• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062918984
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل اوقاف استان یزد:

وقف هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود/۱۴۶ وقف جدید در استان ثبت و احیا شده است

وقف هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود/۱۴۶ وقف جدید در استان ثبت و احیا شده است

ایسنا/یزد مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به این که سنت کهن وقف، هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود، این حسنه نیکو را راهگشای بسیاری از مشکلات و نیازهای امروز جامعه خواند و گفت: طی یک سال گذشته ۲۴ مورد وقف در استان ثبت و ۱۲۲ موقوفه نیز شناسایی و احیا شده است.

حجت الاسلام «رضا صادقی» در آستانه فرارسیدن هفته وقف امروز پنجشنبه ۲۹ شهریورماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ولادت رسول اکرم(ص) و هفته وحدت، هفته وقف و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، از تعامل رسانه‌ها با این حوزه در جهت ترویج فرهنگ حسنه وقف و اهتمام مردم دارالعباده به این موضوع قدردانی کرد.

وی با اشاره به نامگذاری جمعه ۳۰ شهریورماه لغایت پنجشنبه پنجم مهرماه به عنوان هفته وقف، تصریح کرد: امسال روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «وقف، جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار»، «وقف، قران، سنت نبوی، سیره ائمه معصومین(ع)»، «وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید»، «وقف، اخلاق و معنویت، تکریم واقفین و خیرین»، «وقف، حمایت از خانواده، اشتغالزایی، ترویج سبک زندگی اسلامی»، «وقف، سلامت جامعه، حمایت از دانش بنیانها» و «وقف، ‌امامزادگان، گردشگری مذهبی، ترویج فرهنگ زیارت» نامگذاری شده است.

صادقی با اشاره به تدوین حدود ۱۷۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته وقف در استان، به تشریح برخی از این برنامه‌ها از جمله برگزاری همایش یاوران وقف، ارائه خدمات رایگان توسط بیمارستان موقوفه گودرز به صورت ویژه در هفته وقف، برگزاری رزمایش سلامت در امامزادگان و بقاع متبرکه، یک مورد افتتاح و یک مورد کلنگ زنی و همچنین برگزاری مراسم‌های متعدد در امامزادگان با توجه به تقارن با هفته وحدت، پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش از اهتمام ویژه خانواده شهدا به حوزه وقف قدردانی کرد و گفت: طی یک سال گذشته علاوه بر ثبت ۲۴ مورد وقف جدید در استان، تعداد ۱۲۲ وقف نیز شناسایی و احیا شده است.

وی بر لزوم سوق دادن موقوفات جدید به رفع نیازهای روز جامعه تاکید کرد و گفت: وقف یک سنت قدیمی است ولی قدیمی نشده و هنوز راهگشای بسیاری از مشکلات روز جامعه است و امیدواریم واقفین، خیرین و مردم گرامی با اهتمام به این موضوع در این امر حسنه مشارکت کنند.

این مسئول به کسب رتبه نخست استان یزد در کشور به لحاظ صدور سند برای موقوفات اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه طی شش ماه گذشته افزون بر ۱۸۴۵ سند برای موقوفات استان صادر شده است.

وی با بیان این که اداره کل اوقاف استان تعداد ۴۰۰ پرونده حقوقی در دادگستری استان دارد ولی در ۹۵ درصد این پرونده‌ها به دلیل وجود مستندات، رای به نفع وقف صادر می‌شود، گفت: اگر همکاری برخی دستگاه‌های استان با اداره کل اوقاف و امور خیریه نبود، قطعاً موقوفیات کنونی، کسب نمی‌شد.  

وقف هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود/۱۴۶ وقف جدید در استان ثبت و احیا شده است

صادقی اظهار کرد: اولین دستگاهی که پذیره ساختمان موقوفه خود را پرداخت کرده، اداره کل بازرسی استان بوده است و خوشبختانه با همکاری شهرداری شاهد افتتاح بلوار آیت الله ابوترابی در زمین‌های موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی پس از سالها بودیم.

وی از تعامل خوب دستگاه‌های استان در جهت تغییر کاربری برخی زمین‌های وقفی معارض قدردانی کرد و گفت: علاوه بر دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی، ثبت اسناد و املاک، شهرداری و منابع طبیعی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز همکاری خوبی با اوقاف داشته‌اند.

مدیر کل اوقاف استان ابراز امیدواری کرد نمایندگان استان موضوع اختصاص کمک‌های دولتی به دستگاه برای پرداخت بدهی‌های خود به اوقاف را پیگیری کنند.

وی گفت: در جهت احیای موقوفات حوزه‌های علمیه با هماهنگی‌های صورت گرفته، تلاش داریم با انتخاب امین برای این موقوفات، خود حوزه‌های علمیه در این باره ورود کنند و اوقاف نیز حمایتهای لازم را از آنها خواهد داشت.

وقف هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود/۱۴۶ وقف جدید در استان ثبت و احیا شده است

صادقی با اشاره به شکل گیری دفتر رسیدگی به امور مساجد در استان، گفت: هم اکنون پرونده مساجد در انتخاب هیات امنا برعهده ائمه جماعت استان گذاشته شده است.

وی ضمن برشمردن اقدامات اوقاف استان در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی، گفت: اوقاف در رابطه با برنامه‌های اشتغالزایی در امامزادگان و بقاع متبرکه، تاکنون بیش از ۱۶۰۰ نفر را در قالب ۴۵ کلاس، آموزش مهارت داده است.

این مسئول یادآور شد: در طرح مودت امامزادگان نیز بیش از ۷.۵ میلیارد تومان کمک‌های خیرین در یک سال گذشته در این باره هزینه و منجر به بهسازی و ساماندهی برخی امامزادگان در استان شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۸ مرکز افق در امامزادگان استان، گفت: این مراکز فرهنگی اجتماعی در طول سالها برنامه‌های متنوعی دارند که در این باره سه مرکز در استان نیز ارتقا یافتند.

صادقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع ۱۲۰ بقاع استان تعداد ۵۰ بقعه دارای طرح عمرانی هستند و علاوه بر این شش طرح سرمایه گذاری در حوزه تجاری و یک ابرطرح نیز در منطقه شیخ سلطان با همکاری بخش خصوصی در حال اجرا داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha