• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062717301
  • خبرنگار : 71516

السودانی: به نیروهای آمریکایی در عراق نیازی نیست، جدول خروج بزودی اعلام می‌شود

السودانی: به نیروهای آمریکایی در عراق نیازی نیست، جدول خروج بزودی اعلام می‌شود

نخست وزیر عراق گفت که دیگر نیازی به نیروهای آمریکایی در کشورش نیست زیرا آنها تا حد زیادی در شکست داعش موفق بوده‌اند و او قصد دارد به زودی جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی اعلام کند.

به گزارش ایسنا، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در مصاحبه با بلومبرگ گفت: نیروهای آمریکایی در عراق بعد از اینکه تا حدی زیادی در شکست داعش موفق شدند دیگر حضورشان ضروری نیست. وقتی داعش دیگر چالش واقعی نیست پس نیازی به حضور ائتلاف آمریکا در عراق نیست. دلایل حضور ائتلاف آمریکا در عراق به پایان رسیده است و عراق ۲۰۲۴ دیگر عراق ۲۰۱۴ نیست. ما از مرحله جنگ‌ها به مرحله ثبات رسیده‌ایم. ما مذاکرات صریحی با ائتلاف بین المللی داشتیم و کمیته دوجانبه‌ای را برای عقب نشینی نیروهای ائتلاف تشکیل دادیم.

آمریکا حدود ۲۵۰۰ پرسنل نظامی در عراق دارد که میراث ائتلافی به رهبری آمریکا است که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش تشکیل شد. حضور سربازان آمریکایی و دیگر کشورها در عراق از نظر سیاسی حساس است و بسیاری از شهروندان و سیاستمداران خواهان خروج آنها هستند. با این حال، برخی از قانون‌گذاران آمریکایی از خروج کامل نظامی ابراز نارضایتی کرده‌اند و گفته‌اند که این امر می‌تواند به داعش اجازه دهد تا مجدداً گروه‌بندی شود.

السودانی گفت که او این موضوع را با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هنگامی که آنها در ماه آوریل در واشنگتن دیدار کردند و کشورهایشان در مورد خروج به توافق رسیدند، به بررسی گذاشته است.

السودانی: به نیروهای آمریکایی در عراق نیازی نیست، جدول خروج بزودی اعلام می‌شود
نیروهای آمریکایی در عراق

نخست وزیر عراق گفت: نقش نیروهای عراقی در چنین حملاتی نشان داد که آنها به تنهایی قادر به مبارزه با داعش هستند. او گفت: آنها این افراد را شکار می کنند. «آنها را پیدا می کنند و می‌کشند. این پیروزی است که به دست آوردیم. این ثابت می‌کند که دستگاه امنیتی به سطحی از توانایی که آمریکایی ها و عراقی ها به دنبال آن بودند، رسیده است.

وی افزود: پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی اعلام می‌شود. پایان مأموریت ائتلاف به معنای پایان روابط بین عراق و آمریکا نیست بلکه برعکس ما مذاکراتی برای ایجاد روابط امنیتی پایدار و روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی داریم. ما در کنفرانس بین المللی ائتلاف ضد داعش شرکت می‌کنیم.

نخست وزیر عراق گفت که مطمئن است عراق و آمریکا حتی پس از خروج نیروها به همکاری در زمینه مسائل امنیتی و اقتصادی ادامه خواهند داد. او گفت که نتیجه انتخابات نوامبر، که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را در مقابل کامالا هریس، معاون رئیس جمهور قرار می‌دهد، این را تغییر نخواهد داد.

وی گفت: ما با هر دولتی که روی کار بیاید همکاری خواهیم کرد.

السودانی: به نیروهای آمریکایی در عراق نیازی نیست، جدول خروج بزودی اعلام می‌شود
نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با بلومبرگ

خاورمیانه در مرحله خطرناکی است

السودانی از پیامدهای جنگ غزه ابراز تاسف کرد و گفت که خاورمیانه در مرحله "خطرناکی" قرار دارد. او بر حمایت دولتش از فلسطینی‌ها و انتقاد از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: ما با طرفی روبرو هستیم که نظام بین‌الملل را با همه کنوانسیون‌ها و توافق‌هایش به رسمیت نمی‌شناسد.

نخست‌وزیر عراق همچنین گزارش نیویورک تایمز مبنی بر تاسیس دفاتر حماس و انصارالله یمن در بغداد را تکذیب کرد و گفت: در اینجا هیچ دفتر رسمی از این دست وجود ندارد. با این حال، او افزود که این گروه‌ها ممکن است نمایندگانی در کشور داشته باشند.

السودانی تأکید کرد: عراق کشور مهمی در اوپک و اوپک پلاس است و به کاهش تولید نفتی خود پایبند است. ما به تصمیمات اوپک برای حفظ قیمت نفت و ایجاد تعادل و توزان بین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پایبند هستیم. ما در مقابل دو گزینه درباره صدور نفت از طریق بندر جیهان هستیم یا اصلاح قراردادها یا اصلاح قانون بودجه که این موضوع نیازمند اجماع سیاسی است.

السودانی گفت: ایران حامی روند سیاسی و تلاش‌های عراق در مبارزه با تروریسم بوده است. عراق تنها کشور در منطقه است که روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد و دولت او در تلاش است تا از روابط نزدیک خود با ایران و آمریکا برای بهبود روابط بین آنها استفاده کند، اما او جزئیاتی درباره چگونگی آن ارائه نکرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha