• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403062717391
  • خبرنگار : 71662

رئیس هیئت مدیره فراورده‌های لبنی پاسخ داد

میزان تاثیر افزایش قیمت شیر بر سرانه مصرف لبنیات چقدر است؟

میزان تاثیر افزایش قیمت شیر بر سرانه مصرف لبنیات چقدر است؟

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت شیر به مردم، صادرات و قیمت سایر محصولات لبنی تاثیر می‌گذارد، اظهارکرد: مردم قدرت خرید ندارند و با این افزایش قیمت که به تبع آن قیمت سایر محصولات لبنی نیز افزایش می‌یابد، سرانه مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، شیر از جمله محصولاتی است که نقش مهمی در تامین کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد و نقش آن در سبد غذایی مردم مهم است، اما بر اساس آمار موجود، سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است و این موضوع هم از عدم فرهنگسازی مناسب و هم از قیمت بالای آن سرچشمه می‌گیرد.

چند روز پیش اخباری مبنی بر افزایش قیمت شیر منتشر شد که موجب نگرانی‌هایی شده و انتقاداتی را نیز به همراه داشت چرا که منتقدان معتقد بودند که این افزایش قیمت شیر موجب می‌شود قیمت سایر مواد لبنی نیز افزایش یابد و این به معنای حذف لبنیات از سبد غذایی مردم که به تبع آغاز بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود، آسیب به تولیدکنندگان و صنعت تولید لبنیات است.

به دنبال این نگرانی‌ها و انتقادات وارد شده به افزایش قیمت شیر طی روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو شیر خام ۱۸ هزار تومان تصویب شد که به معنای افزایش ۲۰ درصدی قیمت است و در این مطلب گفت‌وگویی با رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی صورت گرفته و به تاثیرات افزایش قیمت شیر بر قیمت سایر محصولات لبنی و کاهش سرانه مصرف این محصول بیش از پیش پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید:

علی احسان ظفری -رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت شیر اظهار کرد:  با افزایش قیمت شیر، به تبع آن قیمت سایر محصولات لبنی نیز افزایش می‌یابد و چون مردم قدرت خرید ندارند مصرف لبنیات با کاهش شدیدی مواجه می‌شود و در این صورت هم دامدار و هم کارخانه‌های لبنی آسیب می‌بینند.

وی افزود: ما متاسفانه باید نهاده‌های دامی را با ارز دولتی وارد کشور کنیم و یارانه آن را به کشورهایی همچون پاکستان و عراق و ... که شیر خشک ما را ارزان خریداری می‌کنند بدهیم و عملا ارز را از کشور خارج می‌کنیم و نهاده وارد می‌کنیم و به شیر خشک تبدیل می‌کنیم و سپس با قیمت پایین به کشورهای مذکور می‌دهیم و حتی ارز اولیه خود را نیز نمی‌توانیم به دست آوریم.  

به گفته ظفری کشور ما اصلا شرایط مناسبی برای افزایش قیمت ندارد چرا که مردم شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و این افزایش قیمت شیر سرانه مصرف آن‌ها را کاهش می‌دهد و موجب آسیب به سلامتشان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت نهاده‌ها نسبت به سال گذشته و حتی در ابتدای سال نیز بسیار پایین‌تر بوده و در حال حاضر نیز به مرز سال گذشته نرسیده است، مطرح کرد: این افزایش قیمت بر صادرات ما نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. وقتی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، صادرات نیز دچار مشکل می‌شود. سهم بازار صادرات و سهم بازار داخلی کاملا جدا و مشخص است و در صورت زیان به هر کدام از این بخش‌ها دچار مشکل می‌شویم. هر چقدر قیمت محصولات لبنی افزایش یابد ما با کاهش مصرف شدیدی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه می‌شویم و این مسئله در کنار کاهش صادرات موجب می‌شود که صنعت لبنیات متوقف شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی تصریح کرد: این افزایش قیمت‌ها در میان مردم نارضایتی ایجاد می‌کند و برای همین از دولت درخواست داریم که با افرادی که بر دوش مردم و دولت بار مالی می‌گذارند برخورد جدی داشته باشند تا از این آسیب‌ها جلوگیری شود.

ظفری در پایان ادامه داد: زمانی که در ابتدای سال، دامداران نهاده‌های دامی را ذخیره می‌کردند قیمت نهاده‌ها نه تنها از سال گذشته بلکه از همین حالا نیز ارزان‌تر بوده و اصلا دلیلی ندارد که شیرخام افزایش یابد. مسئله افزایش قیمت حتی به دامدار هم آسیب وارد می‌کند و اگر روزی دامدار بخواهد به دنبال افزایش قیمت باشد، باید ابتدای مسیر به دنبال دریافت نهاده‌ ارزان‌تر از دولت باشد و بار را به روی دوش مردم نگذارد. همین حالا هم سرانه مصرف شیر و لبنیات به دلیل قیمت کم است و از ۱۳۰ کیلو سرانه مصرف سال  ۱۳۸۹ به ۵۰ کیلو کاهش یافته و با افزایش قیمت صورت گرفته سرانه از این هم کمتر و به مرور از سبدغذایی مردم حذف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha