• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403062616473
  • خبرنگار : 50184

یک کیلومتر از کانال آبرسانی «ساسانی» طی 17 سال مرمت شد

یک کیلومتر از کانال آبرسانی «ساسانی» طی 17 سال مرمت شد

ایسنا/کرمانشاه رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قصرشیرین با اشاره به مسیر 10 کیلومتری کانال آبرسانی ساسانی، گفت: با شروع پروژه مرمت این اثر تاریخی از 17 سال پیش، تاکنون یک کیلومتر از این مسیر مرمت شده و 9 کیلومتر دیگر باقی مانده است.

بهرنگ بابایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تخصیص اعتبار برای اجرای فصل جدید مرمت کانال آبرسانی ساسانی در قصرشیرین، اظهارکرد: در فصل جدید مرمت این اثر تاریخی که ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود، حدود ۵۰ متر دیگر از کانال آبرسانی ساسانی در جاده کمربندی قصرشیرین به سه راهی پرویزخان مرمت خواهد شد. 

وی افزود: سال ۱۳۸۶ اولین فصل از مرمت کانال آبرسانی ساسانی قصرشیرین آغاز شد و از آن زمان تاکنون حدود شش فصل کار مرمت روی آن انجام شده است. 

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین تصریح کرد: شاخه اصلی کانال آبرسانی ساسانی حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد که طی شش فصل، حدود ۱۰ درصد از آن مرمت و بازسازی شده است. 

وی اضافه کرد: کانال آبرسانی ساسانی علاوه بر شاخه اصلی آن که در طول قرن‌های گذشته تا حدود زیادی سالم مانده، انشعابات بسیار زیادی نیز داشته که بخش زیادی از آنها به مرور زمان از بین رفته‌اند یا در زیر خاک مدفون شده‌اند. 

بابایی با اشاره به هوش ایرانیان باستان برای احداث این کانال آبرسانی، عنوان کرد: این کانال روی رودخانه الوند احداث شده، شروع شاخه اصلی این کانال آبرسانی از روستایی به نام «سید ایاز» است، جایی که در آن آب رودخانه الوند وارد پیچ تندی شده و با شدت زیادی وارد کانال آبرسانی می‌شود. 

وی یادآورشد: این کانال آبرسانی در گذشته با دو هدف احداث شده، یکی برای آبیاری مزارع کشاورزی و باغات فراوانی که در این منطقه وجود داشته و دیگری برای آبرسانی به مجموعه کاخ‌ها و عمارت‌هایی که در این دوره توسط پادشاهان ساسانی بنا شده‌اند. 

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین خاطرنشان کرد: آن‌طور که قدیمی‌های شهرستان می‌گویند، کانال  آبرسانی ساسانی در گذشته تا خاک عراق هم امتداد داشته و به عمارت حوش کوری می‌رسیده، عمارتی که الگوی معماری آن مطابق با معماری عمارت خسرو قصرشیرین بنا شده، اما مساحت آن کمتر است. 

وی تاکید کرد: تاکنون بررسی و شناسایی دقیقی در رابطه با امتداد این کانال آبرسانی تا کشور عراق صورت نگرفته، اما اگر این موضوع تائید شود، نشان می‌دهد که کانال آبرسانی ساسانی تا ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر هم طول داشته که در نوع خود یک شاهکار به شمار می‌رود. 

بابایی اضافه کرد: طی دهه‌های گذشته با ورود آبیاری قطره‌ای و مکانیزه‌شدن کشاورزی، بخش زیادی از این کانال آبرسانی بلااستفاده شده و تنها حدود یک کیلومتر از آن در حال حاضر مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه یادآورشد: در دوره پهلوی اول، بخش‌های آسیب دیده این اثر تاریخی احیاء و بخش‌هایی از آن نیز تکمیل شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha