• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403063120027
  • خبرنگار : 71589

با بر هم خوردن برنامه‌ها به خاطر استارلاینر

ماموریت «کرو-9» تنها با 2 فضانورد به ایستگاه فضایی می‌رود

ماموریت «کرو-9» تنها با 2 فضانورد به ایستگاه فضایی می‌رود

ماموریت ارسال 4 فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی طی ماموریت «کرو-9» شرکت اسپیس‌ایکس به دلیل مشکل کپسول استارلاینر و حبس دو سرنشین آن در ایستگاه، با 2 فضانورد انجام می‌شود تا صندلی برای بازگشت آن 2 فضانورد دیگر خالی باشد.

به گزارش ایسنا، کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس ماموریت «کرو-9» را در تاریخ 26 سپتامبر 2024 به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز خواهد کرد.

این کپسول تنها با دو فضانورد پرتاب خواهد شد، اما با چهار فضانورد باز خواهد گشت.

این دو فضانورد قرار است هفته آینده با دو صندلی خالی در فضاپیمای خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) پرتاب شوند.

ماموریت «کرو-9»(Crew-9) نهمین ماموریت تجاری عملیاتی اسپیس‌ایکس برای ناسا است که روز پنجشنبه 26 سپتامبر ساعت 2:05 به وقت محلی انجام خواهد شد.

نیک هیگ(Nick Hague) فضانورد ناسا و الکساندر قربانف(Aleksandr Gorbunov) فضانورد روس با فضاپیمای اسپیس‌ایکس موسوم به «کرو دراگون فریدام»(Crew Dragon Freedom) که قبلاً ماموریت کرو-4 و همچنین ماموریت‌های خصوصی اکسیوم-2(Axiom-2) و اکسیو-3(Axiom-3) را انجام داده است، به فضا پرتاب خواهند شد.

این یک پرتاب غیرمعمول برای یک ماموریت سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی است، چرا که معمولاً چهار فضانورد را در یک پرواز حمل می‌کند، اما این بار فقط دو فضانورد با آن همراه می‌شوند.

داستان از این قرار است که در ابتدا قرار بود ماموریت کرو-9 با چهار فضانورد پرواز کند، اما فضانوردان ناسا به نام زنا کاردمن(Zena Cardman) و استفانی ویلسون(Stephanie Wilson) زمانی که ناسا تصمیم گرفت فضاپیمای استارلاینر(Starliner) شرکت بوئینگ را بدون سرنشین از ایستگاه فضایی به زمین بازگرداند، از این پرواز حذف شدند و بدنی ترتیب بوچ ویلمور(Butch Wilmore) و سونی ویلیامز(Suni Williams) فعلا در ایستگاه فضایی بین‌المللی ماندگار شدند تا بعدها با یک فضاپیما به خانه بازگردند.

اکنون ویلمور و ویلیامز مجبورند به عنوان خدمه ماموریت «اکسپدیشن 71» در ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کنند تا در پایان عمر ماموریت «کرو-9» در فوریه 2025 با کپسول دراگون به زمین بازگردند.

این یعنی هنگامی که هیگ و قربانف وارد ایستگاه فضایی شوند، ویلمور و ویلیامز بالاخره یک فضاپیما برای بازگشت به زمین خواهند داشت.

اما دو فضانوردی که قرار است در ماه‌های آتی در ایستگاه فضایی اقامت داشته باشند، چه کسانی هستند؟

ماموریت «کرو-9» تنها با 2 فضانورد به ایستگاه فضایی می‌رود

نیک هیگ فضانورد ناسا

نیک هیگ یک سرهنگ نیروی فضایی ایالات متحده و فرمانده ماموریت کرو-9 است. ماموریت آتی، نقطه عطفی برای نیروی فضایی خواهد بود، زیرا هیگ اولین سرهنگ نیروی فضایی ایالات متحده خواهد بود که به فضا پرتاب می‌شود.

این سومین پرتاب هیگ خواهد بود، اما دومین پرواز او به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. نخستین پرواز او با فضاپیمای سایوز MS-10 در سال 2018 به دلیل شکست موشک تقویت‌کننده پیش از موعد به پایان رسید و هیگ و فضانورد دیگری به نام الکسی اوچینین(Alexey Ovchinin) خیلی زودتر از موعد به زمین بازگشتند.

هیگ پنج ماه پس از آن حادثه دوباره با سایوز MS-12 به پرواز درآمد و به عنوان مهندس پرواز برای ماموریت‌های اکسپدیشن 59 و 60 در ایستگاه فضایی خدمت کرد.

به گفته ناسا، هیگ از آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده در رشته مهندسی فضانوردی فارغ التحصیل شده و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هوانوردی و فضانوردی از موسسه فناوری ماساچوست(MIT) دریافت کرده است. وی به عنوان عضوی از کلاس فضانوردان ناسا در سال 2013 انتخاب شد و به عنوان مدیر آزمایش و ارزیابی به عنوان سرهنگ نیروی فضایی از سال 2020 تا 2022 خدمت کرد. پس از آن، هیگ به عنوان عضوی از تیمی که بر روی برنامه استارلاینر بوئینگ کار می‌کرد، وظایف فضانوردی خود را در ناسا از سر گرفت.

ماموریت «کرو-9» تنها با 2 فضانورد به ایستگاه فضایی می‌رود

الکساندر قربانف از روسکاسموس

این اولین ماموریت الکساندر قربانف به فضا خواهد بود. قربانف قبل از انتخاب به عنوان فضانورد توسط آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) در سال 2018 در پرتاب‌های باری فضاپیمای پروگرس(Progress) از پایگاه بایکونور در قزاقستان، به عنوان مهندس یک شرکت فضایی فعالیت می‌کرد.

قربانف در رشته مهندسی فضاپیما در انستیتوی هوانوردی مسکو تحصیل کرده است و فارغ التحصیل تخصص در عملیات و تعمیر هواپیما، بالگرد و موتور هواپیما از دپارتمان نظامی روسیه است.

وی برای ماموریت آتی خود به ایستگاه فضایی، به عنوان مهندس پرواز ماموریت کرو-9 خدمت خواهد کرد.

دیگر عنوان «اولین» در ماموریت کرو-9، سکوی پرتاب آن خواهد بود. «مجموعه پرتاب فضایی 40»(SLC-40) در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال برای پشتیبانی از پرتاب‌های سرنشین‌دار در چند ماه گذشته تحت بازسازی قرار گرفته است و در نهایت فرصت انجام این کار را خواهد داشت.

سکوی پرتاب اسپیس‌ایکس برای مأموریت‌های سرنشین‌دار موسوم به 39A در مرکز فضایی کِنِدی ناسا در حال حاضر برای پشتیبانی از پرتاب آینده کاوشگر «اروپا کلیپر»( Europa Clipper) بر روی موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) اشغال شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha