• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403062918937
  • خبرنگار : 50182

دوران دفاع مقدس را فراموش نکنیم....

دوران دفاع مقدس را فراموش نکنیم....

ایسنا/کرمانشاه هشت سال یک عمر است برای خودش و حالا اگر قرار باشد این مدت طولانی را زیر آتش بمب و موشک سپری کنی به کابوسی دهشتناک می ماند. کابوسی که در روزگاری نه چندان دور هشت سال بر سر مردم ایران سایه افکند.

حالا ۳۵ سال از پایان کابوس هشت ساله جنگ می گذرد، کابوسی که هنوز برای خیلی ها پایان ندارد و لحظه به لحظه آن را به حافظه سپرده‌اند. کابوسی که با غیرتمندی مردان مرد این سرزمین به خیر گذشت و کسی نتوانست حتی یک وجب از خاک این سرزمین را غصب کند.

مردانِ مردی که هشت سال جانانه جنگیدند و جان دادند، اما خاک ندادند. حالا بعضی از همین مردان در همین روزگار ما نفس می‌کشند و دل نگرانند که مبادا فداکاری و درس ها و عبرت های این هشت سال به دست فراموشی سپرده شود.

به بهانه هفته دفاع مقدس چند تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس به همت سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه دور هم جمع شدند تا بخشی از این فداکاری‌ها را بازگو کرده و به تشریح نقش کرمانشاه در جریان جنگ تحمیلی به عنوان نقطه آغاز و پایان جنگ بپردازند.

جنگ و درس‌های آن نباید فراموش شود/ نسل امروز باید ماهیت دشمن را بشناسند

«ملتی که تاریخ را فراموش کند مغلوب است»، اینها را سیدرضا موسوی از یادگاران دفاع مقدس می گوید و ادامه می‌دهد: ما هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کردیم، جنگی که طولانی‌ترین جنگ کلاسیک جهان است و با درس‌ها و عبرت های فراوانی برای ما همراه بود.

وی افزود: حقایق این جنگ که هشت سال به ملت ایران تحمیل شد باید برای نسل جدید بازگو شود تا بدانند دشمن برای وجب به وجب این خاک دندان تیز کرده و هیچ خیرخواهی دشمن بی‌طمع نیست.

موسوی گفت: حقیقت این است که چشم تمام جهان به ایران است، چون تنها کشوری هستیم که از موقعیت بی نظیر استراتژیکی برخوردار بوده و منابع غنی روزمینی و زیرزمینی داریم.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، مستکبران جهان تحمل نظامی که مقابل آنها بایستد و اجازه غارت سرمایه‌هایش را ندهد نداشتند و برای همین هشت سال جنگ را به سرکردگی صدام و حزب بعث به ایران تحمیل کردند.

موسوی گفت: شروع جنگ تحمیلی از ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ بود، اما حقیقت این است که جنگ به طور غیررسمی از مدت ها قبل از این تاریخ آغاز شد و عراق در شهریورماه سال۱۳۵۹ به طور رسمی با ۱۳ لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه به ایران حمله کرد و اولین نقطه آغاز جنگ همین استان کرمانشاه بود.

این فرمانده کرمانشاهی هشت سال دفاع مقدس افزود: در حالی یک جنگ عظیم و همه جانبه به ایران تحمیل شد که تازه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده و ارتش از هم گسیخته بود. از طرفی کارخانجات تعطیل بود و ایران در شرایط مقابله با تهاجم دشمنان نبود اما به یاری خداوند و رهبری هوشمندانه و مقتدرانه امام راحل و داشتن جوانان غیور و دلاور، ایران ظرف مدت کوتاهی از شروع جنگ اوضاع را سر و سامان داده و به نبرد با دشمنان پرداخت.

وی افزود: ما در طول جنگ تحمیلی هزاران شهید دادیم و پاک ترین جوانانمان داوطلبانه به میدان رفتند و ارزشمندترین سرمایه خود یعنی جان عزیزشان را برای این آب و خاک فدا کردند و بی انصافی است که اگر بخواهیم آنها و فداکاری هایشان را فراموش کنیم.

موسوی گفت: عبرت ها، درس ها و فداکاری های دفاع مقدس باید برای نسل جدید بازگو شود تا آنها بدانند که این آب و خاک به چه قیمتی حفظ شده و بدانند دشمنان برای تسلط بر ایران و سرمایه‌های آن لحظه شماری می‌کنند.

مقاومتِ مردم گیلانغرب باید در تقویم ملی ثبت شود

مجتبی مهدی خانی دیگر فرمانده کرمانشاهی در دوران جنگ تحمیلی هم در این نشست با اشاره به پسوند «تحمیلی» بعد از جنگ گفت: بسیار مهم است که بارها و بارها برای نسل امروز تبیین کنیم که جنگ خواست نظام و ملت ایران نبود و این دشمنان بودند که با عده بسیار به خاک ایران تجاوز کرده و هشت سال جنگ را به این ملت تحمیل کردند.

وی افزود: با شروع جنگ، ما مجبور به دفاع شدیم و از آنجا که این دفاع مبتنی بر اعتقادات و ارزش های دینی و ملی ما بود «مقدس» نامیده شد تا بدانیم چه فداکاری هایی برای حفظ این آب و خاک صورت گرفت.

مهدی خانی با اشاره به مرز مشترک ۳۰۰ کیلومتری کرمانشاه با کشور عراق گفت: جنگ تحمیلی عملاً در سه محور شمال غرب، غرب و جنوب غرب در جریان بود و کرمانشاه در این میان در جبهه میانی نبرد قرار داشت.

وی با اشاره به شروع رسمی جنگ تحمیلی از ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ گفت: این درحالیست که منطقه‌ای به نام «خان لیلی» در مسیر جاده قصرشیرین به نفت شهر در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۳۵۹ به تصرف دشمن درآمد و برای همین کرمانشاه را نقطه آغاز جنگ تحمیلی می دانند.

وی افزود: عملیات مرصاد هم در تاریخ پنجم مرداد ۱۳۶۵ در گردنه مرصاد درنزدیکی شهرستان اسلام آبادغرب مُهر پایانی شد بر هشت سال تجاوز آشکار دشمنان و برای همین کرمانشاه را نقطه پایانی جنگ می‌دانند.

مهدی خانی به شکست سنگین دشمن در عملیات مرصاد اشاره کرد و افزود: دراین عملیات حزب بعث با همکاری منافقین به میدان آمدند و به خیال خام خود در تلاش برای زدن ضربه نهایی و تصرف تهران بودند که با دلاوری رزمندگان و مردم در گردنه مرصاد زمین گیر شدند و پرونده هشت سال جنگ تحمیلی برای همیشه بسته شد.

وی افزود: منافقین این توهم و تصور را داشتند که مردم با آنها همکاری می کنند، اما مردم جانانه و دلیرانه مقابل آنها ایستادند و با همراهی رزمندگان، قریب دو هزار نیروی منافقین در جریان این عملیات بزرگ به درک واصل شدند.

مهدی خانی به دلاوری مردم کرمانشاه در طول هشت سال جنگ تحمیلی هم اشاره کرد و افزود: یکی از این دلاور مردی‌ها و حماسه ها که باید در تقویم کشور ثبت شود، مقاومت مردم گیلانغرب است که در روزهای اول جنگ مقاومت کرده و دشمن را با دست خالی ۱۰ کیلومتر عقب راندند.

وی افزود: در حال حاضر روزهای سوسنگرد، دزفول و خرمشهر در تقویم ثبت شده و به حق هم ثبت شده، اما انتظار این است که مقاومت مردم گیلانغرب و عشایر آن هم در تقویم ثبت شود تا همه به بهانه این روز هم که شده دوباره این دلاور مردی‌ها و فداکاری‌ها را مرور کنند.

رضا شاه ویسی دیگر فرمانده دوران جنگ تحمیلی هم در این نشست با بیان اینکه جنگ قبل از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در کرمانشاه آغاز شده بود گفت: دشمن پیش از شروع رسمی جنگ تحرکاتی در مرزها داشته و بخشی از نقاط مرزی را به تصرف درآورده بود و در همین راستا کرمانشاه نقطه آغاز جنگ است. جنگ از این استان غربی آغاز و با عملیات غرورآفرین «مرصاد» در «تنگه مرصاد» هم در همین استان به پایان رسید.

دوران دفاع مقدس را فراموش نکنیم....

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha