت

گلایه مردم در خصوص پایین بودن کیفیت نان به حق و درست است

بهروز میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ نظارت بر نانوایی‌ها و تخلفات به اتاق اصناف و اداره‌ صمت واگذار شد، اما گشت‌های مشترکی از اصناف، اداره‌کل تعزیرات حکومتی و صمت استان بازرسی و نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها را بر عهده دارند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص شکایت مردم از افزایش قیمت نان و کاهش کیفیت این محصول، گفت: با افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان، متاسفانه کیفیت نان مطلوب نیست و اغلب نانوایی‌ها این مهم را رعایت نمی‌کنند و شکایات مردم به حق است. 

وی با بیان اینکه نانوایی‌ها کاهش کیفیت نان را به علت پایین بودن قیمت نان می‌دانند، افزود: با توجه به اینکه قیمت نان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است اما به علت هزینه‌هایی همچون اجاره‌بها، دست‌مزد شاطر، کارگر و خمیرمایه باز هم قیمت نان پایین است.

میرزایی با بیان اینکه نظارت بر کارخانه‌های تولید آرد و مراکز تولیدی بزرگ با جهاد کشاورزی است، بیان کرد: نظارت خرد بر کف بازار به عهده اتاق اصناف بوده و بر عهده جهاد کشاورزی نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق سامانه نانینو هر نانوایی که شرایط پخت را رعایت کند مشمول دریافت آرد تشویقی می‌شود، تصریح کرد: نانوایی‌هایی که خلاف شرایط پخت عمل می‌کنند، جریمه خواهند شد که این موارد شامل وزن چانه، ساعت پخت و بالا بودن کیفیت نان است.

۱۵۰ واحد صنفی نانوایی کمتر از ۵ کیسه آرد در طول روز دریافت می‌کنند

فرج‌الله رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص روند بازرسی از نانوایی‌های استان گفت: تعداد ۳۲۰ واحد صنفی نانوایی در شهرستان شهرکرد وجود دارد که ۱۵۰ واحد صنفی کمتر از پنج کیسه آرد در طول روز دریافت می‌کنند.

 رئیس واحد بازرسی اتاق اصناف شهرکرد با اشاره به اینکه‌ از اردیبهشت‌ماه سال جاری اکیپ مخصوص نظارت بر نانوایی‌ها تشکیل شد، افزود: ساعت پخت نانوایی‌ها از ساعت ۶ الی ۸ صبح، ۱۰ الی ۱۳ و عصر نیز از ساعت ۱۶ الی ۱۹ عصر است.

وی در خصوص تعطیلی واحد صنفی، کیفیت نان و ساعت پخت نانوایی‌ها گفت: تعطیلی هر شیفت از نانوایی‌ها منوط به اجازه اتاق اصناف است و چنانچه هر واحد صنفی بدون هماهنگی اقدام به تعطیلی کند، پیگیری شده و پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

نان در مقطع کوتاهی با توجه به برداشت گندم جدید کیفیت مطلوبی نداشت

 رئیس واحد بازرسی اتاق اصناف شهرکرد گفت: نان در مقطع کوتاهی با توجه به اینکه گندم جدید برداشت و آرد جدید بود، کیفیت مطلوبی نداشته ولی هم‌اکنون این مشکل رفع شده است.

حسرت یک قرص نان با کیفیت

 کیفیت نان چهارمحال و بختیاری نسبت به استان‌های هم‌جوار خوب است

وی با اشاره به اینکه کیفیت نان استان در مقایسه با کلانشهرهای کشور پایین است، تصریح کرد: کیفیت نان در چهارمحال و بختیاری نسبت به استان‌های هم‌جوار مطلوب بوده و امید است به کیفیت بالاتر همچون کلانشهرها برسیم‌.

رحمتی ادامه داد: طبق توافقنامه‌ای میان اتاق اصناف و جهاد کشاورزی، یک اکیپ تخصصی نظارت بر ساعت پخت و تعطیلی نانوایی‌ها را از صبح تا ظهر و ظهر تا شب در دو شیفت نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد ۸۷ پرونده تخلف نانوایی‌ها طی چهار ماه اخیر تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شد که برخی منجر به رای شده است، گفت: برخی از واحدهای صنفی که در خیابان‌های اصلی قرار دارند قیمت ملک و اجاره‌بها بالا است که با توجه به تمهیدات در نظر گرفته، پیشنهاد شد به مکان‌هایی که اجاره پایین‌تری دارند منتقل شوند.

رحمتی با بیان اینکه مخلوط کردن چند نمونه آرد موجب بالا رفتن کیفیت نان می‌شود، اضافه کرد: اتاق اصناف در راستای افزایش کیفیت نان تعداد ۱۰ واحد صنفی نانوایی نان کامل را در اختیار مردم قرار داده که شاید نان تولید شده در این واحدها قهوه‌ای باشد، اما سبوس‌دار است و کیفیت و ارزش غذایی بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم هر گونه شکایت، برخورد نامناسب، فروش آرد دولتی را به شماره ۱۲۴ اطلاع و یا با تلفن ثابت اتاق اصناف ۳۲۲۶۲۳۲۴ تماس بگیرند.

اداره صمت هیچ نظارتی روی نانوایی‌ها ندارد

بیژن بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متولی گندم، آرد و نان جهاد کشاورزی است و نظارت با نانوایی‌ها نیز با اتاق اصناف است.

معاون بازرسی و نظارت اداره‌کل صمت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اداره صمت هیچ نظارتی روی نانوایی‌ها ندارد، صمت تنها عضو کارگروه است که تنها در برخی جلسات شرکت می‌کند.

وی بیان کرد: هر ارگانی موظف است وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهد و وظایف خود را به اداره دیگر محول نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha