• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062818433
  • خبرنگار : 71516

واکنش عراق به ادعاها درباره وجود دفاتر انصارالله و حماس در بغداد

واکنش عراق به ادعاها درباره وجود دفاتر انصارالله و حماس در بغداد

مسئولان عراقی به ادعاها درباره وجود دفاتر انصارالله یمن و حماس در بغداد و نگرانی واشنگتن از این مسئله پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، بعد از ادعای روزنامه نیویورک‌تایمز درباره وجود دفاتر سری حماس و انصارالله یمن در بغداد، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: موضع ما در قبال این گزارش‌ها بسیار واضح است. اجازه دادن به فعالیت‌های این 2 گروه در عراق خطر افزایش تعداد گروه‌های مسلحی را که می‌توانند ثبات و امنیت عراق را برهم بزنند افزایش می‌دهد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که واشنگتن حامی عراق «باثبات و امن» است و افزود: «وجود این گروه‌ها در عراق احتمال کشاندن این کشور به درگیری‌های منطقه‌ای عمیق‌تر را افزایش می‌دهد.»

در واکنش به این ادعاها، «حسین علاوی» مشاور سیاسی دولت عراق گفت: این اطلاعات نادرست و تلاشی برای فشار بر دولت عراق است. ما از طریق سفارت فلسطین در بغداد با فلسطینی‌ها و از طریق سفارت یمن با یمنی‌ها در ارتباط هستیم. ممکن است فعالیت‌های اجتماعی یا رسانه‌ای (از سوی گروه‌های فلسطینی یا یمنی) برگزار شود، اما عمومی است، نه رسمی.

طبق گزارش العربی الجدید، یک مسئول ارشد در دفتر مشاور امنیت ملی عراق گفت: حضور حماس در بغداد قدیمی است و با حضور فلسطینیان در عراق مانند لبنان یا سوریه مرتبط است. در مورد حماس، ما آنها را به عنوان شخصیت‌های فلسطینی حاضر در عراق می‌دانیم و برخی از آنها دارای مقر یا دفتری هستند که در آنجا از فعالیت‌های مردمی و سیاسی عراق استقبال می‌کنند اما این به این معنا نیست که جنبش حماس فعالیت خود را به عراق منتقل کرده است یا اکنون از طریق بغداد فعالیت می‌کند.

وی تاکید کرد: محمد الحافی، عضو جنبش حماس که در عراق است، به عنوان یکی از فلسطینی‌هایی که از ابتدای اشغالگری اسرائیل در عراق بوده است، اقامت دارد. حضور اخیر حوثی‌ها با حمایت چهره‌ها و شخصیت‌های مذهبی و جناحی بوده است و این یک دفتر به رسمیت شناخته شده توسط دولت نیست، بلکه مقر اعضای این گروه است که تعداد آنها با خانواده‌هایشان از ۴۰ نفر تجاوز نمی‌کند. دفتر این گروه جایگزین اقامتگاه قبلی آن در هتلی در بغداد بود که متعلق به گروهی از سرمایه‌گذاران است.

در پایان ژوئن گذشته، عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، گزارش‌ها درباره ادعاهایی مبنی بر برنامه‌ریزی جنبش حماس برای ترک قطر و رفتن به عراق را رد کرد.

دوازدهم اوت گذشته، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفت دولت عراق هیچ تصمیمی برای افتتاح مقر جنبش حماس در عراق نگرفته است.

در این راستا «سعد المطلبی» از رهبران ائتلاف دولت قانون امروز (چهارشنبه) به بغداد الیوم گفت: ما از میزان صحت وجود دفاتر رسمی حماس و انصارالله در عراق خبر نداریم. تأیید رسمی درباره این مسئله وجود ندارد. توجیهی برای نگرانی آمریکا وجود ندارد و اظهارات واشنگتن مداخله در امور داخلی عراق است. اگر توافق رسمی وجود داشته باشد عراق آزادی کامل دارد که به هر طرفی که بخواهد اجازه افتتاح دفتر را بدهد. اگر دفتر رسمی از سوی حماس یا انصارالله در عراق وجود داشته باشد چنین دفاتری نظامی یا امنیتی نیست بلکه دفاتر رسانه‌ای یا روابط با هدف کسب حمایت معنوی و انسانی است.

وی افزود: قانون اساسی عراق وجود هرگونه نیروی مسلح خارجی در خاک عراق و استفاده از عراق برای تجاوز به دیگر کشورها را ممنوع کرده است. برای همین نگرانی آمریکا بی‌مورد است و مداخله محسوب می‌شود.

پیشتر رسانه‌های محلی به نقل از منابع سیاسی مدعی شده بودند انصارالله یمن مقری را در منطقه الجادریه بغداد افتتاح کرده است و هیئتی از این جنبش از پایگاه‌های حشد الشعبی بازدید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha