• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062717620
  • خبرنگار : 71628

هشدار نبنزیا نسبت به احتمال توقف عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل در غزه

هشدار نبنزیا نسبت به احتمال توقف عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل در غزه

نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در رسیدگی به وضعیت انسانی غزه، با اشاره به مواردی از بحران انسانی در غزه، از جمله هدف قرار گرفتن کاروان‌های امدادی و بازداشت نیروهای سازمان ملل، هشدار داد که خطر متوقف شدن عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل در نوار غزه وجود دارد و شورای امنیت نباید اجازه چنین کاری را بدهد.

به گزارش ایسنا، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در بیانیه‌ای در جلسه شورای امنیت درباره وضعیت انسانی در غزه گفت که بدون آتش‌بسی تمام‌عیار در غزه، قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت درباره ضرورت کمک‌های انسانی به مردم غزه، به یک «کاغذپاره» تبدیل شده است.

نبنزیا در این بیانیه آورده است: وضعیت انسانی در این منطقه فلسطینی در محاصره وخیم و دلیل آن تداوم عملیات نظامی اسرائیل است که بدون هیچگونه توجهی به قوانین بین‌المللی و یا تصمیمات و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود.

تلفات گسترده غیرنظامیان در غزه توجیهی ندارد

او با انتقاد از حمایت‌های بی‌چون‌وچرای آمریکا از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی گفت: این خیره‌سری ناشی از حمایت‌های بی‌قید و شرط آمریکا از تمامی اقدامات اسرائیل است که نزدیک به یک سال است مانع هرگونه نشانه‌ای از پاسخی هدفمند از سوی شورا شده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به این که شمار شهدای غزه به بیش از ۴۱ هزار نفر و شمار مجروحان آن به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند،‌ گفت: هیچ توجیهی برای این وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد. همچنین هیچ توجیهی برای حمله در ۱۱ سپتامبر به مدرسه آنروا در اردوگاه آوارگان نصیرات وجود ندارد که طی آن، ۱۸ نفر، از جمله زنان و کودکان کشته شدند. در میان کشته‌شدگان شش تن از کارکنان آنروا نیز وجود داشت.

او با انتقاد از عملکرد رژیم صهیونیستی در غرب قدس که بارها اقدام به «بازداشت، بازجویی، محدودیت تردد و کارزارهای اطلاعاتی غلط» علیه کارکنان هیات‌های سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن کرده است، گفت: ما متاسفیم که همکارانمان در شورای امنیت قادر نیستند شجاعت لازم برای صحبت کردن در این باره را به کار ببندند. کشورهای غربی، به‌ویژه، هنگام ارزیابی صادقانه آنچه به فلسطینی‌ها می‌گذرد، ریاکار هستند و فقط سکوت می‌کنند. اگر کسی دیگر (به جز اسرائیل) بود، آن‌ها با هیاهو چنین اقداماتی را محکوم می‌کردند. امروز، در آستانه ۷ اکتبر، همکاران غربی ما به جای صحبت کردن درباره وضعیت این منطقه در محاصره در هفته سخنرانی‌ها و دیدارهای بلندپایه (در مجمع عمومی سازمان ملل)، مشتاقانه مشغول فعالیت‌های روابط عمومی برای رئیس‌جمهور اوکراین خواهند بود که دوران ریاست‌جمهوری‌اش به پایان رسیده است. امیدوارم درک کنید که کلمات شما در چنین شرایطی چقدر ریاکارانه خواهد بود.

هشدار نبنزیا نسبت به احتمال توقف عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل در غزه
خطر قحطی و گرسنگی گسترده و بحران انسانی غزه، با تداوم حملات رژیم صهیونیستی و محاصره انسانی

نبنزیا در ادامه اشاره کرد: نیروهای امدادی مدام در حال ابراز نگرانی‌، نه‌تنها درباره تحویل ناچیز مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی، بلکه درباره موانع ایجادشده از سوی اسرائیل در اجرای عملیات‌های امدادی و بشردوستانه بوده‌اند. به طور مثال، طبق اعلام سازمان ملل، تعداد دفعات این ممانعت‌ها در ماه اوت نسبت به ژوئیه 2 برابر شده بود. واضح است که گذرگاه‌هایی که فعلا از اردن، مصر و اسرائیل باز هستند، اجازه تحویل مقدار لازم کمک‌های انسانی را نمی‌دهند. در واقع، میانگین ظرفیت آن‌ها در حال حاضر، ۷۰ کامیون است. در حالی که پیش از بحران، ۵۰۰ کامیون روزانه وارد غزه می‌شدند. آمارها، خود، گویای مطلب است.

خطر توقف عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل در غزه

این دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد که اگر وضعیت امور به همین روال پیش برود، سازمان ملل ممکن است مجبور شود عمیلیات خود در نوار غزه را متوقف کند که در این صورت، بیش از ۲ میلیون فلسطینی با خطر مرگ مواجه خواهند بود.

او در این راستا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را بدهیم. شورای امنیت وظیفه دارد هر کاری را که برای جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین سناریویی لازم است، انجام بدهد و این دقیقا، همان سناریویی است که بخشی از تشکیلات اسرائیل، آشکارا به تحقق آن تمایل نشان می‌دهند. شورای امنیت تمامی ابزارهای لازم را برای این کار در اختیار دارد، تنها چیزی که ندارد اراده سیاسی از جانب آمریکا و پیروان آن است.

هشدار نبنزیا نسبت به احتمال توقف عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل در غزه
بیش از ۸۵ درصد از جمعیت غزه بدون امکان بازگشت به خانه‌های خود به دلیل ویرانی کامل بسیاری از محله‌های مسکونی، آواره شده‌اند

او با اشاره به کارزار سازمان ملل برای واکسیناسیون سراسری کودکان غزه در برابر بیماری فلج اطفال، با اشاره به بحران انسانی در غزه گفت: مورد تاکید قرار دادن این تلاش‌ها (واکسیناسیون) در شرایط فعلی بی‌فایده است، چراکه فلج اطفال تنها یکی از مشکلات پیش روی ساکنان این منطقه است. در واقع، با وجود اختلال در وضعیت بهداشت و درمان در این منطقه محاصره‌شده امکان شیوع دیگر بیماری‌های واگیردار، به راحتی هر زمانی وجود دارد. تامین داروهای اساسی برای غزه مشکلی است که باید فورا به آن رسیدگی شود. اسرائیل تا جایی که می‌دانیم، جوابگوی چنین مشکلاتی نیست.

مانع اصلی کمبود کمک‌های بشردوستانه در غزه

نبنزیا با اشاره به تداوم حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه که با حمایت تسلیحاتی و مالی آمریکا انجام می‌شود، گفت: به یاد داشته باشیم که اگر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل درباره یک آتش‌بس اجرایی نشده باشد (قطعنامه‌ای رسمی در این باره تصویب شده است)، اعضای شورا می‌توانند تدابیری برای اطمینان یافتن از اجرای آن در نظر بگیرند. شورای امنیت تجربه و تمامی اهرم‌های فشار و ابزارهای لازم را از جمله در زمینه صلحبانی در منطقه غرب آسیا دارد.

او افزود: ما به خوبی بر این امر مسلم واقفیم که تا زمانی که نبردهای سخت در جریان باشد، حساب کردن روی هرگونه پیشرفت هدفمند در زمینه ایجاد ثبات در وضعیت انسانی موجود و افزایش کمک‌های انسانی به مردم غزه غیرواقع‌بینانه است. ما باید به یک امر ساده پی ببریم؛ مشکل وجود داشتن یا نداشتن هرگونه سازوکار تحویل کمک‌های انسانی نیست، بلکه نبود شرایط لازم برای آن به دلیل خصومت‌ها و درگیری‌های ادامه‌دار و استثنا قائل نشدن اسرائیلی‌ها نه برای مدارس،‌ نه برای بیمارستان‌ها و نه برای کاروان‌های امدادی سازمان ملل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha