• جمعه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403063019717
  • خبرنگار : 50188

پسته، واقعیت غیرقابل‌انکاری در اقتصاد کشور است

پسته، واقعیت غیرقابل‌انکاری در اقتصاد کشور است

ایسنا/کرمان رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان تأکید کرد: پسته واقعیت غیرقابل‌انکاری در اقتصاد کشور است و به شکل موردی به آن نگاه کردن، کار پسندیده‌ای نیست.

سیدمهدی طبیب زاده شامگاه ۳۰ شهریورماه در مراسم اختتامیه جشن ملی پسته در رفسنجان اظهار کرد: امسال تغییر اقلیم، گرما، سرما و خشکیدگی خوشه و آفت‌ها، قطعی برق و ... به سراغ کشاورزان آمد و آنها را متضرر کرد.

وی بیان کرد: پسته واقعیت غیرقابل‌انکاری در اقتصاد کشور است و نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور دارد و به شکل موردی به آن نگاه کردن، کار پسندیده‌ای نیست.

طبیب زاده ادامه داد: در پسته برخلاف رشته‌های کشاورزی دیگر؛ مزیت‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌توان برای آنها برنامه بلندمدت طراحی کرد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۷ میلیون اراضی کشاورزی در کشور فقط ۵۰۰ هزار باغات پسته است و علی‌رغم همه مشکلات از ثبات و توانایی خوبی برخوردار است، ادامه داد: کشت‌های دیگر مانند هندوانه و گوجه دچار نوسانات می‌شوند اما خوشبختانه پسته ثبات و توانایی نسبی خوبی دارد و نشان می‌دهد که ذات قوی در اقتصاد کشور دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان عنوان کرد: صادرکنندگان پسته ایران به ویژه استان کرمان و رفسنجان شهرت بین المللی دارند.

وی افزود: سطح سواد و دانش و تکنولوژی در پسته بالاتر از بقیه بخش‌هاست و برند شناخته شده‌ای دارد، بنابراین باید یک نقشه راه کاملی برای پسته طراحی شود تا کشاورزان بتوانند با تغییرات اقلیمی، سرمازدگی، گرمازدگی، ناترازی برق، کمبود منابع آبی، بحران صادرات و ... مقابله کنند و محصول خوب تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه کنند و اتاق بازرگانی در همه زمینه‌ها آمادگی لازم برای حمایت از طرح‌ها ونقشه های موثر را دارد.

راه پروازهای خارجی استان کرمان باز شد

طبیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سالها بود که راه پروازهای خارجی از استان کرمان بسته شده بود و به دنبال همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ که برگزار شد، موضوع عدم پروازهای مستقیم خارجی مطرح و در آن برنامه به این هدف نزدیک شدیم که پروازهای مستقیم کرمان به خارج برقرار شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان اضافه کرد: با امارات صحبت کردیم و پذیرفته شد که هر هفته با پروازهای استاندارد بوئینگ ۷۳۷ دو پرواز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه با ظرفیت کامل انجام شود و خوشبختانه این پروازها انجام می‌شود اما نیاز است اماکن گردشگری استان کرمان معرفی شوند و از ظرفیت تاجران و فعالان اقتصادی در این امر مهم کمک می‌طلبیم.

به گزارش ایسنا، حسین رضایی فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم گفت: امسال هشتمین جشن ملی پسته در رفسنجان برگزار شد.

وی در ادامه افزود: بیش از ۵۰ رقم پسته در کلکسیون موسسه پسته به عنوان بزرگترین ذخیره ژنتیکی دنیا داریم و درخت پسته در روستای اودرج رفسنجان بالای ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. 

رضایی با بیان اینکه وضعیت تولید متفاوت شده، افزود: کشور رقیب ۵۰ سال برنامه‌ریزی کرده و حاصل ۵۰ هزار باغات آن، سال گذشته ۶۷۰ هزار تن تولید و امسال ۴۷۰ هزار تن بوده است، بنابراین باید فکری برای این صنعت کرد که ۵۰ درصد ارز کشاورزی را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به مرغوبیت پسته در استان‌های شمالی و کشورهای همسایه، عنوان کرد: مدل بهره وری در باغات پسته ما بسیار پایین است و باید تدبیری برای این موضوع اندیشید و به سمت تجمیع اراضی برویم و باید بحث خرده مالکی را حل کرد.

فرماندار رفسنجان تأکید کرد: قوانین مربوط به پسته پیچیدگی پیدا کرده و اکثر این قوانین ضد بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات بازد تغییر رویه داشته باشیم، تصریح کرد: در سه ماه اول سال تجاری که از مهر تا آذرماه است، اگر حجم خوبی از پسته را صادر کنیم وضعیت خوب خواهد شد اما اگر صادر نکنیم به ضرر پسته خواهد بود. 

فرماندار رفسنجان با قدردانی از برگزارکنندگان جشن ملی پسته، گفت: مباحث پنل‌های جشن ملی پسته اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha