• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403063120116
  • خبرنگار : 90069

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

دوباره آن روزهای خاطره‌ساز از راه رسید. هیجان خرید کفش نو، اتو کردن لباس‌ها و اشتیاق لحظه‌ آخری برای جفت و جور کردن لوازم‌التحریر، همه فقط یک معنی دارد: «وقت باز شدنِ مدرسه‌هاست.»

برای بیشتر کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا، چه آنهایی که برای رفتن دوباره به مدرسه‌ لحظه‌شماری می‌کنند و چه کودکانی که از بازگشت به کلاس درس هراس دارند، این سنت‌های اولین روز مدرسه دوست‌داشتنی‌اند و این روزها را برای دانش آموزان جادویی‌ و شگفت‌انگیز می‌کنند.

خاطره روزهای اول مدرسه برای اکثر ما به حدی شیرین است که حتی وقتی بزرگ می‌شویم و از سن مدرسه‌ رفتن‌مان می‌گذرد با رسیدن روزهای اول مهر، شوق و ذوق آن دوران به دلمان می‌افتد و آن حال و هوای جادویی برایمان تداعی می‌شود.

به گزارش ایسنا، هر سال با بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه، صفحات شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های شخصی والدین مملو از تصاویری از کودکان خندان و دلبندشان می‌شود که کیف و کوله پشتی به دست، عازم مدرسه هستند. با این حال در اغلب کشورها، این تنها شیوه برای استقبال از سال تحصیلی جدید نیست.

کودکان، والدین و مربیان در شهرها و کشورهای مختلف دنیا از آلمان گرفته تا قزاقستان و برزیل، اولین روز مدرسه را با آداب و مراسم گوناگونی جشن می‌گیرند.

به گزارش سایت آموزشی «کارنگی‌لرنینگ»، آگاهی از آداب و سنت‌های بازگشایی مدرسه در سراسر جهان خالی از لطف نیست و شاید برای بسیاری از والدین، الهام‌بخش فعالیت‌هایی باشد که به کمک آنها بتوانند از این دوران، خاطرات خوش و به‌یادماندنی‌تری برای فرزندان دلبندشان بسازند و بازگشت به مدرسه را برای آنها دلچسب‌تر کنند.

* هند

در هند دانش‌آموزان مانند بسیاری از کودکانِ سایر نقاط جهان در آستانه بازگشایی مدرسه هدایایی دریافت می‌کنند مثل لباس‌های نو و لوازم التحریر جدید. اما از آنجایی که اولین روز مدرسه در هند با شروع فصل باران‌های موسمی مصادف است و دانش‌آموزان زیادی پیاده به مدرسه می‌روند، رسم بر این است که اغلب والدین به فرزندانشان یک چتر نو هدیه می‌دهند.

* آلمان

در آلمان به کلاس اولی‌ها بسته‌های مخروطی شکل بزرگ از جنس پارچه یا کاغذ که داخل آنها پر از آب‌نبات، وسایل مدرسه و اسباب‌بازی‌های کوچک است هدیه می‌دهند و این بسته‌های کادویی بزرگ که گاهی هم‌قد و قواره کودک است در فرهنگ این کشور Schultüte یا «شلتوت» نامیده می‌شود.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

سنت هدیه دادنِ شلتوت که در لغت به معنای «کیف مدرسه» است به اواخر قرن ۱۸ بازمی‌گردد. «کریستین کانتاو»، یک کارشناس فرهنگ عامه، توضیح می‌دهد که این سنت در مورد رفتار با کودکان نیست بلکه برای یادآوری این نکته است که شرایط کودک در طول ۱۲ یا ۱۳ سال دوره تحصیلی، تغییر می‌کند.

* برزیل

برای بسیاری از کودکان در سراسر جهان، خرید لوازم مدرسه در آستانه سال تحصیلی جدید یک مراسم سرگرم‌کننده است اما در برزیل خانواده‌ها باید در این مورد کمی هوشیارتر عمل کنند. در این کشور به طور معمول در هفته‌های قبل از بازگشایی مدارس، قیمت لوازم التحریر و وسایل مدرسه معمولا پنج برابر می‌شود.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

از این رو بسیاری از والدین، خرید این لوازم را بلافاصله پس از پایان هر سال تحصیلی یعنی زمانی که قیمت‌ها مناسب‌تر و معقول‌تر است، به یک سنت تبدیل کرده‌اند. از طرفی هم شاید چند ماه زودتر به دست آوردن همه آن لوازم مدرسه جدید و زرق و برقی، کودکان برزیلی را برای شروع سال تحصیلی آینده هیجان‌زده‌تر می‌کند!

* اندونزی

در بسیاری از کشورها اولین روز مدرسه برای دانش‌آموزان به معنای شروعِ فعالیت‌های آموزشی است اما در مدارس اندونزی، روزهای نخستِ سال تحصیلی جدید به آشنایی و ایجاد گروه‌های همکاری بین محصلان و معلمانشان سپری می‌شود.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

بنابر اعلام موسسه Kid World Citizen، در مدارسِ اندونزی دانش آموزان به چندین گروه تقسیم می‌شوند تا فعالیت‌های مشترکی را انجام دهند که به تسهیل کار تیمی در طول سال کمک می‌کند.

ایده‌ای که زمینه‌ساز این گروه‌بندی‌هاست این است که اگر دانش‌آموزان در ابتدای آشنایی با یکدیگر احساس راحتی کنند، یادگیری در کلاس موثرتر خواهد بود. هرچند این روزها تمرکز روی این روش در بیشتر نقاط ایالات متحده در حال افزایش است، برای چندین دهه بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام آموزشی در مدارس اندونزی بوده است.

* ژاپن

اولین روز مدرسه در ژاپن معمولا اول آوریل یا حوالی آن (نیمه دوم فروردین) است و بیشتر دانش‌آموزان سال اولی یک کوله پشتی یا randoseru از سایر اعضای خانواده هدیه می‌گیرند. این کیف‌ها معمولا محکم و اغلب گرانقیمت هستند تا در طول سال تحصیلی دوام بیاورند.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

همچنین رسم است که دانش آموزان ژاپنی در اولین روز بازگشت خود از مدرسه یک ناهار ویژه شامل برنج با سس جلبک دریایی و تخم بلدرچین می‌خورند چراکه در فرهنگ عامه این کشور، این رسم برای موفقیت در طول سال خوش‌یمن است.

* قزاقستان

در قزاقستان رفتن یک کودک هفت ساله برای اولین بار به مدرسه همچون یک مناسبت خانوادگی است. این روز به نام «تیل آشار» یا «آغاز به تحصیل» نامیده می‌شود و بزرگترهای خانواده جشنی را ترتیب می‌دهند و غذاهای خوشمزه با گوشت بره، برنج، سبزیجات و دسرهای شیرین درست می‌کنند. مهمانان گردهم می‌آیند و دانش‌آموز جدید با بازخوانی و یادآوری اسامی هفت نسل از پدربزرگ‌ها در حضور مهمانان نسبت به اجداد خانواده، ادای احترام می‌کند.

به عنوان جایزه هم به کودکان شیرینی، مداد و شمع هدیه داده می‌شود. سنت شمع هدیه دادن از زمانی که دانش‌آموزان مجبور بودند زیر نور شمع مطالعه کنند، به یادگار مانده است.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

کودکان قزاق این جشن را با بردن یک شاخه گل به مدرسه برای معلم خود ادامه می‌دهند و معلم گل‌ها را جمع می‌کند و در نهایت با همه آنها یک دسته گل بزرگ درست می‌کند.

* ایتالیا

والدین ایتالیایی قبل از شروع سال تحصیلی جدید برای فرزندانشان در سنین ابتدایی نوعی پوشش شبیه به روپوش تهیه می‌کنند که در زبان ایتالیایی grembiule به معنای «لباس کار» است و دانش‌آموزان در طول کلاس آن را روی لباس‌های خود می‌پوشند. رسم بر این است که پسربچه‌ها در دوران مهدکودک روپوش‌های شطرنجی آبی و سفید می‌پوشیدند، در حالی که رنگ این روپوش‌ها برای دختربچه‌ها صورتی و قرمز است اما همه بچه‌ها از کلاس اول به بعد روپوش‌های آبی تیره به تن می‌کنند.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

با این حال این روزها والدین برای فرزندانشان طرح‌های خلاقانه‌تر و اسپُرت‌تری را انتخاب یا اسامی کودکان را روی لباس‌هایشان مشخص می‌کنند. با این حال تنها قانون از مد افتاده‌ای که همچنان در مدارس ایتالیا به قوت خود باقی است این است که هر دانش‌آموز باید یک روبان رنگی خاص که نشان‌دهنده مقطع تحصیلی اوست به لباس خود وصل کند.

با ایده‌های خلاقانه روز اول مدرسه را دلچسب کنید

مجله «زندگی با دوستان بهتر است» در مقاله‌ای در این باره آورده است: والدین و مربیان با برخی اقدامات خلاقانه،‌ خاطره خوشی از روزهای اول سال تحصیلی جدید در ذهن کودکان به جا می‌گذارند و از این طریق به کاهش اضطراب دانش‌آموزان و افزایش شور و اشتیاق آنها به ویژه در سال اولی‌ها برای رفتن به مدرسه کمک خواهند کرد.

زنجیر کاغذی شمارش معکوس درست کنید - یک زنجیر کاغذی رنگارنگ برای شمارش معکوس تا روز اول مدرسه درست کنید. روی هر حلقه این زنجیر می‌توانید یک واقعیت سرگرم کننده یا یک پیام مثبت درباره مدرسه بنویسید و با این کار در کودک شور و هیجان بیشتری ایجاد خواهید کرد.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

کودک را تشویق به نقاشی کشیدن کنید - این هنرمندان کوچولوی خود را تشویق کنید تا تصویر خود را با لباس جدیدشان برای بازگشت به مدرسه در ذهن مجسم کرده و نقشی آن را بکشد. این فعالیت سرگرم‌کننده برای روزهای آخر تابستان عالی است و به ایجاد هیجان در مورد پوشیدن لباس‌های جدید و رفتن به کلاس کمک می‌کند.

وسائل نو و لوازم التحریر، کودکان را سر شوق می‌آورد - لوازم مدرسه را با نام و مشخصات کودک و طرح های مورد علاقه فرزندتان سفارشی کنید. این کار می تواند شامل کوله پشتی، ظرف ناهار و بطری آب باشد که اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد.

صبحانه «جشنِ بازگشت به مدرسه» آماده کنید - تدارک یک صبحانه ویژه‌ی جشنِ بازگشت به مدرسه با غذاهای مورد علاقه فرزندتان هم ایده خوبی است. اضافه کردن تزئینات با تِم‌های جذاب برای کودک یا تدارک یک میز صبحانه ویژه و متفاوت از روزهای عادی می‌تواند این روز را برای فرزند دلبندتان خاص‌تر کند.

با فرزندتان مصاحبه کنید - یک مصاحبه سالانه با فرزندتان درباره اهداف، ترس ها و انتظارات او برای سال تحصیلی جدید انجام دهید. پاسخ‌های او را یادداشت کنید تا ببینید هر سال چگونه رشد می‌کند.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

کتاب دوستی «من و دوستانم» - این کتاب یک اثر منحصر به فرد و نگارش آن روشی عالی برای کودک شماست تا برای آشنایی با همکلاسی‌هایش و پیدا کردن دوستان جدید در مدرسه از آن کمک بگیرد.

شرایطی فراهم کنید تا مطالب این کتاب با مشارکت همکلاسی‌های فرزندتان جمع‌آوری شود و هر کدام به سوالات سرگرم کننده‌ای مانند آنچه در زیر می‌خوانید پاسخ دهند:

  • غذای مورد علاقه شما چیست؟
  • دوست دارید در اوقات فراغت چه کار کنید؟
  • چه آهنگ هایی را دوست دارید گوش کنید؟
  • چه کتاب هایی را دوست دارید بخوانید؟
  • وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چه کاره شوی؟

در حین نگارش این کتابِ خاص، فرزند شما حقایق جالبی در مورد همسالان خود خواهد آموخت، گفت‌وگوهای جالبی را آغاز می‌کند و دوستان جدیدی را پیدا می‌کند که در نزدیکی خانه شما زندگی می‌کنند یا علائق و  سرگرمی‌های مشابهی دارند.

روزی که خاطراتش یک عمر به یادگار می‌ماند

جشن گرفتن در شب قبل از روز اول مدرسه یک خاطره فراموش‌نشدنی می‌شود - شب قبل از اولین روز مدرسه را با یک مهمانی سرگرم‌کننده شامل بازی‌ها و کیک و سایر خوراکی‌های مورد علاقه کودکتان جشن بگیرید. شمارش معکوس به روش‌های مختلف برای شروع سال تحصیلی جدید، فرزند شما را به شوق می‌آورد.

کپسول زمان - یک کپسول زمان پر از علاقه‌مندی‌ها، پیش‌بینی‌ها و نامه‌های مربوط به آینده‌ کودکتان درست کنید. در پایان سال تحصیلی آن را باز کنید تا ببینید فرزندتان چقدر تغییر کرده است.

در این مواقع خاص و مناسبت‌های ارزشمند برای کودک سختگیر نباشید و به او اجازه دهید شاد باشد، خوش بگذراند و از تدارکاتی که برایش دیده‌اید نهایت لذت را ببرد. این ایده‌ها و مراسم خلاقانه می‌تواند در کودک شما شور و هیجان ایجاد کند، اعتماد به نفس او را بالا ببرد و اولین روز مدرسه را به تجربه‌ای شیرین و مثبت برای فرزندتان تبدیل کند. بکار بردن یک یا چند مورد از این ایده‌ها باعث می‌شوند دانش‌آموزتان سال تحصیلی تازه را با شادی و انتظار شروع کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha