• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062818045
  • خبرنگار : 50378

یک کارشناس مذهبی مطرح کرد

هفته وحدت؛ فرصتی برای بازگشت به ریشه‌های مشترک اسلامی

هفته وحدت؛ فرصتی برای بازگشت به ریشه‌های مشترک اسلامی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: هفته وحدت، فرصتی است تا به ریشه‌های مشترک خود بازگردیم و بر روی آنچه که ما را متحد می‌کند، تمرکز کنیم.

حجت‌السلام حمیدرضا فدایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت هفته وحدت اظهار کرد: هفته‌ وحدت یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های اسلامی است که به همت امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد. هدف اصلی پایه‌گذاری این مناسبت تقویت وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان است.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز که اختلافات و تنش‌ها بین مذاهب اسلامی افزایش پیدا کرده، هفته وحدت فرصتی است تا به ریشه مشترک خود بازگردیم و بر روی نقاط اشتراکمان تمرکز کنیم.

این کارشناش مذهبی در خصوص چرایی تاکید امام خمینی(ره) بر اهمیت وحدت مسلمانان بیان کرد: امام خمینی (ره) به خوبی می‌دانستند که تفرقه و اختلاف بین مسلمانان، بزرگ‌ترین مانع پیشرفت و تعالی آن‌ها است. دشمنان اسلام نیز از این اختلافات سوء‌استفاده کرده و به دنبال تضعیف جهان اسلام هستند. به همین دلیل ایشان بر این باور بودند که وحدت و همدلی، تنها راه نجات مسلمانان از مشکلات و چالش‌های پیش رو است.

فدایی در پاسخ به این سوال که هفته وحدت تنها یک مناسبت نمادین است یا تاثیرات علمی نیز دارد، گفت:هفته وحدت قطعاً یک مناسبت نمادین است، اما این به معنای بی‌تأثیر بودن آن نیست. این مناسبت فرصتی را برای مسلمانان فراهم می‌کند تا با یکدیگر گفت‌وگو کنند، به هم نزدیک‌تر شوند و به دنبال راه حل‌های مشترک برای مشکلات جهان اسلام باشند. البته برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌ها در این ایام قطعاً به افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت وحدت و همدلی کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه امروزه موانع زیادی از جمله تفسیرهای مختلف از دین، تعصب و افراط‌گری، مداخله‌ قدرت‌های بزرگ، تاکید بر تفاوت‌ها به جای مشترکات و ... بر سر راه وحدت مسلمانان وجود دارد باید به عنوان مثال برای گفت‌وگو و تبادل نظر بین علمای مختلف اسلامی فضایی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: همچنین افزایش همکاری‌های فرهنگی بین کشورهای اسلامی، مبارزه با افراط‌گری و ترویج فرهنگ صلح و مدارا و استفاده از رسانه‌ها برای ترویج پیام وحدت و همدلی راهکارهایی است که می‌توان موانع موجود را تا حدودی پشت سر گذاشت.

فدایی ادامه داد: همه ما به عنوان عضوی از جامعه مسلمانان باید برای تقویت وحدت و همدلی بین تمام مسلمانان جهان تلاش کنیم، چرا که با همدلی و همکاری، می‌توانیم آینده‌ای روشن‌تر برای جهان اسلام رقم بزنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha