• جمعه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403063019375
  • خبرنگار : 50038

شهر علی آباد یک پکیج کامل گردشگری است

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

ایسنا/همدان سومین جشنواره گردو و بادام شهر علی آباد، از توابع بخش جوکار ملایر همزمان با سلسله جشنواره‌های تابستانی مبلمان منبت، که از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۱۵ مهر ماه ادامه دارد، به همت بخشداری جوکار، دهیاری و شورای اسلامی شهر علی آباد، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و... شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور ماه در مجتمع خیرساز محسنی با حضور گردشگران، کشاورزان، باغداران برگزار شد.

برپایی ۱۵ غرفه محصولات کشاورزی و سوغات و صنایع دستی، اجرای استندآپ کمدی، اجرای موسیقی سنتی، قرعه کشی و اهدای جوایز از برنامه‌های حاشیه این جشنواره به شمار می‌رفت.

بخشدار جوکار با بیان اینکه امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه شهرها و روستاهای صاحب برند شهرستان از ۱۵ شهریور ماه تا ۱۵ مهر ماه، جشنواره‌های خاص خود را برگزار می‌کنند، افزود: سومین جشنواره گردو و بادام شهر علی آباد در همین راستا برگزار شد.

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

محمد فارسی با اشاره به اینکه علی آباد دمق با پیگیری‌های زیاد مسئولین سال گذشته مصوبه قطعی هیئت وزیران را برای شهر شدن دریافت کرد، گفت: شهرشدن علی آباد برکات زیادی را به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به ارائه خدمات بیشتر و رفاه مضاعف اهالی این منطقه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شهرشدن علی آباد سبب جذب اعتبارات و پیشرفت و توسعه منطقه می‌شود، اظهار کرد: دو دوره قبلی جشنواره گردو بادام با استقبال خوب مردم مواجه شد و همین سبب شد که امسال با برپای ۱۵ غرفه محصولات کشاورزی، سوغات، خشکبار پوشاک و صنایع دستی برای جذب گردشگر و رونق فروش اقدام کنیم.

فارسی حفظ و معرفی برند گردو بادام علی آباد، ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین خانواده‌ها، رونق فروش محصولات کشاورزی و باغی، توسعه اقتصادی و ایجاد هویت برای شهر جدید علی آباد را از جمله اهداف این جشنواره عنوان و اظهار کرد: ارتقا علی آباد به شهر، سبب شده است از نظر هویت منطقه افرادی که اهل این دیار هستند و از آن مهاجرت کرده‌اند، امروز به علی آباد افتخار می‌کنند.

بخشدار جوکار با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های متنوعی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ۴۰۰۰ نفر جمعیت رسمی ساکن شهر علی آباد هستند ،این شهر در ۳۰ کیلومتری ملایر و ۱۰ کیلومتری شهر جوکار واقع شده است.

فارسی با بیان اینکه علی آباد سومین شهر بخش جوکار و هفتمین شهر از شهرهای شهرستان ملایر به شمار می‌رود، گفت: امسال در فصل تابستان جشنواره فرش ملی روستای کسب و جشنواره گردو و بادام را و برگزار کردیم، همچنین قصد داریم در مهرماه یک جشنواره ترکیبی شامل فرش پوشاک و غذا و محصولات کشاورزی را با در فضایی نو و بکر برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه برگزار کنیم.

بخشدار جوکار با بیان اینکه برگزاری این دست جشنواره‌ها باعث معرفی برندهای منطقه می‌شود، افزود: امروز علی آباد به عنوان هفتمین شهر شهرستان ملایر در زمینه تولید گردو و بادام حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

فارسی به سبقه انقلابی و وجود نخبگان فراوان در منطقه علی آباد اشاره کرد و افزود: امروز مسئولین نگاه ویژه‌ای به این شهر دارند و همگی تلاش می‌کنند تا با پیشرفت و عمران و آبادانی آینده خوبی برای علی آباد رقم بخورد.

وی از شبانه روزی شدن درمانگاه علی آباد خبر داد و اظهار کرد: نهایت تلاش خود را برای افزایش خدمات رسانی و ارتقاء امکانات موجود مبذول می‌داریم.

پیش بینی برداشت ۸۸۵۰ تن گردو از باغات ملایر

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ملایر نیز با بیان اینکه سطح زیر کشت گردوی شهرستان ۴۳۲۵ هکتار است، افزود: در بخش جوکار ۷۵۰ هکتار سطح زیر کشت گردو داریم و در شهر علی آباد ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت  گردو وجود دارد.

علیرضا زنگنه با اشاره به اینکه سطح زیر کشت بادام در سطح شهرستان ۳۸۰۰ هکتار و در شهر علی آباد ۲۲۰ هکتار است، اظهار کرد: امسال سرمازدگی خاصی نداریم و پیش‌بینی می‌کنیم از سطح باغات ملایر ۸۸۵۰ تن گردو و ۲۸۰۰ تن بادام برداشت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشتر مصرف گردو و بادام ملایر داخلی است، خاطرنشان کرد: امسال ۱۹ هزار مورد پیوند سرشاخه‌کاری گردو در سطح شهرستان داشتیم که بیشتر آن ارقام دیرگل و پر بازده بودند.

سه مورد از غذاهای علی آباد ثبت ملی میراث ناملموس شده است

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز با بیان اینکه تاکنون سه نوع از غذاهای علی آباد ثبت ملی میراث ناملموس شده است، افزود: آش چغندر بدو، آش ماسوا و نان کاغذ جیله (گرده مغزی) به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی ‌شده اند و همه این موارد به واسطه جشنواره‌های برگزار شده در سطح ملی معرفی و شناسانده شده‌اند.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه سومین جشنواره گردو بادام علی آباد در راستای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان برگزار شد، افزود: این جشنواره نیز در کنار ۱۶ جشنواره دیگر شهرستان ملایر با هدف رونق اقتصادی، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی محصولات کشاورزی و جذب گردشگر برگزار شده است.

انتهای پیام

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

سومین جشنواره گردو بادام علی آباد؛ گامی به سوی رونق کشاورزی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha