• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403062616284
  • خبرنگار : 50212

رییس دادگستری شهرستان عنوان کرد

توهین درصدر جرایم ساوه/این جرم گاهی به قتل منجر می‌شود

توهین درصدر جرایم ساوه/این جرم گاهی به قتل منجر می‌شود

ایسنا/مرکزی رییس دادگستری شهرستان ساوه با بیان اینکه توهین گاهی به قتل منجر می شود، گفت: سال گذشته جرم سرقت در صدر جرایم قرار داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته کاهش یافت و امسال توهین در صدر جرایم شهرستان ساوه قرار دارد.

ابوالحسن شریفی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر، به تاسیس دستگاه عدلیه از ۱۰۰ سال پیش اشاره کرد و گفت: در بدو تاسیس این دستگاه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم وجود نداشت در حالی که عقل و منطق پیشگیری را مقدم بر درمان می داند و با هزینه کمتر در این راستا می توان به نتایج قابل قبولی در حوزه سلامت، امنیت و آسیب دست یافت.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ توسط رئیس وقت قوه قضائیه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم از جمله اقدامات و پیوست‌های رفتاری برای هر فردی است و هر مسئولی باید سازوکاری در فضای کاری ایجاد کند تا جرمی در حوزه کاری وی بوقوع نپیوندند.

رئیس دادگستری ساوه به ماموریت‌های سند تحول و تعالی قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب هفتمین ماموریت سند تحول و تعالی قوه قضائیه است و باید تلاش کرد این ماموریت در هر بخشی از ساختار حاکمیت اجرایی شود.

وی در ادامه درخصوص جرایم علیه شخصیت معنوی که جلسه اخیر شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب شهرستان را به خود اختصاص داده بود، گفت: انسان دارای دو شخصیت جسمانی و معنوی است و وقوع جرم بر شخصیت جسمانی شامل ضرب و جرح، قتل و ... است اما در وقوع جرم بر شخصیت معنوی، آبرو و حیثیت افراد آسیب می‌بیند. رفتارهایی نظیر توهین، افترا و تهدید در زمره جرایم علیه شخصیت معنوی قرار دارند و متاسفانه این جرایم جزو ۱۰ جرمی است که در شهرستان ساوه فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه توهین در صدر جرایم شهرستان ساوه قرار دارد، گفت: سال گذشته جرم سرقت در صدر جرایم قرار داشت، اما با پیگیری‌های صورت گرفته توسط دستگاه قضائی و انتظامی و در نتیجه برگزاری جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم، از رتبه اول به چهارم تغییر درجه داد و در حال حاضر جرم توهین در صدر جرایم قرار دارد که بیانگر نبود سلامت روانی مناسب در جامعه است و نشان می‌دهد که وضعیت اخلاق اجتماعی در جامعه خوب نیست و با کوچکترین اصطکاک بین افراد، جرم توهین و امثال آن واقع و حتی در مواقعی منجر به درگیری یا قتل و تشکیل پرونده قضائی می‌شود.

شریفی با تاکید بر مذمت جرم توهین در منابع دینی و اخلاقی گفت: براساس آموزه‌های دینی، رباخواری، ترک امر به معروف و نهی از منکر و بردن آبروی افراد از جمله مواردی است که انسان اگر مرتکب شود به جنگ با خدا رفته است و توهین، افترا و نشر اکاذیب، مصداق بارز آبروریزی است.

وی با اشاره به رفتارهای توهین آمیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: بخشی از وقوع جرم توهین در فضای مجازی و در بستر پیام رسان‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که نشان از پائین بودن سطح سواد رسانه‌ای جامعه و فضاسازی جریاناتی است که وابسته به بیگانگان و دشمنان هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش میزان مراجعات مردم به دستگاه قضا بیانگر کاهش تاب آوری و سطح تحمل آنان نسبت به رفتارهای یکدیگر است، گفت: در سال گذشته در مجموع ۷۰ هزار پرونده وارد دستگاه قضائی شده است، اما از ابتدای امسال تاکنون افزون بر ۴۴ هزار فقره پرونده به دستگاه قضا ساوه وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیانگر رشد قابل توجه حدود ۳۰ درصدی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha