• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062818682
  • خبرنگار : 50666

هوش مصنوعی جای نیروی انسانی را نخواهد گرفت

هوش مصنوعی جای نیروی انسانی را نخواهد گرفت

ایسنا/اصفهان «اطلاعات فناوری‌ها محدود است، بنابراین هوش مصنوعی هرگز جای نیروی انسانی را نمی‌گیرد. نیروی انسانی، در جایگاه مؤثرتری از کسب‌وکار فعالیت می‌کند. بنابراین، فناوری تنها بر فعالیت‌های نه‌چندان قوی مسلط خواهد شد.»

این بخشی از دیدگاه‌های مطرح‌شده در ویژه‌برنامه «چشم‌اندازهای شغلی آینده» است. روزبه پرچمی، مدرس دانشگاه و مشاور حوزه خلاقیت در کسب‌وکار، ابتدای این برنامه چنین، اظهار کرد: هوش مصنوعی باعث از میان رفتن کسب‌وکارها نمی‌شود، بلکه در پیامد آن شغل‌های متنوع و بیشتری شکل می‌گیرد. به‌علاوه هوش مصنوعی، ذهنیت ما برای ورود به هر حوزه کاری محسوب می‌شود که در مسیر کارآفرینی مفید است.

 او با تأکید بر اینکه برخی از کسب‌وکارها فناوری‌های روز را به حوزه شغلی خود راه نداده‌اند، ادامه داد: این گروه، فناوری را عاملی می‌دانند که می‌تواند آینده شغلی‌شان را تضعیف کند، درحالی‌که ورود فناوری به اطلاعات پایه می‌تواند عامل رشد کسب‌وکارها باشد. فناوری این ظرفیت را دارد که در تمام مراحل کسب‌وکار نقشی مهم ایفا کند.

 این مشاور حوزه خلاقیت در کسب‌وکار با اشاره به اینکه اگر فناوری به ۱۰ حوزه شغلی ورود کند آن بخش به‌طور کامل در اختیار فناوری قرار می‌گیرد، یادآور شد: با ورود فناوری به حوزه‌های شغلی حمل‌و نقل، سیستم‌های خدماتی اپراتوری، تحلیل داده‌های پایه، تولید محتوا، خط تولید، مشاوره و روان‌شناسی، امور هنری و خدمات مشتری‌محور، نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کند و ابزار جای افراد را می‌گیرد.

 او اصفهان را از اولین مراکز فناوری‌های کوچک و پیشرفته در ایران دانست، گفت: چشم‌انداز شغلی آینده با استفاده از فناوری‌ها به‌صورت تبدیل واحدهای صنعتی بزرگ به واحدهای کوچک با تعداد زیاد و مرتبط با یکدیگر محقق می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در آینده با ورود فناوری به حوزه‌های شغلی، فروش به‌صورت شخصی‌سازی‌شده انجام می‌شود.

 احمدرضا کدخدایی، پژوهشگر و مشاور تحصیلی و شغلی، در ادامه این ویژه‌برنامه، اظهار کرد: بیشترین دسترسی به فناوری، در حوزه عصر طلایی نوآوری و مردم‎سالاری اتفاق می‌افتد. در این دوره، تمام کاربران به هوش مصنوعی دسترسی خواهند یافت و تمام فضاهای آموزشی کشور نیز دچار برخی تغییرات می‌شوند.

او ادامه داد: تحول زیستی _ دیجیتالی برآمده از فناوری‌هایی است که دسترسی کمی به آن‌ها وجود دارد، اما کشورهای زیادی در حوزه‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند. انسان‌ نوین درمقایسه با انسان عادی کارآیی و توان یادگیری بالاتری دارد. تراشه‌های کارشده در مغز انسان‌ها از نمونه‌های آن به شمار می‌آید.

این پژوهشگر با بیان اینکه هماهنگی کامل انسان‌ و ماشین، دسترسی‌ها را افزایش می‌دهد، اما تأثیر کمی خواهد گذاشت، گفت: در آینده نه‌چندان دور، شاهد هماهنگی هوش مصنوعی و رایانه‌ها خواهیم بود. در این فناوری، رایانه‌های بسیار زیادی مشغول تجزیه و تحلیل داده‌های سلامتی و روزمره انسان‌ها در سراسر دنیا می‌شوند. این فناوری نو با ارتباط و تحلیل جهانی داده‌ها، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

 کدخدایی با تأکید بر ورود افراد به دنیای فناوری‌ها تصریح کرد: برای بهبود حوزه‌های شغلی، افراد باید آموزش‌های لازم را در عرصه فناوری ببینند تا بتوانند عملکرد مؤثرتری در حوزه فعالیت خود داشته باشند. درمان‌های شخصی‌سازی‌شده و ساخت داروهای متناسب با وضعیت افراد و دستگاه‌های کنترل وضعیت سلامتی نمونه‌هایی از فناوری‌های هوش مصنوعی است.

سپس محمد کیانی، مدرس دانشگاه و کارآفرین حوزه هوش مصنوعی، توضیح داد: با ورود فناوری به عرصه کسب‌وکار، برخی مشاغل حذف و نیروی انسانی در حوزه قوی‌تری مشغول به کار خواهد شد.

او ادامه داد: اطلاعات فناوری‌ها محدود است، بنابراین هوش مصنوعی هرگز جای نیروی انسانی را نمی‌گیرد. نیروی انسانی، در جایگاه مؤثرتری از کسب‌وکار فعالیت می‌کند. بنابراین، فناوری تنها بر فعالیت‌های نه‌چندان قوی مسلط خواهد شد.

این مدرس دانشگاه افزود: هوش مصنوعی باعث تغییر برخی جایگاه‌ها در کسب‌وکار می‌شود. هوش مصنوعی‌ با دستور کاربر فعالیت خود را انجام می‌دهد. درواقع، لازم است که برای شروع کار هوش مصنوعی، داده‌هایی به آن ارسال شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تاریخ چهارشنبه (۲۸شهریورماه)، فاطمه اکبرزاده، مدیر خانه جوان شهرداری اصفهان، از برپایی ویژه‌برنامه «چشم‌اندازهای شغلی آینده» با محوریت‌ انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب مهارت‌ها، هوش مصنوعی و کاربردها و فرصت‌های شغلی در «خانه جوان» خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha