• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403062616856
  • منبع : مطبوعات

رمزگشایی از یک فراجنایت

رمزگشایی از یک فراجنایت

جنایت رژیم کودک‌کش و متوحش صهیونیستی در حمله هوایی به چادرهای پناهندگان فلسطینی در منطقه «المواصی» در خان‌یونس (واقع در جنوب غزه) یک فراجنایت تمام عیار محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، نوید مؤمن در یادداشتی در وطن امروز نوشت: جنایت رژیم کودک‌کش و متوحش صهیونیستی در حمله هوایی به چادرهای پناهندگان فلسطینی در منطقه «المواصی» در خان‌یونس (واقع در جنوب غزه) یک فراجنایت تمام عیار محسوب می‌شود. فراجنایت، معنای سهل و ممتنعی دارد: سهل از آن نظر که با نیم‌نگاهی به ظاهر این واژه می‌توان ابعاد عمیق و هولناک یک جنایت را دریافت و ممتنع، به لحاظ ماهیت و هدف ارتکاب آن. در اینجا قصد نداریم از ابعاد تکان‌دهنده این جنایت سخنی به میان بیاوریم: مشاهده و لمس سکوت مفتضحانه و وقیحانه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای ظاهرا بین‌المللی در قبال محو شدن ده‌ها کودک و زن بیگناه در زیر شن‌های المواصی (به دلیل شدت انفجار و گودال ایجاد شده بر اثر آن) به اندازه‌ای گویاست که نیازی به توصیف و حتی بازخوانی ندارد اما در اینجا قصد داریم بر بخش ممتنع ماجرا متمرکز شویم: چرایی ارتکاب جنایت هولناک المواصی توسط صهیونیست‌ها. به راستی چنین جنایتی منبعث از کدام محاسبه فرامتنی بوده است؟

در این باره ۲ نکته اساسی وجود دارد.

۱- رژیم اشغالگر قدس در آغاز مرحله سوم جنگ غزه که با هدف تسلط بر محور فیلادلفی صورت گرفت، با شکست مواجه شد و قدرت مدیریت میدان مذاکره و جنگ را به صورت همزمان از دست داد. اکنون نتانیاهو از شاهد اعتراضات بی‌سابقه‌ای است که سراسر اراضی اشغالی را در اعتراض به هلاکت اسرای صهیونیست علیه وی شورانده و تن دادن به خواسته معترضان نیز در گرو صرف‌نظر از حضور نظامیان اشغالگر در ۲ محور فیلادلفی و نتزاریم است. هر گزینه‌ای که نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه جنگ انتخاب کنند، مترادف با شکست میدانی صهیونیست‌ها در جنگ غزه خواهد بود. هزینه استمرار جنگ در میان اعتراضات فراگیر کنونی در تل‌آویو و حیفا برای نتانیاهو، بن گویر و اسموتریچ به‌صورت تصاعدی افزایش یافته و در مقابل، عقب‌نشینی از محور فیلادلفی نیز معنایی جز انهدام کابینه ائتلافی نتانیاهو و  شکست رسمی صهیونیست‌ها در جنگ نخواهد داشت. 

در چنین شرایطی نتانیاهو و همراهانش به فکر گزینه سوم تحت عنوان تن دادن حماس و جهاد اسلامی به حضور صهیونیست‌ها در فیلادلفی و نتزاریم هستند و در همین راستا، جنایات خود را علیه کودکان و زنان فلسطینی تشدید کرده‌اند. هدف تل‌آویو از این اقدامات وحشیانه، افزایش هزینه‌های ادامه جنگ برای ساکنان غزه و در نتیجه، ایجاد شکاف «مردم - مقاومت» در این حوزه جغرافیایی محاصره شده است. 

با این حال نظرسنجی‌های معتبر صورت‌گرفته در غزه، کرانه غربی و حتی کل کشورهای عرب منطقه به وضوح نشان‌دهنده شکست صهیونیست‌ها در این سناریوی خونین است. نظرسنجی اخیر «مرکز عربی مطالعات و تحقیقات سیاسی» نشان داد ۹۲ درصد پاسخ‌دهندگان در ۱۶ کشور عرب درگیری احساسی و سیاسی قوی با مساله فلسطین داشتند. این تغییر نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بوده و بر مرکزیت موضوع فلسطین در افکار عمومی اعراب تأکید می‌کند. علاوه بر این، ۶۷ درصد پاسخ‌دهندگان اقدامات نظامی اخیر حماس را مشروع دانستند که انعکاس حمایت گسترده از این گروه و همبستگی با مردم فلسطین است.

۲- نکته دیگر، منبعث از مواجهه ناگهانی صهیونیست‌ها با استراتژی ۱۰۰۰ زخم از سوی گروه‌های مقاومت است. در حالی که تل‌آویو استراتژی ۱۰۰۰ زخم ( به معنای وارد آوردن زخم‌های متنوع و متکثر با هدف تسلیم ساختن رقیب) را به مثابه یک مدل عملیاتی - انتزاعی در مواجهه با جبهه مقاومت و اضلاع آن طراحی کرده بود اما جنگ غزه فرصتی را خلق کرد که این استراتژی با نوعی مدیریت معکوس مواجه و تبعات آن به جای جبهه مقاومت، دامنگیر تل‌آویو شود! عملیات استشهادی اخیر در مرز اردن و فلسطین که منجر به هلاکت ۳ نظامی صهیونیست شد یا عملیات‌های  استشهادی مبتکرانه‌ای که با خلاقیت مبارزان غیور فلسطینی در عمق استراتژیک اراضی اشغالی صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد جبهه مقاومت استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متعددی را در مسیر نابودی رژیم کودک‌کش و متجاوز صهیونیست طراحی کرده و هر یک از اضلاع مقاومت مسؤولیت اجرای بخشی از این عملیات جمعی و موثر را بر عهده گرفته‌اند. همین مساله شکست ترکیبی صهیونیست‌ها را رقم ‌زده است تا جایی که این رژیم دیگر با سناریوهای قابل پیش‌بینی و متعارف در مواجهه با جبهه مقاومت مواجه نیست. در چنین شرایطی کشتار کودکان و زنان بی‌پناه فلسطینی، مصداق خشم و استیصال ناشی از فقدان توانایی تحلیل و رصد منازعه و تحمل تبعات و هزینه‌های سخت این سردرگمی میدانی و راهبردی است. قطعا با گذشت زمان، بر عمق و دامنه این استیصال و شکست افزوده خواهد شد. صهیونیست‌ها سرنوشتی جز پذیرش رسمی شکست در جنگ غزه ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha