• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062717804
  • خبرنگار : 50549

عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد

اهمیت به روزرسانی مهارت‌ها، مراقبت‌های بارداری و اورژانس‌های مامایی

اهمیت به روزرسانی مهارت‌ها، مراقبت‌های بارداری و اورژانس‌های مامایی

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک ماما باید همواره در موضوع مهارت‌ها و مراقبت‌های بارداری و اورژانس‌های مامایی اطلاعات خود را به‌روز کند.

دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری، ۲۷ شهریور در  سومین کنگره بین‌المللی« اخلاق در مامایی و سلامت باروری با محوریت کرامت مادری» با بیان اینکه یک ماما باید همواره در موضوع مهارت‌ها و مراقبت‌های بارداری و اورژانس‌های مامایی اطلاعات خود را به‌روز کند، اظهار کرد: فرآیند کار ماما از آغاز بارداری شروع و تا ۴۰ روز پس از زایمان مادر ادامه دارد، لذا ماماها از آغاز دوره بارداری در موضوع بهداشت باروری نقش آفرین هستند و این گروه در طول ۹ ماهه بارداری مادر، ارتباط بسیار خوبی با مراجعان دارند و این ارتباط خوب موجب ایجاد آرامش در مادران می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۵۰۰ ماما شامل ۷۰۰ مامای بهداشتی و ۸۰۰ مامای درمانی فعالیت دارند، اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که این میزان باید افزایش یابد تا ضمن تامین نیازها در حوزه نیروی انسانی مامایی، تاثیرپذیری هرچه بهتر این گروه تخصصی را در حوزه‌های بهداشت و درمان شاهد باشیم.

عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزود: این کنگره از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و امسال سومین دوره خود را تجربه می‌کند، ۲ دوره قبل این کنگره در تهران برگزار شد و سومین دوره  به میزبانی مشهد در حال برگزاری است.

عبدالله‌پور تفاوت عمده این دوره را نسبت به دوره‌های گذشته استقبال پرشور ماماها، کارشناسان مامایی و کارشناسان ارشد مامایی برشمرد و بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع در خصوص صیانت از جمعیت، جوانی و افزایش جمعیت در این دوره کرامت مادری مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری، با بیان جزییاتی از دو دوره قبل این کنگره اضافه کرد: خروجی برگزاری کنگره در ۲ دوره قبل در خصوص تلفیق نقش ماماها در حوزه‌های بهداشت، آموزش و درمان بوده و شاهد رشد حوزه مامایی و اثرپذیری این گروه در حوزه‌های بهداشت و درمان بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این کنگره از ظرفیت دانشجویان مامایی استفاده کردیم و حضور استاد و شاگرد در کنار هم تصویر زیبایی به‌وجود آورده، ضمن اینکه این مشارکت‌ها و بهره‌گیری از تجربه اساتید و پیشکسوتان حوزه مامایی در آمادگی هرچه بیشتر دانشجویان این رشته برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی و زمان خدمت به مادران باردار بسیار اثرگذار خواهد بود.

یکی از اهداف مهم این کنگره نقش ماما در ترویج زایمان طبیعی است

ناهید جهانی، دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری نیز اظهار کرد: فراخوان گسترده‌ای در جریان برگزاری کنگره صورت گرفت و حدود ۳۰۰ اثر به کمیته علمی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری ارسال شد.

 وی کیفیت آثار دریافتی را در سطح مطلوب عنوان کرد و افزود: برخورداری آثار از کیفیت بالا به‌گونه‌ای بود که کار ما را در انتخاب آثار برتر دشوار کرد، ضمن اینکه اولویت ما آثار پژوهشی بود.

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری با اشاره به نقش موثر ماما در ترویج زایمان طبیعی افزود: در این راستا از نقش اثرگذار متخصصان زنان و زایمان غافل نیستیم.

وی اضافه کرد: ماماها در خط اول این سنگر هستند، لذا باید نقش تاثیرگذار ماما که خروجی آن در افزایش میزان زایمان طبیعی و تحقق موضوع بسیار مهم جوانی و افزایش جمعیت است به خوبی دیده شود.

 جهانی ادامه داد: نقش ماماها در جامعه نیازمند معرفی و تبیین است و یکی از اهداف ما در سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری پرداختن به مسائل چالش برانگیز سلامت و نقش ماما در مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه در ترویج زایمان‌ طبیعی بوده و در کنار آن نیز موضوع اخلاق در مامایی مورد توجه ماست.

وی تصریح کرد: در گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد از ظرفیت اساتید شاخص و برجسته برخورداریم و این اساتید در کنار ارائه آموزش‌های روز به دانشجویان مقاطع مختلف مامایی، در حوزه‌های پژوهش، بهداشت و درمان هم تاثیرگذاری‌های زیادی داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha