• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062918832
  • خبرنگار : 71402

سکوت کاخ سفید درباره نقش رژیم صهیونیستی در انفجارهای لبنان

سکوت کاخ سفید درباره نقش رژیم صهیونیستی در انفجارهای لبنان

«جان کربی» مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید با شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، گفت در مورد مسوولیت رژیم صهیونیستی برای انفجارهای مرگبار لبنان درگیر «گمانه‌زنی» نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، جان کربی در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه خود با اشاره به تحولات لبنان و وقوع انفجارهای مرگبار در تجهیزاتی مثل بیسیم و پیچر و وسایل الکترونیکی تلاش کرد تا رژیم صهیونیستی را مسوول نداند و گفت: «من قصد ندارم درگیر فرضیات یا گمانه‌زنی در مورد آنچه اتفاق افتاده یا اتفاق نیفتاده یا اینکه چه کسی ممکن است مسئول آن باشد، شوم.»

اظهارات کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری بود که می‌پرسید آیا اقدامات رژیم صهیونیستی به‌منزله تشدید تنش است یا خیر و آیا تل‌آویو همان کاری را انجام می‌دهد که ایالات متحده از همه طرف‌های درگیر خواسته از آنها اجتناب کنند.

کربی افزود: «من به سادگی نمی‌توانم به این حوادث در چند روز گذشته با هر سطحی از جزئیات رسیدگی کنم، به هر طریقی.»

این اظهارات کربی که تلاش می‌کند ایالات متحده را مبرا از تصمیمات رژیم صهیونیستی نشان دهد، در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از اجرای عملیات‌های انفجار پیجرها، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با رئیس پنتاگون، این تحولات را به گوش او رسانده بود. این در شرایطی است که از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، واشنگتن بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و از اقدامات آن علیه حماس و حزب‌الله دفاع می‌کند.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، دست‌کم ۱۲ نفر در روز سه‌شنبه از جمله ۲ کودک در نتیجه انفجار گسترده پیجرها در لبنان کشته و بیش از ۲۸۰۰ تن زخمی شدند. موج دوم انفجار دسته‌جمعی وسایل ارتباطی روز چهارشنبه دست‌کم جان ۲۰ تن را گرفت و نزدیک به ۴۵۰ تن دیگر را زخمی کرد. این انفجارها با جاسازی مواد منفجره در تجهیزات خریداری شده از خارج که چند ماه پیش وارد لبنان شدند، رخ داده است.

دولت لبنان و جنبش حزب‌الله لبنان، رژیم صهیونیستی را عامل این انفجارها دانستند و رسانه‌های عبری، این حملات مرگبار تروریستی را عملیات مشترک نهادهای امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها توصیف کرده‌اند.

«در خاورمیانه و لبنان مسیر دیپلماتیک رو به جلو وجود دارد»

مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه همچنین گفت ایالات متحده هنوز بر این باور است که یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو برای حل مسائل در غرب آسیا، به‌ویژه در لبنان، با وجود خشونت‌های اخیر وجود دارد.

کربی به خبرنگاران گفت: «تنها چیزی که می‌گویم این است که ما می‌خواهیم پایان جنگ را ببینیم و هر کاری که از ابتدا انجام داده‌ایم برای جلوگیری از تشدید درگیری طراحی شده است. به عنوان مثال، ما هنوز معتقدیم که یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو وجود دارد، به‌ویژه در لبنان.»

از زمان آغاز جنگ غزه، مقاومت حزب‌الله لبنان اولین طرفی بود که با پشتیبانی از ملت فلسطین دست به اجرای عملیات‌هایی علیه شمال اراضی اشغالی کرد و موجب شد تا صهیونیست‌ها از ترس شهرک‌ها را خالی کنند و در برخی نقاط شمال، شهر ارواح ایجاد شود. به‌تازگی رژیم صهیونیستی بازگشت صهیونیست‌ها به شمال را بخشی از اهداف جنگ قرار داد و به دنبال آن انفجارهای مهیب دستگاه‌های ارتباطی مقاومت حزب‌الله آغاز شد و به‌نظر می‌رسد هدف صهیونیست‌ها وادار کردن مقاومت به پذیرش آتش‌بس است. در همین حال رسانه‌های صهیونیست گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی از ترس عملیات‌های حزب‌الله به سمت مرز شمالی حرکت کردند و گمانه‌زنی از احتمال عملیات وجود دارد.

ابراز بی‌اطلاعی از ارتباط آمریکا با ژاپن و تایوان درباره انفجارهای لبنان

از سوی دیگر مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید گفت که از هرگونه ارتباط با همتایان ژاپنی یا تایوانی در مورد انفجارهای لبنان اطلاعی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، کربی طی یک نشست خبری گفت: «من از چنین ارتباطی مطلع نیستم.»

اظهارات کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا کاخ سفید با همتایان ژاپنی و تایوانی تماس گرفته است، مطرح شد. پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر ساخت وسایل ارتباطی دخیل در انفجارهای لبنان در ژاپن و تایوان منتشر شده بود. شرکت تایوانی می‌گوید حق تولید پیجرهایی با برند خود را به شرکتی در بوداپست داده بود، آن شرکت مجارستانی هم هرگونه دخالت در ساخت این پیجرها را رد می‌کند. نام شرکت ژاپنی هم بعد از بحث انفجار در بیسم‌های نیروهای مقاومت مطرح شد که این شرکت از آغاز تحقیقات خبر داده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha