• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403062616228
  • خبرنگار : 50123

ناجیان نجات‌بخش زمین و آسمان

ناجیان نجات‌بخش زمین و آسمان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری هر ساعت از شبانه روز که تماس بگیری پاسخگو و راهنما هستند، چه درخواست آمبولانس برای کمک چه برای راهنمایی، صبورانه جوابگو هستند، فقط کافیست با صبر و حوصله به سوالاتشان پاسخ دهی، فرشتگان و ناجیانی که از هیچ تلاشی برای خدمت به مردم دریغ نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، امروز به نام روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی نامگذاری شده، روز فداکاران، فرشتگان و ناجیان، کسانی که شبانه‌روز در خدمت به مردم هستند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، چه خدمت و ماموریت با آمبولانس باشد و چه از طریق بالگرد.

نیروهای جان بر کفی که در همه حوادث حضور دارند و خستگی برایشان معنا ندارد، با ناراحتی مردم ناراحت و با شادی مردم شاد هستند، حتی زمانی که برای کمک به مردم می‌شتابند همراه بیمار را به حفظ خونسردی دعوت می‌کنند.

کسانی که با وجود مشکلاتی که دارند، اجازه نمی‌دهند خدشه‌ و اختلالی در عملیات وارد شود و صبورانه بر بالین بیمار حاضر می‌شوند.

نجات جان بیمار برایشان بسیار مهم است، کسانی که به عنوان نجات‌بخش بر بالین بیمار و یا در حوادث به مصدومان کمک می‌کنند، نباید تلاش این ناجیان نادیده گرفته شود، بلکه لازم است مشکلی از مشکلاتشان برطرف شود، در حقیقت خدمت بی‌منتی که انجام می‌دهند را نباید نادیده انگاشت.

شیفت‌های طولانی‌مدت و اجباری فشار روحی و جسمی بالایی به همراه دارد

دانیال احمدی، کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس چهارمحال و بختیاری که از سال ۹۷ وارد اورژانس شده و به عنوان فوریت‌های پزشکی مشغول خدمت است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باتوجه به ماهیت شغل اورژانس که شغلی بسیار پراسترس است آنچه می‌تواند کمک‌ کند که تا حدی فرسودگی شغلی را کاهش دهد علاقه در کار است.

وی با اشاره به مشکلات نیروهای اورژانس، افزود: کمبود نیرو یکی از مشکلاتی بوده که باعث می‌شود فشار کاری افزایش یابد، آنچه در چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استانها بیشتر وجود دارد ناوگان فرسوده اورژانس است، در حقیقت آمبولانس‌ها همه فرسوده شده و این مساله نارضایتی مردم را به دنبال دارد، از طرفی عدم آشنایی برخی مسئولان نسبت به ماهیت این شغل و وظایف و کارهایی است که باید انجام دهند.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس چهارمحال و بختیاری در خصوص مزاحمت‌های تلفنی، بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی اورژانس مزاحمت‌های تلفنی است که بارها برای من که در حین ماموریت بودم نیز اتفاق افتاده است،  در طی تماس تلفنی با ۱۱۵ شرح حال بیمار بدحال گزارش شده که بعد از اطلاع به ما، مسافت طولانی برای رسیدن بر بالین بیمار طی شده و زمانی که رسیدیم خبری از آدرس نبوده یا اینکه بعد از اعزام به محل با فرد تماس گرفته می‌شد که پاسخگو نبوده و یا گوشی خاموش بوده که بعد از پیگیری متوجه می‌شدیم مزاحمت تلفنی بوده است.

احمدی ادامه داد: گاهی جوانانی که به خیال خود این امر را تفریح می‌دانند تماس غیرواقعی با اورژانس می‌گیرند که یک ماموریت کاذب است.

وی در ادامه گفت: در اورژانس پیش بیمارستانی شیرین‌ترین اتفاقات احیاهای موفقی است که انجام می‌شود، یکی از احیاهای موفق انجام شده، در یک سال اخیر مربوط به پسربچه ۱۱ ساله‌ که در سانحه تصادف دچار مشکل شده بود که بعد از حدوداً نیم ساعت احیا به زندگی برگشت و مورد دیگری که هم تلخ و هم شیرین بود دختر بچه هفت ساله‌ای که مادر نداشت و به دلیل مسمومیتی که برایش اتفاق افتاد دچار ایست قلبی شده بود که پدر به موقع متوجه شده و با اورژانس تماس گرفته بود که بعد از احیا به زندگی برگشت، اما تلخ ترین اتفاق معمولا فوتی‌ها هستند، مخصوصاً فوتی‌هایی که به دلیل سهل‌انگاری‌های ساده‌ یعنی عجله و خواب‌آلودگی اتفاق افتاده یکی از آن‌ها، حادثه‌ تصادف در گردنه رخ بود که تنها نوزاد ۶ ماهه زنده ماند و این نوع حوادث تلخ‌ترین اتفاق در ماموریت به شمار می‌رود.

احمدی تاکید کرد: انتظاری که از مردم می‌رود این است که نیروهای اورژانسی که در آمبولانس در حال تردد بوده هیچ‌موقع بدون دلیل آژیر نمی‌زند، پس اگر آژیری زده می‌شود به معنای این است که راه را باز کنند حتماً مریض بدحالی چشم انتظار ماست تا سریع‌تر بر بالین بیمار حاضر شویم، همچنین تقاضایی که از پدر و مادرها داریم این است که با مطالعه‌ای که نسبت به ماهیت اورژانس ۱۱۵ دارند آموزش را به فرزندان‌شان منتقل کنند و بدانند شماره ۱۱۵ برای سرگرمی و ایجاد مزاحمت نخواهد بود.

وی  افزود: انصاف نیست که در این شرایط اقتصادی با اضافه‌کار ساعتی ۲۰ هزار تومان مجبور به شیفت‌ باشیم، ماهیت شغل ما این است که اگر یک پایگاه اورژانس تعطیل شود قطعاً آسیب آن متوجه مردم خواهد شد، در حقیقت هیچ‌کدام از نیروها حاضر به این کار نیستند، زیرا جان مردم برایشان مهم است و مجبوریم با توجه به تعهدی که نسبت به شغل‌مان داریم با دستمزد ناچیز شیفت بمانیم، اما انتظار می‌رود مسئولان توجهی به نیروهای اورژانس که خدمت صادقانه انجام می‌دهند داشته باشند.

وی اضافه کرد: شیفت‌های طولانی مدت و اجباری و به تبع تعداد بالای ماموریت‌ها،  فشار روانی بالایی به همراه دارد که در نتیجه ممکن است باتوجه به فشارهای روحی و جسمی، بهترین اقدامی که نیرو می‌تواند انجام دهد را نتواند انجام دهد که اینجا بیشترین آسیب متوجه کسی می‌شود که نیاز به امداد دارد، یعنی ممکن است برخورد خوشی که همیشه نیروهای ۱۱۵ دارند به دلیل فرسودگی روحی و جسمی نتوانند داشته باشند، هر چند تاکنون همه تلاش بر این بوده که این اتفاق نیفتد، اما خواه ناخواه این موضوع می‌تواند نمود پیدا کند.

به گفته احمدی، معمولاً تعداد ماموریت پایگاه شهری میانگین ۱۰ تا ۱۲ ماموریت و پایگاه جاده‌ای 5 تا 6 ماموریت بوده که البته زمان ماموریت‌ها متفاوت است.

مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس آسیب‌زننده است

مریم مالکی، کارشناس اداره ارتباطات اورژانس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تقریباً سه سالی است که وارد اورژانس شدم و در بخش مرکز پیام یا دیسپچ فعالیت دارم.

وی افزود: تا زمانی‌که علاقه‌ای وجود نداشته باشد نمی‌توان کاری را انجام داد، زیرا باارزش‌ترین کار نجات جان افراد است، ما به عنوان اولین افرادی که با مددجویان ارتباط می‌گیریم، اولین نجات‌دهنده‌ها هستیم و علاقه بسیاری به این کار دارم.

مالکی بیان کرد: هر کاری سختی خاص خود را دارد که در کار ما هم سختی وجود دارد، مثلاً کمبود نیروی تکنسین که باتوجه به محدودیت‌هایی که در آمبولانس‌ها و تعداد پایگاه‌ها وجود دارد کاملاً مشهود است، مثلاً در یک شهر دو پایگاه اورژانس وجود دارد و برخی مواقع به دلیل شرایط و حوادثی که اتفاق می‌افتد بیشتر از آنچه وجود دارد نیاز است و مجبور می‌شویم از شهرهای دورتر نیرو به محل اعزام کنیم و این باعث دیرتر رسیدن آمبولانس به محل می‌شود، البته افرادی که تماس می‌گیرند شاکی می‌شوند و مشکل را از ما می‌دانند اما مشکل از ما نیست بلکه مشکل از کمبود امکانات و محدودیت‌هایی است که وجود دارد.

این کارشناس مرکز دیسپچ با تاکید بر اینکه مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس واقعاً آسیب‌زننده است، تصریح کرد: یکی از آسیب‌زننده‌ترین موضوعاتی که در مرکز پیام اورژانس تجربه کردیم مزاحمت‌های تلفنی است که از چند جهت این مساله آسیب وارد می‌کند، مثلاً وقتی کسی مزاحم می‌شود یکی از خطوط ۱۱۵ را اشغال می‌کند و این می‌تواند جان یک نفر را به خطر بیندازد، در حقیقت کسی که آسیب دیده یا دچار حادثه‌ای شده هر ثانیه که بگذرد تهدیدی برای جانش به شمار می‌رود و آن فرد را به مرگ نزدیک می‌کند، افرادی که به عنوان مزاحم تلفنی تلقی می‌شوند نمی‌دانند چه آسیبی به مردم وارد می‌شود.

وی ادامه داد: برای هر تماس باید تمرکز و انرژی بالایی داشته باشیم، یعنی باید بتوان با انرژی به فردی که تماس گرفته مشاوره و کمک دهیم، اما زمانی‌که آمار مزاحمت‌های تلفنی بالا باشد انرژی ما گرفته و موجب می‌شود آن‌طور که باید نتوانیم به مردم خدمت کنیم.

مالکی در ادامه گفت: زمان رسیدن نیروها بستگی به فاصله پایگاه تا محل دارد، اگر در روستا باشد قطعاً فاصله زیاد است و زمان بیشتری طول می‌کشد تا نیروها برسند و اگر به پایگاه نزدیک باشد زودتر به محل می‌رسند، البته گاهی به دلیل ترافیک و حوادث زیاد ممکن است آمبولانس‌ها درگیر باشند و از شهر دیگری اعزام صورت گیرد و زمان بیشتری طول بکشد، کما اینکه تا رسیدن نیروهای اورژانس با مددجو تماس گرفته می‌شود و صحبت می‌کنیم اگر آموزشی نیاز باشد داده می‌شود، به خونسردی دعوت می‌شوند و اگر کمکی از دست ما برآید تا زمان رسیدن نیروها بر بالین بیمار انجام خواهیم داد.

وی گفت: یکی از چالش انگیزترین اتفاقات این است زمانی که تماس گرفته می‌شود کاملاً شرایط را درک می‌کنیم و از مددجو تقاضا می‌کنیم که خونسردی خود را حفظ کند، اگر سوالی پرسیده می‌شود به سوالاتمان پاسخ دهند، گرچه آن سوالات ممکن است از نظر آن‌ها الزامی نباشد اما از نظر ما و تکنسین‌های اورژانس کاملاً الزامی است، زیرا قصد ما کمک بیشتر به بیمار است.

مالکی بیان کرد: انتظاری که از مسئولان می‌رود این است که بیشتر به اورژانس توجه کنند، چون اورژانس اولین خط مقدم برای کادر درمان به شمار می‌رود و اولین برخورد مددجو با کادر درمان است، لازم است بودجه‌ای به پایگاه‌های اورژانس اختصاص داده شود تا در شرایط بحرانی به مردم خدمت کنیم، در پایان تشکر و خسته نباشید به همه نیروهای اورژانس که زحمت می‌کشند و مردم حتی اگر شرایط مساعدی نداشته باشند قطعاً دعاگویشان هستند.

کمبود ۱۰۰ نیروی انسانی در اورژانس استان

محمود شمسی‌پور دهکردی، رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ شهریورماه ۱۰۹ هزار و ۱۸۸ تماس با ۱۱۵ گرفته شده که تعداد تماس‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد، البته از مجموع تماس‌ها ۱۲ هزار و ۹۸۷ مزاحمت تلفنی با اورژانس به ثبت رسیده است.

وی گفت: در این مدت تعداد ماموریت‌های اورژانس هوایی ۴۸ مورد بوده که ماموریت‌های هوایی ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

شمسی‌پور با اشاره به ثبت ۲۶ مورد غرق‌شدگی در استان، بیان کرد: در این مدت تعداد موارد ناشی از مسمومیت با مونوکسید کرین به ۷۴ مورد رسیده که افزایش ۴۴ درصدی تعداد ماموریت‌های ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به کمبود آمبولانس و نیروی انسانی در اورژانس استان، گفت: متاسفانه ۲۰ دستگاه آمبولانس در استان کمبود داریم، از طرفی عمر مفید هر دستگاه آمبولانس ۵ تا ۷ سال است که با فرسودگی ناوگان مواجهیم.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در اورژانس استان با کمبود ۱۰۰ نیروی انسانی مواجهیم که لازم است این کمبودها جبران و مشکلات برطرف شود، کما اینکه خدمت به مردم که اولویت نخست اورژانس بوده انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha