• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403062616415
  • خبرنگار : 71649

تناقض در رفتار سازمان‌های جهانی؛ اصرار بر همکاری در شرایط تحریم

تناقض در رفتار سازمان‌های جهانی؛ اصرار بر همکاری در شرایط تحریم

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی می‌گوید در حالی که کشور مورد تحریم قرار داد اما سازمان‌های بین المللی از ایران می‌خواهند همکاری کند.

به گزارش ایسنا، صدیقه ترابی در مراسم سی و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی حفاظت از لایه ازن که صبح امروز (دوشنبه) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد درباره حفاظت از لایه ازن اظهار کرد: انسان‌ها بدون توجه به محیط زیست لایه ازن را تخریب کرده‌اند. در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی اعتبار می‌دهند تا ما هم در نقطه‌ای از کره زمین سعی کنیم از آثار مخرب آن جلوگیری کنیم. امروز با آثار تغییر اقلیم مواجه هستیم. طی سال‌های گذشته متوجه شدیم که پیامدهای تغییر اقلیم چیست؟ در دنیا ۱.۱ درجه و در کشور ما ۲ درجه افزایش دما رخ داده است.

او اضافه کرد: وضعیت مناسبی به دلیل گرم شدن زمین در کشور ما ایجاد نشده است. در تابستان دیگر کولرها قادر به  خنک‌کنندگی کافی نیستند و اگر به این روند را ادامه دهیم، بخشی از کشور قابلیت سکونت نخواهد داشت. در این شرایط برای مدیریت چالش‌ها باید با سازمان‌های بین المللی همکاری کنیم. دانشمندان برای این مسائل برنامه ریزی کرده‌اند که یکی از این برنامه‌ها حفاظت از لایه ازن است.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی با بیان این‌که حامل پیامی برای سازمان‌های بین المللی است، خاطرنشان کرد: کشور ایران مورد تحریم است اما چه می‌شود که سازمان‌های بین المللی می‌گویند ایران باید همراهی و همکاری کند؟ خود آن‌ها از ما دعوت کردند و حالا آثار مثبتی از اقدامات کشور ما روی کره زمین رخ داده و این مشخص است. چرا باید مورد تحریم قرار بگیریم؟ تعداد زیادی از همکاران ما در این حوزه خیلی خوب کار کردند. چرا تحریم‌ها باید ما را تحت تاثیر قرار دهد؟ کره زمین مال همه ماست. مگر با مرزهای سیاسی می‌توانیم آثار تغییر اقلیم را جدا کنیم؟ همه ما ساکنان کره زمین هستیم. می‌دانم فعالیت بین المللی برای حفاظت محیط زیست مهم است و پیگیری می‌شود اما در تعارض با تحریم‌هاست.

ترابی اظهار کرد: عدم حفاظت از لایه ازن تبعاتی برای سلامت انسان از جمله مشکلات پوستی دارد. اگر مراقبت نکنیم، خودمان و خانواده‌مان تحت تاثیر قرار می‌گیریم. خیلی‌ها شاید ندانند که این اثر در زندگی انسان‌ها باقی می‌ماند. امروز شاید منابع مالی خوبی از برخی اقدامات به دست بیاوریم اما پایمان گیر است که سلامتی دیگران را تحت تاثیر قرار دادیم. امیدوارم در حل چالش‌های بزرگ موفق شویم. در بحث آلودگی‌ هوا، پسماندها و منابع آب هم باید با مسائل را همکاری و برنامه ریزی حل کنیم. یک شبه نمی‌توانیم کارها را پیش ببریم و این روند سال‌ها طول خواهد کشید.

ابراهیم حاجی زاده - مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن در این مراسم ضمن شرح فعالیت‌های سازمان حفاظت درباره حفاظت از لایه ازن در زمینه آخرین وضعیت تصویب اصلاحیه کیگالی در کشور اظهار کرد: پیگیر تصویب اصلاحیه کیگالی هستیم. خوشبختانه معاون وزارت صمت حمایت کرد اما متاسفانه برخی از ارکان دولت مخالفت بودند. به عنوان مثال وزارت راه که ارتباطی با این کار نداشت، مخالفت کرد. با این حال این برنامه با همراهی دولت به نتیجه خواهد رسید.

وی در پایان گفت: ما در زمان تصویب اصلاحیه با چند کشور مثل هند، چین و برزیل یک طرف بودیم. کشورهایی مثل کانادا و آمریکا یک طرف دیگر بودند. ما احساس کردیم اگر این اصلاحیه را تصویب کنیم به صنعت کشورمان خیلی فشار می‌آید بنابراین این کار را چهار سال عقب انداختیم اما به هر حال باید آن را مصوب و تا سال ۲۰۴۷ گازهای مخرب لایه ازن را از صنایع حذف کنیم. اگر این کار را نکنیم خودمان ضرر می‌کنیم علاوه بر آن بایئ فناوری‌های جدید را وارد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha