• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403062616938
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۶ شهریور؛ اولین نشست خبری پزشکیان/دیدار بزرگان اهل سنت با رهبرانقلاب

اخبار سیاسی ۲۶ شهریور؛ اولین نشست خبری پزشکیان/دیدار بزرگان اهل سنت با رهبرانقلاب

«دیدار بزرگان اهل سنت با رهبر انقلاب»،‌ «سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام»و «اولین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم به خبرنگراران» از موضوعات مهم خبری بیست‌وششم شهریور ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ اولین نشست خبری مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور با خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

رئیس دولت چهاردهم در ابتدای این نشست با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت و با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.

وی همچنین درباره اینکه آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می کنید، خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه نوشته شده و قرار بود اجرایی شود عملیاتی کنیم. راه های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه هایی را می خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال ایسنا نیز مبنی بر اینکه برنامه دولت برای حمایت از کرسی های آزاداندیشی چیست،‌ گفت: رهبری بارها تاکید کردند، کرسی آزاداندیشی بگذارید. با زور، دعوا، بیرون کردن، اخراج کردن، تبعید کردن، مملکت درست نمی‌شود. با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست است که مملکت درست می‌شود. وگرنه ما نگفتیم آدم خائن و جاسوس را به دانشگاه بیاورید.

رئیس جمهور در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.

 گزارش کامل این نشست را می توانید در این لینک مرور کنید.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گزارشی از چگونگی برگزاری نخستین نشست خبری رئیس‌جمهوری ارائه داد و تاکید کرد که در برگزاری این نشست تلاش شد تا در چارچوب گفتمان وفاق دولت چهاردهم فرصت پرسشگری در اختیار رسانه‌های مختلف از جریانهای متفاوت قرار گیرد.

****

پیش از ظهر امروز،‌ جمعی از علما، امامان جمعه، مدیران مدارس علمیه و بزرگان اهل سنت کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخشی از بیاناتشان دراین دیدار حفاظت از هویت گران‌سنگ «امت اسلامی» را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و تلاش‌های بدخواهان برای مخدوش کردن آن، گفتند: موضوع «امت اسلامی» به هیچ وجه نباید فراموش شود.

ایشان دستیابی به هدف مهم عزت امت اسلامی را جز از راه اتحاد میسّر ندانستند و گفتند: امروز یکی از واجبات قطعی حمایت از مظلومان غزه و فلسطین است و اگر کسی از این تکلیف سرپیچی کند، قطعاً نزد پروردگار مورد سؤال قرار خواهد گرفت.

****

سی و ششمین سالگرد تاسیس موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، محمدرضا صالحی امیری وزیر میراث و گردشگری، حسین سیمایی صراف وزیر علوم تحقیقات و فناوری،  حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور، حجت الاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و کارکنان این موسسه در حسینیه جماران برگزار شد.

در حاشیه این مراسم معاون اول رئیس‌جمهور از سه توانمندی جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از جمله نسخه جدید پورتال امام خمینی به نشانی خمینی.ir و سایت دلیل و نرم‌افزار جامع هوشمند موسسه رونمایی کرد.

محمدرضا عارف در این مراسم با اشاره به اینکه امام به مردم اعتماد کرد و نقش آنان را در حکومت داری ارتقاء داد، افزود: رفراندوم قانون اساسی در شرایط حساس نخستین روزهای انقلاب به خوبی این ویژگی امام را نشان داد. هیچ انقلابی نوع حکومت را به رفراندوم عمومی نگذاشته است اما امام در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ این چنین کرد آن هم در شرایطی که برخی از رای ندادن مردم به جمهوری اسلامی نگران بودند. مردم نقص و بال مردم در حکومت را به خوبی ارتقا دادند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تاکید کرد: تداوم راه و اندیشه امام موضوعی نوستالژیک و عشقی نیست، بلکه مسئله بسیار جدی است که باید به آن پرداخته شود.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با بیان اینکه امام مرجعی فقیه و رهبری سیاستمدار بود، افزود: امام با هر معیاری که بررسی شود جزو تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است. به نظر من باز هم این‌ها علت و ضرورت پرداختن به امام و اندیشه‌های ایشان نیست. کار بزرگ امام پیروزی «انقلاب اسلامی» و تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ بود. تخریب و فرو ریختن رژیم طاغوت آسان‌تر از ساختن نظام جمهوری اسلامی بود. ساختن نظام همیشه از خراب کردن آن سخت تر است آن هم در دوره‌ای که تلاش شد «جمهوری اسلامی» تشکیل نشود. گرفتن رای «آری» از ۹۸.۲ درصد مشارکت کنندگان در رفراندوم قانون اساسی، قدرت و توانمندی امام را نشان داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) هم از معاون اول رئیس جمهور خواست تا زمینه اجرای ماده ۷ برنامه هفتم توسعه در خصوص موسسه را در دولت بوجود بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha