• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070100126
  • منبع : نمایندگی همدان

احیاء فرش دستباف تویسرکان به عزم فراگیر مسئولان نیاز دارد

احیاء فرش دستباف تویسرکان به عزم فراگیر مسئولان نیاز دارد

ایسنا/همدان مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان گفت: احیاء فرش دستباف تویسرکان به عزم فراگیر مسئولان مرتبط و گرفتن تصمیم‌های اثرگذار و کاربردی نیاز دارد.

احسان عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در حال حاضر ۶۰۰۰ بافنده فرش دستباف در شهرستان تویسرکان ثبت شده که تنها ۵۵۰ نفر از این تعداد در مناطق مختلف و روستاهای این شهرستان زیر پوشش حمایتی بیمه قرار دارند.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان تولید فرش دستباف در شهرستان تویسرکان در  روستاهای مالیچه، سوتلق، دارانی بالا و پایین، کهنوش، کندر و سطح شهر تویسرکان انجام می‌شود و در روستاهای دیگر به صورت پراکنده شاهد بافت این نوع فرش هستیم.

عبدالملکی اعطای تسهیلات اشتغال، فراهم آوری زمینه استفاده بیشتر فرشبافان از بیمه و حمایت از تعاونی‌های فعال این بخش را موجب رونق دهی بیشتر به این هنر کهن در شهرستان تویسرکان دانست و تاکید کرد: شرایط کاری باید به گونه‌ای باشد که فعالان حوزه فرش دستباف بتوانند بر روی این حرفه به عنوان منبع درآمد و اشتغال حساب کنند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی مرتبط بالا دستی و همچنین  شهرستان تویسرکان عزم و اراده لازم برای حمایت عملی از هنرمندان فعال در تولید فرش دستباف را نداشته باشند، شاهد پویایی و رونق بیشتر در این زمینه نخواهیم بود.

عبدالمکلی متذکر شد: برگزاری جشنواره‌ها در رونق دهی به فضای عمومی حوزه تولید فرش دستباف کمک می‌کند به شرط آنکه خروجی‌های موثر و کاربردی آن توسط مسئولان تضمین و عملی شود.
وی خاطر نشان کرد: اداره صمت تویسرکان تلاش‌های زیادی برای قرار گرفتن بیشتر  فرش بافانی که در شهرستان فعالیت می‌کنند در زیر چتر حمایتی بیمه کرده اما تا کنون نتایج مطلوبی حاصل نشده است.

به گزارش ایسنا، این روزها و در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه شاهد برگزاری جشنواره گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دستباف در شهرستان تویسرکان هستیم که برگزاری نمایشگاه فرش دستباف به عنوان یکی از منابع پر رونق امرار معاش و درآمدزایی در میان مردمان شهرستان تویسرکان در سال‌های نه چندان دور، یکی از بخش‌های این جشنواره به شمار می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha