• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403062818019
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

شاعر معاصر ایرانی:

رد پای پژوهش در آثار قبل از انقلاب کمتر دیده می‌شود

رد پای پژوهش در آثار قبل از انقلاب کمتر دیده می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، کارگاه حماسه پردازی در شعر معاصر با حضور استاد سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی؛ شاعر و پژوهشگر برجسته کشوری در بیرجند برگزار شد.. 

‌این کارگاه شب گذشته ۲۷ شهریور به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و تقارن آن با هفته دفاع مقدس با حضور معلمان و دبیران ادبیات فارسی، شاعران و فعالان عرصه شعر و ادب برگزار شد.

سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی؛ شاعر و پژوهشگر در این کارگاه با بیان اینکه روزهایی چون روز شعر و ادب پارسی ما را به سمت میراث غنی ادبیات سوق می‌دهند، گفت: رد پای پژوهش در آثار قبل از انقلاب کمتر دیده می‌شود. 

وی با بیان اینکه در چهاردهه اخیر شعر رونق داشته است و این امر قابل قیاس با گذشته نیست، افزود: گرایش فراوان جامعه ما به شعر را نباید نادیده گرفت. 

حسینی رکن‌آبادی با بیان اینکه جایگاه معلمان در این حوزه بسیار مهم است، به معلمان توصیه کرد: کلاس را منحصر به کتاب‌های درسی نکرده و به استعداد دانش‌آموزان توجه کنند. 

وی با بیان اینکه معلمان ادبیات باید به سمت روش‌های خلاقانه حرکت کنند، ادامه داد: باید معلم بین حیات و درس دانش‌آموز تعامل ایجاد  کند تا بتوانیم مفهوم اصلی زندگی را به فرد انتقال دهیم. 

این شاعر با بیان اینکه روش برخورد با دانش‌آموزی این است که استعدادش را کشف کرده و سپس در این مسیر حرکت کنیم، تصریح کرد: مسئله دیگر این است که آیا شاعر حتما باید ادبیات بخواند پاسخ خیر است چراکه آنچه دست مایه ما برای شعر گفتن بوده ذوق و نگرش ما به عالم پیرامونی است. 

وی با بیان اینکه شعر حاصل بی تابی‌های یک شاعر است که در برابر مسائل پیرامونی خود نمی‌توانسته سکوت کند، افزود: دست مایه اصلی کار شاعر احساس بوده و بازتاب آن واکنش‌هاست و مبنای شعر همین امر است.

حسینی رکن‌آبادی با تاکید بر بحث و جایگاه خرد در شعر حماسی، بیان کرد: موضع عاطفی همان واکنش‌های شاعر در برابر یک موضوع با محوریت احساس است و اگر شاعر به آن توجه نکند، گرفتار آسیب‌ها می‌شویم. بعد محتوایی روی ریل احساسات در حال حرکت است. 

در این کارگاه شاعران به شعرخوانی پرداخته و سوالات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha