• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403062616313
  • خبرنگار : 71649

به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه زن؛

دبیر کل سازمان ملل: اجرای اصلاحیه کیگالی ضروری است

دبیر کل سازمان ملل: اجرای اصلاحیه کیگالی ضروری است

دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور پیامی بر ضرورت اجرای اصلاحیه کیگالی پروتکل مونترال تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سی و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی حفاظت از لایه ازن صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. آنتونیو گوترش - دبیر کل سازمان ملل متحد - به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه ازن با ارسال پیامی آورده است: «در دورانی که چند جانبه‌گرایی با چالش‌های بزرگی روبرو است، پروتکل مونترال برای حفاظت از لایه ازن به عنوان نماد قدرتمندی از امید مطرح است. این پروتکل نشان می‌دهد که وقتی کشورها برای منافع مشترک اراده سیاسی داشته باشند، تغییر امکان پذیراست.

پروتکل مونترال با متحد کردن جهان برای حذف مصرف و تولید انواع مواد مخرب لایه ازن به حفاظت از مخازن طبیعی کربن روی زمین و در نتیجه حفظ سلامت بشر همچنین جلوگیری از زیان‌های اقتصادی کمک کرده است.

لایه ازن که زمانی در وضعیت بحرانی بود، اکنون در مسیر بهبود قرار دارد. اکنون زمان آن رسیده است که گام‌های بیشتری برداریم. اصلاحیه کیگالی پروتکل مونترال که بر کاهش تدریجی هیدروفلوئور (HFCS، گازهای قدرتمند گرمایش زمین) و کربن‌ها تمرکز دارد، می‌تواند به پیشبرد تلاش‌های کاهش تغییرات اقلیمی و حفاظت از انسان و سیاره زمین کمک کند.

با توجه به افزایش دما و ثبت رکوردهای دمایی بالاتر اجرای اصلاحیه کیگالی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. اگر اصلاحیه کیگالی به‌طور کامل تصویب و اجرا شود، می‌تواند به کاهش ۰٫۵ درجه سلسیوس از گرمایش جهانی تا پایان این قرن کمک کند. با این حال برای پیشگیری از بحران اقلیمی در نیمه قرن، به مجموعه‌ای از راه حل‌های اقلیمی از جمله موارد مربوط به مبردها و بهره‌وری انرژی نیز نیاز است.

چهار کشور از هر پنج کشور به اصلاحیه کیگالی پیوسته‌اند اما زمان در حال سپری شدن است. در روز جهانی ازن بیایید به ایجاد صلح با سیاره‌مان متعهد شویم و از موفقیت پروتکل مونترال بهره گیریم و نشان دهیم که همکاری بین‌المللی در بهترین حالتش چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha